Blogg

Hvordan modererer vi innhold?

Det er mange som lurer på hvordan vi modererer innhold på Legelisten.no. For at siden skal være en nyttig informasjonskilde for pasienter, er det viktig at innholdet på siden har en god kvalitet og at folk har tillit til at vurderingene som er skrevet er ekte. Vi bruker derfor betydelige med ressurser på moderering og kvalitetssikring av vurderinger som kommer inn.

Hvordan gjør vi så denne jobben?

For det første, så leser vi gjennom alle vurderinger som kommer inn. Dette tar, naturligvis, en del tid, men er trolig den viktigste delen av vårt kvalitetssikringsarbeid. Vi publiserer kun vurderinger som er i henhold til våre retningslinjer. Du kan lese de fullstendige retningslinjene her, men i korthet så er de som følger:

• Vurderingen må være basert på egne erfaringer.
  • En vurdering må inneholde en begrunnelse, og/eller en beskrivelse av din opplevelse med legen.
  • Vurderinger som inneholder personhets, injurierende utsagn eller ufint språk, tillates ikke.
  • Anklager om feilbehandling eller feildiagnostisering har vi heller ikke anledning til å publisere.
  • Det er ikke tillatt å skrive om seg selv, eller andre man har en sterk privat eller profesjonell tilknytning til.

I tillegg til en manuell gjennomlesning av alle vurderinger, har vi også forskjellige metoder for å avdekke falske vurderinger. Falske vurderinger kan enten være positive vurderinger som kommer fra legen selv, eller negative vurderinger fra noen som er ute etter å sverte legen. Vi går ikke ut med detaljer om disse metodene, for å unngå at folk kan omgå disse. Men vi kan si at metodene både er tekniske og manuelle, og trolig er ganske like metodene som brukes av andre websider som også baserer seg på brukervurderinger, som for eksempel Tripadvisor.com og Amazon.com.

Videre kan alle brukere varsle oss om upassende innhold ved å klikke på et flagg ved siden av hver enkelt vurdering på nettsiden. Og sist, men ikke minst, så kan alle kontakte oss per mail med spørsmål eller bekymringer. Er du en lege som mener at en vurdering som ligger på din profil er upassende, usann eller falsk, eller er du en pasient som lurer på hvor det har blitt av vurderingen du har skrevet, så nøl ikke med å sende oss en mail på post@legelisten.no.

Del artikkelen med andre: