Legene på Tårnplass

Christian Michelsensgt. 1-3 5012 Bergen

Siste vurderinger av behandlere ved Legene på Tårnplass

Lang ventetid og en følelse av å bli overlatt til seg selv

Lege: Tone Lilleskare Sanyang Skrevet

Har hatt Tone som fastlege siden jeg flyttet til Bergen, de siste fem årene. Har ila disse årene fått flere og flere kroniske sykdommer og har vært mye hos Tone for dette. Helt fra starten har jeg følt at jeg er "min egen lege", dvs. at jeg selv må finne ut hva jeg tror det kan være, tiltakene fremover og hvem jeg bør henvises til. Jeg har imidlertid helsefaglig utdanning, men jeg er ikke lege. Spesielt med psykiske helseplager får jeg en følelse av at hun ikke forstår og at det eneste tiltaket er å sykemelde meg. For meg oppleves hun ofte som distansert og fjern. Hun skriver henvisninger med få setninger som dessverre ofte ender i avslag. Medisinoppfølging har også vært litt både og, der jeg må kontrollere og lese meg opp på egenhånd. Det skal imidlertid sies at hun har henvist meg til de forskjellige stedene jeg har hatt behov for og at jeg til slutt har blitt satt på riktig behandling, men jeg føler meg overlatt til meg selv uten at jeg har den kompetanse som trengs.

Har de siste to årene hatt svært lang ventetid på time, og svarer med langvarig mellomrom på ekons. Ofte minimum 30min ventetid på legekontoret.

Uprofesjonelt og utrygt

Lege: Eva Lindseth Skrevet

Var her for første gang etter at jeg byttet lege, og kom til en eldre mannlig vikar.

Resepsjonen og venteværelset var trangt og skittent.

Legekontoret var møblert som en gammel stue og virket verken sterilt eller trygt. Det luktet også vondt der inne.

Jeg skulle bytte P-stav, men legen hadde ikke skrevet ut resepten jeg hadde bedt om, 3 uker tidligere. Den ble skrevet ut mens jeg satt på venterommet, så fikk jeg løpe og hente, og komme tilbake til timen. Da jeg kom tilbake nektet legen å sette inn P-staven og henviste meg til kirurg, tror jeg. (som er greit nok, jeg ønsket ikke at legen skulle ta i meg).

Det var ingen kommunikasjon innad på kontoret - legen visste ikke at jeg var der for å bytte p-stav og visste ikke hva resepten var til, før han leste på boksen jeg tok med fra apoteket. (han så helt forvirret ut da jeg ga han esken)

De i resepsjonen var så behjelpelige de kunne, men det var ingenting de kunne gjøre.

Jeg har aldri vært borti et mer uprofesjonelt og utrygt legekontor. Jeg bytter fastlege med en gang, for hit vil jeg ikke tilbake.

Trygg, ærlig, tar seg god tid

Lege: Eva Lindseth Skrevet

Tar seg god tid og man opplever å bli hørt. Hun tar pasienter sine bekymringer på alvor, men er også ærlig på hva man ikke trenger å bekymre seg for.
Opplever også at hun holder seg oppdatert på nyere forskning.

Empatisk og dyktig

Lege: Tone Lilleskare Sanyang Skrevet

Tone er enormt empatisk og forståelsesfull. Jeg har alltid følt at jeg blir forstått, tatt seriøst og at det er trygt å komme med hva som helst til henne.

Har ikke sett henne på årevis

Lege: Eva Lindseth Skrevet

Personlig likte jeg henne veldig godt. Profesjonell til tross for en viss arroganse ovenfor meg som pasient. Hun er fortsatt fastlegen min, men møter alltid vikarer når jeg bestiller time. Slik har det pågått i tre år. De fleste vikarene er slappe, gir maks 3 min. av sin dyrebare tid, og klusser med medisin, resepter og henvisninger. Jeg finner dessuten ingen info om nåværende vikar. Denne vikaren glemmer visst av at pasienter kan lese sin egen journal på internett; Jeg leste en henvisningen han skrev, som var full av slurvete skrivefeil og bagatellisering av min medisinske tilstand.