Niels Saaby Hansen

Autorisasjon (1996)

Ytrebygda Legekontor DA Telefonnummer55 98 21 4055 98 21 ...
Ytrebygdsvegen 250 5258 Blomsterdalen
Niels Saaby Hansen er en av 253 fastleger i Bergen

Siste vurderinger av Niels Saaby Hansen

En pratsom lege, men ikke noe mer.

Da legen jeg benyttet meg av siden jeg var liten, skulle gå av med pensjon, endret jeg lege til Hansen i Blomsterdalen. Forholdet ble innledet med at Hansen i sin første henvendelse ringte meg opp på kvelden og pratet i nærmere en halv time om hvor godt han skulle ta vare på meg. Jeg var litt skeptisk til at praten gikk i inn og utpust og var relativt enveiskjørt, men tenkte samtidig at det var positivt at legen min hadde mine interesser i fokus.

Jeg har sjeldent benyttet meg av min fastlege, da jeg er så heldig at jeg sjeldent er syk. Jeg tar en sjelden gang paracet om jeg skulle ha hodepine og mine resepter er for allergimedisin, astma og noen håndkremer for min eksem. Ellers har jeg ikke hatt behov for noe. Legebesøkene mine ligger til det sjeldne og gjerne en gang eller mindre i året.

Når jeg en dag fikk akutt tørrhoste som holdt meg våken om natten ønsket jeg å få resept på cosylan og sendte en henvendelse på helsenorge angående dette. Samme dag stod det at innen kort tid kunne jeg hente resepten på et apotek. Det var ikke tilgjengelig. etter to tilsvarende tilbakemeldinger i helsenorge etter mine klager, kunne jeg heller ikke hente ut resepten. Hosten gikk over etter hvert med en rekke netter med dårlig søvn. Jeg kjente at tålmodigheten min med Hansen begynte å bli relativt tynnslipt. Jeg ble så kontaktet av legekontoret som lurte på om jeg ønsket å sette opp en time for dette, noe jeg stilte meg relativt likegyldig til spørsmålet da jeg ikke for øyeblikket ikke hadde behov for det reseptbelagte legemiddelet. Så kom en melding fra Hansen direkte på min innboks i helsenorge. Han la frem saken slik som om jeg skulle bruke cosylan til selvmedisinering og jeg tydet det slik hen at jeg hadde tråkket over streken. Dette fikk mitt beger til å renne over og jeg byttet fastlege øyeblikkelig.

Hansen er en lege som vil få deg til å tro at du er i gode hender, men når det faktisk gjelder sviker han deg.

Veldig kunnskapsrik og utrolig dyktig lege

Lytter og har pasienten i fokus, utreder problematikken grundige, går gjennom medisinbruk og tar bort mye unødvendig medisin, trygg og tålmodig lege som tar den tiden du som pasient trenger. Følger deg opp som mange andre leger ikke tar seg tiden eller bryet med og gjøre. Gjør grundige undersøkelser og tar heller en blodprøve for mye en for lite... nøler ikke med og henvise til spesialist om det er nødvendig. Han tar deg med som rådgiver og aktør i egen behandlingen og hører din mening om sin konklusjon om nødvendig tiltak og videre behandling... han er en unik lege og genuint opptatt av den enkelte pasient får den tiden det er behov for... utrolig heldig som har han som fastlege..

Lytter - vurderer handlet

Meget godt fornøyd.
Min fastlege gjennom mange år. Tilgjengelig - lyttende og handlekraftig. Ikke redd for å henvise videre til spesialist dersom han mengde det er behov foe det.

Trygg og god fastlege

Hver gang jeg har vært hos Saaby Hansen har jeg gått derfra med en følelse av å bli ivaretatt på beste måte. Han «ser» pasienten, viser empati og forståelse, skal til bunns i sykdomsbildet, og iverksetter tiltak for å få pasienten frisk. Han er snill og omtenksom, tar seg tid, lytter, og virker faglig svært dyktig. Han får min beste anbefaling.

Kvir meg for å gå til denne legen

Etter at min dyktige fastlege døde, måtte jeg finne en ny. Siden Dr. Niels Hansen fikk gode evalueringer, håpet jeg at han ville være like dyktig som min forrige lege.

I starten tok Dr. Hansen seg god tid og var flink til å lytte. Men så begynte han å stille spørsmålstegn ved å fornye reseptene på medisinene mine, og han ville at jeg skulle slutte med samtlige medisiner. Jeg nektet, men lot meg overtale til at jeg gradvis skulle prøve å kutte dem ut. Nå har jeg kuttet ut alle unntatt en. Den ene ser det ut til at jeg klarer meg uten og to andre ville jeg helst ha fortsatt med, fordi jeg har fått noen av de gamle plagene tilbake. Den siste har jeg ikke lyst til å slutte med fordi jeg er redd for å få plagene tilbake, men jeg kvir meg til å ta denne kampen. Jeg har også noen medisiner som jeg pleide å få resepter på kun ved behov, men disse har jeg nå kjøpt i utlandet fordi jeg føler at all medisinbruk er blitt en kamp og jeg ikke orker å sloss om alt.

En annen ting er at jeg kunne spørre min gamle fastlege om flere ting mens jeg var der, men med Dr. Hansen liker ikke dette. En gang, da jeg hadde tatt mot til meg for å spørre om den siste medisinen som han ikke ville fornye resepten på, åpnet han døren og sa at jeg hadde brukt opp tiden hans og ba meg om å bestille en ny time. Hvis jeg prøver å stille enkle spørsmål på Min Helse, får jeg beskjed om at han er ingen nettlege og at jeg må komme til konsultasjon. Når jeg kommer til konsultasjon, får jeg ikke medisin som kan behandle plagene, men beskjed om å komme igjen hvis det blir verre.

Jeg må si at jeg kvir meg for å gå til denne legen og jeg kvir meg også til evt. å bytte fastlege igjen.