Gløshaugen Legesenter DA

Richard Birkelands vei 5 7034 Trondheim

Siste vurderinger av Gløshaugen Legesenter DA

Anbefales ikke

Lege: Jakob Petter Bjertnæs Skrevet

Jeg flyttet til Trondheim i 2017 og har hatt J. Bjertnæs som fastlege i 2 år. Første gangen jeg hadde legetime hadde jeg slitt med angstanfall i 2-3 måneder. Jeg klarte verken å dra ut med venner eller å dra i forelesninger. Det hadde gradvis blitt bedre, men det var fremdeles helt forferdelig. Det eneste jeg fikk beskjed om på legetimen var at "Ja, du har angst" og "Siden det allerede har gitt seg litt, gjør vi ikke noe med det.". Jeg forventet ikke nødvendigvis å få medisiner, men henvisninger til psykolog eller gruppesamtaler ble ikke nevnt i det hele tatt. Det endte med at jeg slet med angst i over et halvt år og reseptfrie legemidler hjalp lite.
Etter dette har jeg vært to ganger hos Bjertnæs på grunn av sykdom, og ingen av gangene har han tatt tester av nese/hals eller blodprøver. Han sier ofte at det kommer til å gå over, og når du allerede er på vei ut døra kan han plutselig finne på å si "Men hvis du vil, så kan vi ta en prøve av nese/hals". Dette er gjerne rett etter at du har kledd på deg og dere har tatt farvel. I tillegg fikk jeg resept på hostemedisin, noe som for lengst hadde gitt seg. Det var pustevansker, slim og oppkast jeg hadde slitt med i lang tid og som jeg ønsket å få utredet.
Ny nylig hadde jeg min siste legetime, og på denne nevnte jeg et ønske om å få ny resept på p-piller og at jeg fint kunne bytte til en med lavere hormonnivåer. Når jeg så kom frem til at ingen av alternativene han ga meg var passende og at jeg ønsket å fortsette med mine faste, ble han nesten irritert og nevnte at han skulle skrive at jeg visste faren for å fortsette og at det "var på min kappe" hvis noe gikk galt.
Jeg har nå søkt om å bytte fastlege.

Det skal derimot sies at han har håndtert visse hendelser godt. Han tar seg tid til å lytte til det du sier og jeg har aldri opplevd han som stresset. En av henvendelsene mine håndterte han veldig bra og gjennomførte de etterspurte blodprøvene. Det er ingen tvil om at han er faglig oppdatert, men skulle ønske han hadde håndtert flere av legetimene mine annerledes.

Lite empatiske evner

Lege: Jakob Petter Bjertnæs Skrevet

Det er helt ok, og i mange sammenhenger greit å være direkte, men man må ikke glemme at man jobber med pasienter som ofte kan være i sårbare situasjoner. Min tidligere lege var brutalt ærlig, så jeg er vant til en røff legestil, men det er ikke alle som kan ta den rollen. Fikk følelsen av at Bjertnæs er lei av å høre om andre sine utfordringer og han svarer med å være overkjørende, forutinntatt og noe nedlatende.

Perfekt lege!

Lege: Helle Kristine L'abee-Lund Skrevet

Overskriften er dekkende, jeg har ingenting å utsette på Helle. Føler meg ivaretatt. Alltid litt ventetid for å få time, men det er ikke rart når hun er så dyktig :)

Må komme klar med egen diagnose

Lege: Jakob Petter Bjertnæs Skrevet

Pasienten må selv komme med diagnose og svar på sin sykdom. Nekter også å sjekke vanlige skader som for eksempel sene betennelse. Sier at mange kommer med det derfor orker han ikke å sjekke det.

Dyktig lege som er rett på sak

Lege: Jakob Petter Bjertnæs Skrevet

Effektiv og flink lege, men for å sette pris på ham som lege må en nok helst ønske en lege som er rett på sak. Han kan av og til konkludere litt raskt dersom han er sikker på hva som er diagnosen, noe som nok kan gjøre at man opplever å ikke ha fortalt ham alle detaljene om problemet.

For meg passet dette fint. Likte også at jeg alltid kom raskt frem på telefonen og alltid fikk rask time. Jeg opplevde at han holdt det han avtalte og fulgte meg opp på telefon i etterkant av en time hos ham.

Han er flink, og er nok ikke en lege som passer for alle.