Elisabeth Kjølholdt

Holbergs Plads Legesenter AS

2013

Blir varslet når nye vurderinger blir publisert

Elisabeth Kjølholdt er en av 536 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Elisabeth Kjølholdt

Unngå Holbergs Plads legesenter

Elisabeth Kjølholdt er sikkert grei nok. Jeg har møtt henne en gang. Som skrevet i andre tilbakemeldinger her, er det svært vanskelig å faktisk få time hos henne. Enten er hun syk, ellers så har hun permisjon til å drive med forskning ellers så er det noe annet. Timer overføres til andre leger og avlyses på kort varsel.

På grunn av at hun er så mye borte, er det ekstra stort behov for gode administrative for erfaringsoverføring til de andre som må ta over, og her svikter legesenteret totalt, både på lege- og administrasjonssiden.

Som et eksempel har jeg nå gått i snart en måned og ventet spent på resultatet av noen blodprøver som skulle ta 1 - 2 uker. Elisabeth lovet meg at jeg skulle få resultatet i posten uansett; jeg satt der da hun noterte at det skulle sendes ut i journalen min.

Denne uken har jeg forsøkt å følge det opp fordi jeg skjønte at det måtte ha skjedd noe. Legesenteret har svært kronglete telefontid og ingen epost. Da jeg endelig kom gjennom på telefonen i dag, fikk jeg beskjed om at blodprøvene var kommet inn for lengst, men saken var tatt over av legen Kari Østeberg, og henne fikk jeg ikke snakke med.

Jeg ba da resepsjonisten videreformidle at jeg var lovet kopi av resultatene enten de var gode eller dårlige.

Rett før senteret stengte i dag, la Østeberg inn en kort melding på besokslegen.no hvor det fremgikk at jeg likevel ikke ville få resultatene i posten, slik jeg var lovet. Hun beklaget heller ikke sen tilbakemelding e.l. og merket dialogen som avsluttet fra legens side, slik at det var umulig å svare. På det tidspunktet var det selvsagt for sent til å ringe opp igjen, og på fredager er telefonen stengt, så nå må jeg vente til mandag før jeg kan ta opp tråden igjen. Slikt er svært frustrerende; det betydde mye for meg å få et svar nå.

Østeberg fremstår ikke som en person jeg ønsker å bli fulgt opp av; det er jo en grunn til at man velger fastlege med omhu.

Jeg kommer til å bytte fastlege nå, da dette ikke fungerer for meg. Etter min oppfatning burde heller ikke Elisabeth være fastlege når hun ikke har tid til å ha en fastlegepraksis.

Lite tilgjengelig og rotete administrasjon

Har hatt fastlege Elisabeth på dette senteret i omlag fire år. Har sjelden fått møte selve legen. Når jeg først har fått time hos henne har hun vært veldig imøtekommende, fleng og lyttende. Men hun er stort sett i permisjon, eller utilgjengelig. Jeg har forsøkt å få en vanlig resept fra legekontoret i flere måneder uten å lykkes. De tar aldri telefonen, har stengt, og når jeg først får snakket med dem, så sier de at resepten skal gjøres klar, men dette skjer ikke. Har vært sikkert 10ganger på apoteket for å hente ut legemidler uten at resept er kommet inn. Men fakturer for resepten gjør de likevel. Har nå byttet fastlege og legekontor, mens på grunn av manglende tilgjengelighet og rot med enkle resepter.

Flink, men svært lite tilgjengelig

Jeg har hatt Elisabeth som
Fastlege i omlag to år. Hun er veldig imøtekommende og hyggelig og fremstår som faglig dyktig. Hun er dessverre svært lite tilgjengelig. Jeg har nå måttet gå til privat lege både på en helt vanlig fredag og torsdag fordi legekontoret var stengt, og jeg trengte en hastetime. Dette blir dyrt i lengden. Dessuten er det lang ventetid på normale konsultasjoner. Utover dette Elisabeth stort sett vært i permisjon, så jeg har hovedsakelig gått til andre leger på sentret. Jeg kommer til å se meg om etter en ny fastlege da det er håpløst med så begrenset tlf.-tid og så begrenset tilgjengelighet.

Useriøst legesenter

Selve Elisabeth er god som fastlege, man føler man blir lyttet til, hun er dyktig og effektiv. Problemet er å få en time i det hele tatt. Jeg har nå byttet fastlege fordi senteret ikke har respekt for oppsatte timer. Forrige gang jeg skulle til legen ble timen avlyst og flyttet på ikke mindre enn fire ganger før jeg fikk komme inn til Elisabeth. Noe skyldtes sykdom og det er forståelig, andre ganger var det kurs og andre ganger var det ingen forklaring. Etter lang ventetid i utgangspunktet tok det da enda én måned før jeg fikk komme inn til legen. Jeg ble også satt til Kyrre istedet som jobber på samme legekontor, men det er en lege som "ikke gadd sette seg inn i sykehistorien min" for å kunne gi meg en henvisning jeg i utgangspunktet kom for.

I går fikk jeg en mail om at legetimen min var avlyst fordi Elisabeth skulle ut i permisjon ut året, uten noe form for ny oppsatt time. Jeg gikk innom og ble møtt med en kvass tone om at jeg kunne få sette opp hos en vikar og ble spurt når jeg ville ha. Jeg sa det hadde vært fint å få samme tidspunkt som før og det fikk jeg. Idet jeg hadde gått ut døren ble jeg oppringt om at det ikke var mulig likevel for vikaren var på kurs, men Kyrre kunne jeg få komme til. Jeg har nå byttet lege, idet selve senteret praktiserer en helt uholdbar praksis for pasienter som kommer med sykdom av ulik karakter. Synd, for Elisabeth er en av de bedre legene jeg har benyttet meg av.

Trivelig dame

Jeg er utrolig førnøyd med Elisabeth, selv om jeg ikke har vært der så mange ganger. Har flyttet en del og hatt forskjellige fastleger, men dette er absolutt min favoritt :) Hun er engasjert og imøtekommende.