Finn en hudlege på Legelisten.no

Igjen har vi spurt våre brukere om hva de ønsket at vi skulle legget til på Legelisten.no, og denne gangen var det hudleger som vant avstemningen. Informasjon om drøye 100 privatpraktiserende og offentlige hudleger er nå lagt ut.

Trenger du en hudlege? Se vår oversikt over hudleger i Norge her:

Hudleger i Oslo
Hudleger i Bergen
Hudleger i Trondheim
Hudleger i Stavanger
Hudleger i Bærum

For alle andre byer og kommuner se vår oversikt over alle hudleger.

Hvis du har besøkt en hudlege, så er det til stor hjelp for andre om du deler din erfaring ved å skrive en vurdering. Søk opp hudlegen her, klikk på hudlegens navn i søkeresultatet og når du er på hudlegens profilside klikk så på den blå knappen som heter «Skriv ny vurdering».

Jeg finner ikke hudlegen jeg har gått til i listene deres?

Send oss da en epost til post@legelisten.no med hudlegens navn og evnt. klinikk, så skal vi få oppdatert oversikten.

Hva er forskjellen på «offentlige» og «private» hudleger?

Når man skal velge hudleger er det viktig å vite om man ønsker å gå til en privat eller offentlig hudlege. Her er de viktigste forskjellene:

• Offentlige hudleger: dette er hudleger som har avtaler med helseforetakene og således er offentlig subsidiert. For å gå til en offentlig hudlege MÅ du ha henvisning fra fastlegen eller en annen lege. På grunn av den offentlige subsidieringen vil egenandeler pasienten betaler som oftest være ganske begrenset. Offentlige hudleger kan ha relativt lange ventetider.
    • Private hudleger: dette er hudleger som ikke har avtaler med helseforetakene og hvor pasienten betaler hele regningen selv. For pasienten er det altså fort dyrere å gå til en privat hudlege enn en offentlig. Til gjengjeld trenger man ikke henvisning og ventetiden er som oftest kortere.

Kan privat helseforsikring dekke hudlege?

Ja, helseforsikring kan dekke besøk hos en hudlege i Norge. Det kan variere avhengig av forsikringsplanen og selskapet du har, så det er viktig å sjekke forsikringsvilkårene for å se hvilke tjenester som er dekket. Noen helseforsikringer kan inkludere dekning for konsultasjoner hos spesialister som hudleger, men vilkår og begrensninger kan gjelde. Ta direkte kontakt med ditt forsikringsselskap for finne ut.

Finner du noen feil eller har du forslag til hvordan vi kan forbedre tjenesten? Send oss en epost til post@legelisten.no.