Hans Petter Lie

Tlf: 55 30 49 50 ‐ Si gjerne at du fant nummeret på Legelisten.no Vis kart
Hans Petter Lie er en av 238 fastleger i Bergen

Siste vurderinger av Hans Petter Lie

Har ikke tid

Man føler man må skynde seg når man besøker denne legen, jeg har brukt han flere ganger fordi jeg ikke har hatt noe langvarig sykdom, stort sett vert innom for å få lege erklæring. Jeg har alltid fått dette, går ikke til legen for morro skyld. Derimot har jeg alltid tenkt at får jeg en sykdom som trenger oppmerksomhet utover sykemelding bytter jeg lege.
I tillegg bør man ikke bruke Engen legesenter om man kommer med egen bil, da er det enklere å benytte legesenter utenfor bykjernen, får de som bor i området er det en annen sak. Lie vil helst ikke at du bruker for mye tid på kontoret hans så det lukter business lang vei, jeg oppdaget nylig at han er daglig leder for senteret, får håpe de andre legene bruker bedre tid på sine pasienter.
Det er også vanskelig å håndtere uriktige fakturaer med legesenteret, de bruker ett aggresiv "inkassofirma" som hendviser til legesenteret istedet for å behandle feilfaktureringen. Setter ikke foten innom der flere ganger...

Sikkert kunnskapsrik, men dårlig på pasientbehandling.

Er mest opptatt av hva han får tid til å skrive på pc' en. Unngår øyekontakt. Om jeg etter en konsultasjon hadde snudd og gått inn igjen på kontoret hans, tror jeg ikke han hadde kjent meg igjen.

Effektiv, kanskje litt for effektiv

Først og fremst: Selv har jeg ingen medisinsk skolering, men Hans Petter fremstår som faglig stødig. Han er restriktiv mtp. å skrive ut legemidler til annen bruk enn det de er laget for, og han skriver ikke ut antibiotika uten videre. Så vidt jeg vet har han aldri bommet på noen diagnose på tross av at han lirer dem av seg nesten før du er ferdig med å ramse opp symptomene. Han er effektiv, men noen ganger opplever jeg at det kanskje går litt for fort. Han er ikke en utadvendt type som gir deg følelsen av at han bryr seg om akkurat deg og ditt. Litt for ofte føles det som om jeg forstyrrer ham fra å drive med langt mer viktig arbeid enn å høre på meg - og enda mer viktig enn å opplyse om medisinering eller annet jeg bør (/ikke bør) gjøre i forbindelse med behandlingen etter legebesøket.

Dyktig og flink

Gode fagkunnskaper. Effektiv. Flink å henvise videre der det trengs. Jeg har hatt Lie som fastlege i flere år og er svært fornøyd.

Lite hyggelig

Han sitter omtrent bare vendt mot pc'en og henvender seg sjeldent direkte mot deg, noe som gjør meg veldig ukomfortabel fordi jeg føler at jeg er til bry som dukker opp. En gang hadde jeg flere ting jeg ville ta opp, men ble så godt som kastet ut fordi jeg hadde "brukt opp tiden min". Forlot en gang legesenteret i gråt fordi jeg var frustrert over oppførselen hans.

Men helsesøstrene på legesenteret er FANTASTISKE! Kjempehyggelig, blide og meget kompetente. De får deg til å føle deg både trygg og vel.

Ok fastlege

50+ konsultasjoner med Hans.

Positive:
I de nye lokalene er ventetiden redusert betraktelig, 9/10 konsultasjon på tiden. Lengste jeg har ventet er 35min(en lege var vekk,fødestuen)
Han er direkte og sier det som det er.
Tar heller flere prøver en færre.
Loggfører ALT.
Føles som han er medisinsk dyktig.
Kommuniserer med andre leger/spesialister for å få best resultat.
Veldig god oppfølging både på telefon og ved nye konsultasjoner.

Negative:
Han fremstår som stresset og haster alltid. Kanskje litt vimsete
Man må ha bein i nesen for å stille flere spørsmål enn et.
Han sitter og skriver for det meste på pc (ok for min del)

Må også nevne damene i resepsjonen og laboratoriet. Alltid godt humør, problemløsere og kjappe.

Vis jeg hadde fått tilbudet om å få han som fastlege der jeg flytter, hadde jeg sagt ja.

Den værste legen jeg har vært borte for

Dr.lie tar seg ikke tid til pasientene sine. Kun ett problem PR konsultasjon, har flere ganger gått inn med flere spørsmål for så å bli nektet å stille dem pga tid. ( har aldri fått lov å være der inne mer enn 15 min) man blir regelrett slengt ut når han virker ferdig. Dr.lie er heller ikke spesielt vennlig og kontoret er uryddig. Fraråder dere til å bruke dr.lie

Fantastisk!

Får alltid time innen meget kort tid. Han stiller spørsmål knyttet til sykdomsforløpet, og er og interessert i hverdagslivet generelt. Jeg føler meg alltid ivaretatt når jeg er på legetime hos han. Legen tar seg tid til å svare på andre medisinske spørsmål (selvom timen ikke dreide seg om de). Legetimen er aldri over før alle spørsmål er besvart.

Foruten at han er en fantastisk lege, må jeg og rette skryt til de øvrige ansatte hos Engen legekontor. Alltid hyggelig og smilende. Er ikke fastlegen tilgjengelig, kommer man til en av de andre praktiserende legene på kontoret. De og er fantastisk!!

Dårlige opplevelser

Hans Petter Lie er rask, overfladisk, uinteressert og dårlig til å forklare hva han tenker. I tillegg sitter han bare med øynene på PC-skjermen og ikke rettet mot pasienten. Han anbefales ikke!

Rotete

Kontoret er rotete og skittent. Jeg føler ikke han lytter til hva jeg har å si da han ikke har øyekontakt og skriver på datamaskinen når jeg snakker. Han foretar undersøkelser uten å informere meg hva han gjør eller hvorfor han tar dem.

Dyktig, effektiv og ekstremt kunnskapsrik

Han er veldig intressert å høre hva du har å si og stiller deg gjerne masse spørsmål og er genuint intressert i hva det er som plager deg , trivielt eller ikke. Han har veldig sjeldent øyekontakt med deg og skriver på dataen i ett kjør. Han lukker ofte øynene når han stiller deg spørsmål å du ser han leter etter riktig informasjon til deg. Dette er en lege som som innehar mye kunnskap, er flink å henvise videre om han er usikker men er du på jakt etter en lege som kan dulle litt med deg og småprate er Lie ikke rett mann.

Rett på sak og beste legen jeg vet om! litt sær men en SUPER LEGE!

Han ser meg ikke i øynene

Legen ser mer på tastaturet enn på pasienten. Han lytter ikke og skriver feil i journalen om du ikke følger med. Jeg har sittet i stolen helt i fra meg uten å få et blikk fra legen. Han ser deg ikke i øynene og virker stresset og har alltid dårlig tid. Kontoret er meget uryddig.
Han er god til å henvise videre til en spesialist der han selv er usikker. Etter flere besøk hos denne legen, og alltid med samme inntrykk, kommer jeg nå til å bytte fastlege.

Dårligste erfaring jeg har hatt med lege

Han har dårlig tid, sender deg ut etter 5 minutter selsom du har booket dobbelt time, en dårlig lytter, blir fort irritert, og man får ikke hjelp til problemene sine. Styr unna.

Overbooker

Enkelt å få time: innen 1- 2 uker hvis det ikke haster, har stort sett fått hastetime på dagen eller dagen etter..

Lang ventetid: får som regel ikke komme inn før 30-60 minutter etter fastsatt legetime.

For effektiv: har ikke "tid" til å lytte. Spør ikke hvordan det går osv

Kun ett "problem" per konsultasjon.

Grei fast lege

Han er flink til å gi råd og hører på hva du har å si, men pågrunn av mange kunder så sliter han å ta seg tid til hvert enkelte. Man blir rett og slett litt stresset.

Rask, grundig og pålitelig

Mine opplevelser med Dr. Lie er utelukkende positive. Han er profesjonell og interessert i pasientens beste. Han fremstår som svært kunnskapsrik og gjør det som står i hans makt for å komme til bunns i plagene dine.

Han jobber raskt og dette kan antakelig oppfattes av noen som at han er stresset, men jeg har alltid fått time på kort varsel - samme dag dersom det er snakk om en akutt tilstand, eller innenfor en ukes tid dersom det kan vente.

Jeg kommer til å fortsette å gå til Dr. Lie så lenge jeg bor i Bergen.

Stresset lege som ser mer på pc-skjermen enn på pasienten.

Han er som regel også for sen. Han har god faglig innsikt, men det at han vil ha deg ut av kontoret raskest mulig overskygger det. Man får aldri spørsmål som: "Er det noe annet jeg kan hjelpe deg med", eller: "Hvordan går det?"

Han er litt rask på å skrive ut resepter, ofte uten å forhøre seg om det er ønskelig med pillebehandling i det hele tatt. Man MÅ ikke alltid skrive ut et reseptbelagt medikament, men det er noe Lie gjør uten unntak (virker det som).

Det viktigste for meg er god kommunikasjon med min fastlege, noe jeg ikke føler jeg har idag.

Faglig dyktig og profesjonell

Hans Petter Lie er en meget dyktig medisiner med langt over gjennomsnittet kunnskaper i medisin. Jeg fikk ved ett tilfelle gal medisin av en annen lege pga. sjeldent problem, men da jeg kom inn til Hans Petter fikk jeg korrekt diagnose og ble frisk i løpet av noen dager. Han er kanskje ikke den beste å snakke ut om livets problemer med, men han er tydelig og klar i kommunikasjonen, og respektfull og profesjonell mot pasientene. Jeg har aldri hatt en lege som er så kunnskapsrik, og flink til å bruke kunnskapen sin til å gi deg god behandling.Det syns jeg er viktigst.

Han er også meget tilgjengelig og prioriterer tydelig pasienter som har størst behov, det vil si at du alltid får rask time hvis du har akutt hjelp, men at du noen ganger må vente litt dersom du bare har et trivielt problem. Det syns jeg er en god ordning som gjør meg trygg på at jeg får god hjelp om jeg virkelig trenger det.Det er også lett å få time raskt, og sekretærene er hyggelige og greie. Måtte bytte fastlege på grunn av flytting, og syns det er leit at jeg ikke har Hans Petter Lie som fastlege lengre.

Hyggelig person, men kom for all del ikke med mer enn ett problem

Jeg hadde Lie som fastlege for noen år siden. De første gangene jeg var til konsultasjon synes jeg han var en veldig hyggelig og hjelpsom lege. Han virket som at han kunne det faglige bra, gav også henvisning til spesialist når dette var nødvendig. Dessverre gjorde jeg en gang den "tabben" å forsøke å komme til en time med mer enn ett problem jeg ønsket å diskutere. Etter å ha først fått diskutert det første problemet, nektet han plent å høre på hva jeg hadde å si om det andre. Ikke nok med at jeg ikke fikk forklart hele situasjonen, mine synspunkter for om tidligere behandling hadde virket ble ikke tatt til følge. Det skal sies at problemet var av kosmetisk art og i så måte ikke alvorlig, men for meg vitnet dette om manglende evne til å lytte til pasienten, og en "ovenifra og ned" måte å kommunisere på. Leger har selvsagt også et tidsskjema å holde, men i dette tilfellet slapp jeg ikke inn før over 30 minutter etter avtalt tid og var selv inne til konsultasjon sikkert rundt 10 minutter.

Meget missfornøyd

Tar seg ikke tid til pasienter av det yngre slaget, har blitt kastet ut en rekke ganger pga han "ikke har tid" når man har til og med bestillt en dobbel time.
Tar ikke Pasienter seriøst og vil heller ikke gjøre skikkelig oppfølging etter eks sykemelding. Jeg er meget missfornøyd og skiftet lege etter 2 år i håp om bedring. Følte meg ignorert og glemt bort etter alle hans "behandlinger", man bestiller time hos legen pga at man sliter med noe og er syk, ikke for å sløse med legens tid, og så skal han deg til å betale for tiden han ikke tok seg til å konsultere deg..