Øivind Wesnes

Nygårdsgaten 4 5015 Bergen
Øivind Wesnes er en av 238 fastleger i Bergen

Siste vurderinger av Øivind Wesnes

Fin fyr

Enkel, grei, jovial og lyttende lege som er flink i faget og tar pasienten på alvor. Eneste problemet med legekontoret er de elendige SMS-avgiftene på timebestilling. Ender fort opp med 30-50 kr i SMS-gebyrer om det er litt fram og tilbake i timebestillinga. Telefontidene er også i korteste laget, men det går igjen i store deler av helse-Norge.

Veldig fornøyd

Er enkelt å få legetime ved å bestille på app. Her skriver jeg hva det gjelder og når jeg trenger time. Får alltid time dagen etterpå når det er akutt og får tildelt time på ønsket dager og tidspunkt ca. 1 uke frem i tid. Legen er veldig hyggelig, flink til å lytte, profesjonell og effektiv. Det merkes litt at han er en travel mann, men ikke på en slik måte at en føler seg oversett, det bidrar til at jeg også holder fokus på det medisinske i samtalen. Jeg har ikke hatt noe alvorlig sykdommer, men som helt vanlig fastlege behov er jeg veldig fornøyd med hans medisinske kunnskaper.

Null Kjemi- ingen hjelp.

Byttet til Wesnes da jeg ønsket en lege som var nærmere. Da jeg kom til ham for første gang var han forsinket til timen. Da vi kom inn skulle alt mulig gå fort, veldig fort. Jeg har noen blå resepter på en øyesykdom. Sykdommen hadde han aldri hørt om og noen blå resept kunne jeg ikke få. Etter jeg insisterte på at jeg hadde det slo han endelig opp og fant ut at han kunne gi det likevel. Det var ikke tema å sette seg inn i sykdommen og hele timen var helt bortkastet. Siste han sa til meg var "det var ikke mye jeg kunne hjelpe deg med" og det var det heller ikke. Det hele tok i underkant av 15 minutter.

Der var nul kjemi, der var i det hele tatt ingenting og antagelig den sletteste legetimen jeg noen gang har hatt. Skiftet tilbake til min tidligere fastlege dagen etter.

Ypperlig lege for den som ønsker komme lett til, effektiv behandling og rask henvisning.

Har hatt Wesnes som fastlege siden fastlegeordningen ble opprettet en gang på 90-tallet, og har alltid vært strålende fornøyd. Det skal sies at jeg er en pasient som legger mest vekt på å komme hurtig til og som ønsker å bruke minst mulig tid hos legen når det er nødvendig. Både telefonbestilling og elektronisk bestilling av time fungerer utmerket, og hvis man er fleksibel med hensyn til tidspunkt kommer man vanligvis til på dagen - eller i verste fall i løpet av noen få dager. Har ved noen få anledninger der Wesnes har vært på ferie blitt henvist til Axel Heienberg på samme legekontor, og han er også en ypperlig lege.

Wesnes er faglig kompetent og interessert i medisinske problemer, men kjenner sin begrensning og er rask med henvisninger hvis det er nødvendig. Han er flink til å både spørre og lytte, og flink til å skrive grundige journaler. Jeg er ikke ofte til legen, og selv om han neppe kjenner meg igjen har jeg inntrykk av at han er forberedt og kjenner min sykdomshistorie mye bedre enn jeg gjør selv. Han er også veldig rask i konsultasjonene, noe jeg setter stor pris på. Det er svært sjelden en konsultasjon har vært på mer enn 10 minutter. Heller ikke ventetiden er særlig lang. I verste fall kan man risikere å vente 15 minutter.

Han er blid og hyggelig, men arbeider raskt og effektivt. Derfor vil jeg si at han er en lege som passer best for de som har konkrete problemer, og i mindre grad for de som trenger en samtalepartner. For min del er muligheten for hurtig og effektiv behandling det viktigste, og jeg antar det ofte er en sammenheng mellom den tiden en lege bruker på hver pasient og den tiden neste pasient må vente. I så måte mener jeg Wesnes har en perfekt balanse som tar hensyn til alle pasienter. For øvrig gir han sykemeldinger når det er nødvendig, men ikke lenger enn nødvendig.

Noen pasienter ser jeg har klaget over at han ikke ønsker flere problemstillinger på en konsultasjon, og det har jeg delvis merket selv. Jeg tror ikke han er så rigid, men jeg tror det er viktig at man oppgir alle forhold man ønsker å få konsultasjon om ved timebestilling. Jeg tror det er to årsaker til dette. For det første er det svært lett å få akutte timer på dette legesenteret, men dette krever også at man ikke tar opp ikke-akutte forhold "når man først er der". Da sprekker lett tidsskjemaet. Det andre er at jeg oppfatter Wesnes som en lege som ønsker å forberede seg med utgangspunkt i de symptomer som er oppgitt i timebestillingen, og hvis man tar opp nye problemstillinger i en time er det vanskelig for legen å forberede seg. Jeg har en viss forståelse for dette, men samtidig er det mange som først kontakter lege ved en akutt situasjon og ønsker samtidig å ta opp alle småproblemer man normalt ikke ville brydd seg med å gå til legen for isolert sett. Synes uansett at han har blitt mye mer fleksibel på dette de siste årene.

Om det er noe jeg skulle ønsket forbedret, så er det muligheten for å få time etter normalarbeidstid en dag i uken. Det er irriterende å måtte ta seg fri fra jobb hver gang man skal til legen, men det er vel knapt noen fastleger som tilbyr slik service. I hvert fall slipper jeg å bruke en formue på privatklinikker. Mine barn benytter min samboers fastlege, og der er det ofte 6-8 ukers venting for å få time, og en mye strengere praksis for akutte timer. Dette fører til at ungene vanligvis ender på privatklinikk eller på legevakten. Jeg skjønner ikke at folk aksepterer så lang ventetid på legetime...

Utålmodig

Han var før en dyktig og lyttende lege. I de senere årene virker han lei av sin virksomhet. Han har blitt en dårlig lytter, avbryter raskt, blir fort utålmodig. En får følelse av å være et produkt på en samlebånd. Synd, han er kunnskapsrik, og innrømme når det er ting han ikke vet eller kan.
Får inntrykk av at han er lei av yrket og pasientene.

har hatt Øivind siden jeg var liten

Har gått til denne legen siden jeg var liten, jeg er nå 20 og kan veldig trygt anbefale han, hver eneste gang jeg er der føler jeg at jeg er i profesjonelle hende, han opptrer saklig og profesjonelt, samtidig som han er avslappet og munter, noe som får meg til å føle meg veldig trygg når jeg er hos han.
Nesten så jeg gleder meg til å se han, men, han er en lege, så må bemerkes at det vanligvis ikke er helt bra at jeg må gi han et besøk

Meget bra

Jeg har hatt Wesnes som fastlege i en årrekke. Jeg opplever ham som faglig svært dyktig og omsorgsfull på alle vis. Jeg har veldig mye å takke ham for og gir ham mine beste anbefalinger.

Beste legen jeg har hatt

Alltid imøtekommende, godt humør, hjelpsom, forståelsesfull og på alle måter en veldig kunnskapsrik og behagelig lege. Anbefales på det sterkeste :)

Anbefaler ikke

Byttet til annen lege da jeg var gravid. Han ga ingen opplysninger om jordmor og ble sur da jeg begynte å gå til jordmor annenhver kontroll. Fnyste av den ordningen. Ville heller ikke gi meg prosentvis sykemelding - var jo bare gravid og ikke syk. Ingen god lege for gravide!

Merkelig lege

Hadde Wesnes inne for en second opinion på en ryggsmerte: symptomatisk for problemet med norske fastleger. Når jeg som voksen pasient ber om en henvisning for å avklare et problem Wesnes som en antatt erfaren fastlege åpenbart ikke kjenner til, venter jeg å bli hørt. Ikke ledd av.

Hyggelig og flink lege som anbefales

Jeg har hatt dr. Wesnes som fastlege mine fem studieår i Bergen, og jeg syns han er helt topp! Han er alltid i godt humør og har ofte en god vits på lur. Han har alltid forsåelse for hvilke plager jeg har, og gir meg henvisninger og legeattester når jeg ønsker det. Jeg får også alltid time hos ham samme dag jeg ringer. Kan ikke tenke meg noen bedre fastlege, og jeg er veldig lei meg for at jeg nå må bytte fordi jeg har flyttet.

Min fastlege

Wesnes er min fastlege og jeg har gått til ham i snart 30 år (tror jeg). Jeg har hatt litt ulike plager men ikke noe alvorlig. Wesnes har alltid latt meg bruke den tid jeg trengte når jeg har kommet til ham med mine plager; små, store eller innbilte. Vi har ikke alltid vært enig. De gangene jeg ikke var fornøyd med hans svar har han alltid brukt den tid som var nødvendig for at jeg skulle forstå hva han mente, - eller han har henvist meg videre til de undersøkelser som var nødvendig for at jeg skulle få vite eller få trygghet for at dette ikke var noe å bekymre seg for. Jeg tror ikke Wesnes mener -pasienten har alltid rett! - og det er en av grunnene til at jeg har ham som min fastlege.
Jeg er meget godt fornøyd med Wesnes.

Meget bra Lege

Har hatt denne lege siden ordningen med fastlege kom, har flere kroniske sykdommer samt til tider slitt med enkelte ting psykisk.
Meget faglig dyktig og oppdatert. Samtidig er han ikke er redd for å innrømme kunnskapshull -Blir sendt eventuelt videre. Veileder i forhold til behandling eller hva du kan forvente av henvisning.
Han er seriøs, dyktig og grundig, engasjert og hyggelig lege som anbefales på det varmeste, han forventer at du bidrar selv (dvs pysjer deg litt dersom det trengs), ikke mest mulig sykemelding eller mest mulig medisinering, men det som er behov. God balanse mellom empati og effektivitet, trenger du bare en resept på noe du har gått på lenge "2 min og du er ferdig og forøyd", tyngre ting eller flere ting å ta opp "40 min og du er rettledet, beroliget, fornøyd osv.". Takket være denne lege er jeg I full jobb og med godt mot. (Men ønsker du en lege som "lett gir ut sykemeldinger" bytt/finn en annen).

Helt misforstått

Jeg er meget misfornøyd med Dr. Wesnes. For en tid tilbake var jeg dypt deprimert og totalt utslitt etter år med omsorg for et multihandikapet barn. Jeg satt på kontoret hans og var gråtkvalt mens jeg forklarte om min situasjon. Han sa at jeg ikke kunne få en sykemelding da jeg ikke var syk men bare sliten. Han anbefalte meg å ta omsorgspermisjon fra jobben min. Byttet straks lege.

Veldig fornøyd :-)

Har hatt han som lege over flere år, og er veldig fornøyd. Han har tatt seg tid til meg hver gang og lytter til det jeg forteller og kommer med. En lege som er lett å snakke med, munter og blid. Har ikke hatt noe problemer med han :-) så er veldig fornøyd :-)

En mann å unngå

Har hatt denne mannen som lege i lengre tid, heldigvis har jeg ikke vært syk. Min opplevelse er at denne mannen ikke kan lytte. Han vil gjerne fremstå som grundig og service innstilt- men dette skal kun skje på hans premisser. Jeg opplevde dette som så mangelfullt at jeg stilte spørsmål ved dette. Det førte til at han formelig eksploderte. Hadde jeg ikke vært avhengig denne dagen av en lege hadde jeg selvsagt bare gått, det skal sies at han beklaget etterpå. Dog, vil jeg på det sterkeste fraråde andre denne legen.

supertrivelig lege

Har bare vært inn til Øivind en gang, men har aldri opplevd en så positiv lege som han. Jeg ble møtt med et stort smil! jeg hadde to problemer jeg ville ta opp, og han tok seg god tid til begge deler selv om mine problemer kan virke som bagateller for mange leger. Jeg hadde spørsmål om P-Piller, og dette tok han så seriøst at han faktisk fant frem en relativt ny forskingsrapport ang spørsmålet mitt, og gikk grundig igjennom alt fra mulige bivirkninger til positive sider. jeg fikk også ta opp noe helt urelatert som jeg fikk resept og god forklaring på. På slutten av besøket spurte han om plasteret på hånden min hvor jeg hadde brent meg og ba om å få se det for å sjekke om det var infisert.
som en bonus fulgte han meg hele veien ut, for å hjelpe meg med betalingsautomaten selv om jeg sa at det ikke var nødvendig i og med at jeg hadde brukt slikt før.

Forresten er det veldig enkelt å bestille time, og er ikke særlig lang ventetid.

anbefaler denne legen på det aller høyeste, nå som det blir en ledig plass siden jeg flytter fra fylket. Første mann til mølla!

Den beste legen jeg har hatt

Han gjør en god , ryddig jobb.
Hører på dine problemer.
Kommer med sine vurderinger.
Gir seg tid .

Styr unna denne legen

Han ser på klokka for å sjekke at han kan presse inn flere pasienter. Lytter dårlig og jeg har mange dårlige erfaringer fra denne legen. Hele familien byttet til annen fastlege og så da at det finnes virkelige leger som lytter og tar seg tid.

Strålende fornøyd!

Seriøs, dyktig og grundig, engasjert og hyggelig lege som anbefales på det varmeste! Jeg er fremdeles strålende fornøyd etter over 20 år med til tider hyppige besøk hos Wesnes, inkludert svangerskapskontroller og konsultasjoner pga. barns sykdom.

Svært godt strukturerte, grundige, fokuserte og analytiske konsultasjoner som resulterer i betryggende og effektiv diagnostisering samt konklusjon i forhold til behandling eller henvisning.

Oppleves faglig dyktig og oppdatert. Samtidig er han ikke er redd for å innrømme kunnskapshull -noe jeg vil fremheve som en veldig positiv, betryggende og kanskje sjelden kvalitet.

God balanse mellom empati og effektivitet, og imponerende antenner i forhold til varierende behov for dette. Virker å anstrenge seg for å yte sitt ytterste uansett dagsform.

Min totalopplevelse er maksimal ivaretakelse og trygghet, og i tillegg er en konsultasjon hos Wesnes alltid en hyggelig opplevelse, mye takket være hans uhøytidelige, trivelige og behagelige væremåte.