Kim Augestad

Telefonnummer932 68 717932 68 7 ... – Si gjerne at du fant nummeret på Legelisten.no
Langgaten 2 3187 Horten

Siste vurderinger av Kim Augestad

Endelig ut av depresjonen

Lege: Kim Augestad Skrevet

I 2016 gikk jeg i et behandlingsopplegg over 10 uker med "Metakognitiv Terapi i Gruppe" hos psykiater Kim Augestad. Vi var en fast gruppe som møttes hos henne til fast tid en gang i uka. Hun veiledet og styrte gruppen på en trygg, strukturert og tydelig måte. Eventuelle negative tilbakemeldinger formidlet hun klart, men taktfullt. Her var det trygt å prøve og feile og å delta aktivt eller passivt som det passet den enkelte. Jeg opplevde MKT som svært godt egnet til behandling i gruppe. En sentral del av behandligen var uansett å gjøre sine daglige "hjemmelekser" for å ta i bruk det vi lærte. Opprinnelig var vi 8 pasienter, men det var 2 stykker som falt ifra iløpet av starten pga. lang reisevei? Allerede på det 5.treffet kunne vi som fortsatte rapportere bedring! På siste møtet var det ingen i gruppa som kvalifiserte til diagnose angst og/eller depresjon lenger. Alle virket veldig fornøyde med resultatet av behandlingen, og vi ble friskmeldt!
I de påfølgende månedene la jeg for min egen del merke til at det var påfallende hvorledes jeg opplevde mindre og mindre tankekjør av negative automatiske tanker på tross av triggertanker. Nå kan triggertanker komme og gå uten at jeg blir sittende fast, og det er herlig! Tusen takk, Kim! Denne behandlingen ville vært førstevalget mitt om jeg kunne valgt om igjen! Den er effektiv og gir varige resultater når pasienten gjør sin del av jobben. Jeg anbefaler den til andre som sliter med depresjon og/eller angst. Mitt håp og ønske er at MKT er noe alle psykiatere og psykologer kan tilby i framtiden, og at man raskt kan komme igang med behandlingen. NB! Eventuelle medisinske problemer som bidrar til/vedlikeholder depresjon/angst må selvsagt behandles/lindres (f.eks. lavt stoffskifte) for å kunne få godt utbytte av terapi.
Jeg opplevde ved ett par anledninger utsettelser av våre en-til-en møter, men dette ble alltid varslet på forhånd. Det kan selvsagt skje at en annen pasient eller behandler selv blir så syk at min avtale må utsettes.

Lang erfaring, men innbyr ikke til tillit og trygghet

Lege: Kim Augestad Skrevet

Augestad har offentlig avtale og lange ventelister Hun driver med metakognitiv terapi.
Jeg fikk plass etter kort tid grunnet langt sykdomsbilde. Første timen ble avlyst kvelden før grunnet hennes sykdom. Deretter tok det et halvt år før jeg på ny tok kontakt, siden jeg ikke hadde hørt noe. Da fikk jeg ny time, men hun hadde da dobbeltbooket, slik at jeg måtte gå og deretter komme igjen senere. Det er en stor belastning for en som har behov for psykiatrisk hjelp. Jeg har tidligere gått hos flere svært dyktige behandlere; psykolog og psykiater. Jeg har derfor godt sammenlikningsgrunnlag. Augestad opptrer meget profesjonelt, og er sikkert svært dyktig i sitt fagområde, men hun viser ingen varme eller noe forsøk på å trygge pasienten. Dette til tross for at hun sier det er grunnleggende i sin behandling. Det er terapeuten som skal skape et trygt rom for terapi, ikke pasienten. Jeg opplever dr. Augestad som kjølig, litt arrogant og langt fra så profesjonell som hun nok ønsker å fremstå. Arrogansen ligger i at jeg opplevde at hun snakket ned til meg - gjerne med en litt avvæpnende latter, og gjentatte ganger henviste til sin lange erfaring. Jeg fikk ingen begrunnelser for hennes meninger, og hennes motvilje til å samarbeide med annen en offentlig behandlingsinstitusjon hvor overlegen ønsket samarbeid med dr. Augestad rundt min behandling. Hun takler konstruktive og negative tilbakemeldinger svært dårlig.