Bergen Spesialistsenter, avdeling gynekologi

Bryggen 13 5003 Bergen

Siste vurderinger av Bergen Spesialistsenter, avdeling gynekologi

Faglig dyktig

Lege: Maria Barøy Ræder Skrevet

Legen er faglig dyktig. Hun har høy kompetanse innenfor sitt fagfelt. Hun ivaretar pasientene på en veldig god måte. Hun er en svært god lytter og hun er veldig empatisk.

Meget dyktig.

Lege: Stine Therese Birkeland Skrevet

Svært kunnskapsrik og informativ lege. Får deg til og føle deg både sett og hørt. Tar seg god tid og forklarer. Får deg til og føle deg trygg.

Dårlig opplevelse

Lege: Ingeborg Bøe Engelsen Skrevet

Mitt første besøk hos gynekolog var hos Ingeborg. Jeg var nervøs, men følte meg ikke sett eller hørt. Hun var svært effektiv og rask.
Undersøkelsen viste et relativt alvorlig utfall som jeg hadde fryktet, og jeg satt derfor igjen med noen spørsmål som jeg hadde behov for å få svar på. Det var helt tydelig at hun ikke var interessert i åpne for disse. Når hun var ferdig med å undersøke meg måtte jeg forlate kontoret mens hun ryddet opp uten å se på meg. Prøvde å stille et spørsmål om veien videre, men fikk et svært kort og ikke-informativt svar.
Savnet god informasjon og savnet å bli sett.
Satt igjen med mange bekymringer og spørsmål etter denne timen.

Ingeborg er nok en kunnskapsrik lege, men bør arbeide med medmenneskelighet og kommunikasjonsevner. Selv om disse sykdommene er daglig kost for henne, er det ikke nødvendigvis det for pasienten. Empati kan vises så enkelt som god informasjon og åpenhet for spørsmål, og gjennom et trygt kroppsspråk.

Trygg, hyggelig og informativ

Lege: Stine Therese Birkeland Skrevet

Har kun hatt gode opplevelser hos Stine Therese Birkeland. Hun gir svært god og utfyllende informasjon uten at man trenger å spørre. Er også lett å spørre dersom man lurer på noe. Tar seg tid til å informere om veien videre ved slutten av timen / etter undersøkelse. God til å distrahere ved ubehagelige undersøkelser, er alltid i godt humør.
Beroligende lege som man føler seg trygg rundt. Har mye kunnskap, virker dyktig og stødig.
Anbefales!

Manglende informasjon og empati

Lege: Yngvild Skåtun Hannestad Skrevet

Dette var min første tur til gynekolog. Under den gynekologiske undersøkelsen ble både spekulum og ultralyd tatt uten noen form for forvarsel. Dette var ubehagelig og overraskende, og det føltes som om det ikke ble tatt hensyn til min komfort ettersom at jeg ikke ble informert om hva som skulle skje. Gjorde også ekstremt vondt vel og merke. I dette tilfelle hadde det vært bra å blitt informert om hva om skulle skje og at det ble tatt i et rolig tempo. Ellers, var det et rent og hygenisk legekontor.

Etter undersøkelsen var responsen hennes at det ikke var noe hun kunne gjøre og mangelen på medfølelse gjorde en allerede vanskelig situasjon enda verre.

Min opplevelse med gynekologen opplevdes som negativ. Hennes mangel på tid, empati og profesjonalitet gjorde at jeg ikke følte meg trygg eller ivaretatt som pasient.

Gynekolog burde ha gitt tydelig informasjon om undersøkelsen og hva jeg kunne forvente. Det er viktig at pasienter føler seg informert og involvert i sin egen behandling. Å gi en forvarsel før du utfører prosedyrer kan også bidra til å skape en mer trygg og komfortabel atmosfære.

Empati og medfølelse overfor pasientene sine, spesielt når de mottar dårlige nyheter kunne også bli bedre da å anerkjenne pasientens følelser og vise støtte kan bidra til å lindre angst og skape en bedre opplevelse for pasienten.

Gynekologen kunne også ha gitt en mer grundig medisinsk forklaring på problemet. Det er viktig for pasienter å forstå sin egen helse og ha nok informasjon til å ta informerte beslutninger om videre behandling eller oppfølging.

Alt i alt var jeg skuffet over behandlingen jeg fikk og ble ikke noe mer klok på problemet mitt. Ventetiden var også lenge med tanke på at jeg alt i alt var inne hos gynekolog i 10 minutter. Hadde satt pris på om det hadde blitt satt av tilstrekkelig tid til å svare på spørsmål, diskutere bekymringer og en forsikring om at jeg blir ivaretatt.

I tillegg var inngangsdøren nede ved bryggen låst, det var ingen svar å få på ringeklokken noe som resulterte i at jeg måtte ringe på i 6 etasje og be dem komme ned å låse opp. Det løste seg heldigvis.