Møt karkirurgen: Eksperten på dine blodårer!

Karkirurgi er kanskje ikke et felt alle umiddelbart er kjent med, men det er et ekstremt viktig medisinsk område som har direkte innflytelse på helsen til mange.

Har du lurt på hva en karkirurg gjør? Det har vi og. Vi trodde karkirurger bare drev med hjerteoperasjoner. Men det er veldig langt fra sannheten. Vi har snakket med karkirurg Øyvind Werpen Skoe ved Hamarklinikken. Han forteller hva en karkirurg gjør.

Hva er karkirurgi?

Karkirurgi handler om diagnose og behandling av sykdommer i blodårene (arterier og vener). Dette står i kontrast til kardiologi, som fokuserer på hjertet. Karkirurger behandler åreknuter, blokkerte arterier, aneurismer og mange andre sykdommer og skader som kan ramme blodårene våre.

Hovedoppgavene til en karkirurg er:

• Diagnostisering av vaskulære sykdommer: Ved hjelp av ulike diagnostiske verktøy, kan karkirurger identifisere sykdommer og skader i blodårene.
  • Kirurgiske inngrep: Dette kan variere fra minimale invasive prosedyrer, som å blokke opp eller stente blodårer innenfra, til større operasjoner hvor man åpner opp og renser eller skifter ut årer
  • Behandling av åreknuter: Dette er blodårer som buler ut eller synes godt, som sprengte blodkar. Disse behandles som oftest innenfra med moderne metoder. Behandling av perifer arteriell sykdom: Noen ganger kan blodårene som går til armene eller beina bli trange, og det kan gi smerter.
  • Behandling av aneurismer: Dette er en unormal utvidelse av en arterie. Hvis den ikke behandles, kan det være farlig fordi blodåren kan sprekke.
  • Håndtering av traumatiske skader: Etter alvorlige ulykker kan blodårer bli skadet, og en karkirurg kan bli kalt inn for å reparere dem.

Hva er et aneurisme, og hvordan blir den behandlet?

Et aneurisme er en unormal utvidelse eller utposning av en blodåre. Den oppstår når en del av blodåreveggen blir svekket, noe som kan føre til at den buler ut under trykket fra blodet som strømmer gjennom den. Aneurismer kan potensielt være farlige fordi de kan sprekke eller gå tett. Diagnostisering av aneurismer kan innebære ulike undersøkelser som ultralyd, CT-skanning eller MR. Oppfølging kan bestå av alt fra overvåking til medisinsk behandling eller kirurgi, avhengig av aneurismets størrelse, plassering og risiko forå sprekke.

Hva er åreknuter og hvordan foregår behandling av åreknuter?

Åreknuter er utvidede, slyngete og ofte synlige blodårer som oftest oppstår i bena. De oppstår når veneklaffene, som forhindrer blodet i å strømme bakover, svikter, og fører til opphopning og økt trykk i årene. Dette kan resultere i tyngdefølelse, hevelse og estetiske bekymringer. Valg av behandlingsmetode avhenger av årsaken til at man har fått åreknuter, størrelsen og plasseringen av årene, og legens erfaring med ulike behandlingsmåter.

Karkirurg

Hvor jobber karkirurger?

Mange karkirurger jobber på større sykehus, men de kan også arbeide ved private klinikker, forskningsinstitusjoner, og undervisningsinstitusjoner.

Hva er forskjellen mellom karkirurg og kardiolog?

Selv om både karkirurger og kardiologer arbeider med sirkulasjonssystemet, fokuserer karkirurger hovedsakelig på å behandle blodårene gjennom kirurgiske inngrep, mens kardiologer konsentrerer seg om diagnoser, behandling, og forebygging av hjertesykdommer.

For pasienter kan det noen ganger være forvirrende å vite hvilken spesialist de bør konsultere. En enkel huskeregel kan være at dersom problemet er relatert til hjertet, er en kardiolog rett spesialist. For problemstillinger knyttet til andre blodårer, som for eksempel i beina eller halsen, vil en karkirurg være mest relevant.

Trenger du en karkirurg? Se vår oversikt her:

Karkirurger i Oslo
Karkirurger i Bergen
Karkirurger i Trondheim
Karkirurger i Stavanger
Karkirurger i Bærum

Se vår oversikt over alle karkirurger i Norge

Karkirurger spiller en kritisk rolle i håndteringen av vaskulære sykdommer som kan ha store konsekvenser for pasientens generelle helse og livskvalitet. Det er viktig for folk å forstå hva en karkirurg gjør, slik at de kan søke riktig behandling hvis og når det trengs. Så neste gang du hører ordet "karkirurg", vet du hvilken viktig rolle de spiller for å ivareta vår helse!