Øivind Wesnes

Nygårdsgaten 4 5015 Bergen
Øivind Wesnes er en av 237 fastleger i Bergen

Siste vurderinger av Øivind Wesnes

Fin fyr

Enkel, grei, jovial og lyttende lege som er flink i faget og tar pasienten på alvor. Eneste problemet med legekontoret er de elendige SMS-avgiftene på timebestilling. Ender fort opp med 30-50 kr i SMS-gebyrer om det er litt fram og tilbake i timebestillinga. Telefontidene er også i korteste laget, men det går igjen i store deler av helse-Norge.

Veldig fornøyd

Er enkelt å få legetime ved å bestille på app. Her skriver jeg hva det gjelder og når jeg trenger time. Får alltid time dagen etterpå når det er akutt og får tildelt time på ønsket dager og tidspunkt ca. 1 uke frem i tid. Legen er veldig hyggelig, flink til å lytte, profesjonell og effektiv. Det merkes litt at han er en travel mann, men ikke på en slik måte at en føler seg oversett, det bidrar til at jeg også holder fokus på det medisinske i samtalen. Jeg har ikke hatt noe alvorlig sykdommer, men som helt vanlig fastlege behov er jeg veldig fornøyd med hans medisinske kunnskaper.

Null Kjemi- ingen hjelp.

Byttet til Wesnes da jeg ønsket en lege som var nærmere. Da jeg kom til ham for første gang var han forsinket til timen. Da vi kom inn skulle alt mulig gå fort, veldig fort. Jeg har noen blå resepter på en øyesykdom. Sykdommen hadde han aldri hørt om og noen blå resept kunne jeg ikke få. Etter jeg insisterte på at jeg hadde det slo han endelig opp og fant ut at han kunne gi det likevel. Det var ikke tema å sette seg inn i sykdommen og hele timen var helt bortkastet. Siste han sa til meg var "det var ikke mye jeg kunne hjelpe deg med" og det var det heller ikke. Det hele tok i underkant av 15 minutter.

Der var nul kjemi, der var i det hele tatt ingenting og antagelig den sletteste legetimen jeg noen gang har hatt. Skiftet tilbake til min tidligere fastlege dagen etter.

Ypperlig lege for den som ønsker komme lett til, effektiv behandling og rask henvisning.

Har hatt Wesnes som fastlege siden fastlegeordningen ble opprettet en gang på 90-tallet, og har alltid vært strålende fornøyd. Det skal sies at jeg er en pasient som legger mest vekt på å komme hurtig til og som ønsker å bruke minst mulig tid hos legen når det er nødvendig. Både telefonbestilling og elektronisk bestilling av time fungerer utmerket, og hvis man er fleksibel med hensyn til tidspunkt kommer man vanligvis til på dagen - eller i verste fall i løpet av noen få dager. Har ved noen få anledninger der Wesnes har vært på ferie blitt henvist til Axel Heienberg på samme legekontor, og han er også en ypperlig lege.

Wesnes er faglig kompetent og interessert i medisinske problemer, men kjenner sin begrensning og er rask med henvisninger hvis det er nødvendig. Han er flink til å både spørre og lytte, og flink til å skrive grundige journaler. Jeg er ikke ofte til legen, og selv om han neppe kjenner meg igjen har jeg inntrykk av at han er forberedt og kjenner min sykdomshistorie mye bedre enn jeg gjør selv. Han er også veldig rask i konsultasjonene, noe jeg setter stor pris på. Det er svært sjelden en konsultasjon har vært på mer enn 10 minutter. Heller ikke ventetiden er særlig lang. I verste fall kan man risikere å vente 15 minutter.

Han er blid og hyggelig, men arbeider raskt og effektivt. Derfor vil jeg si at han er en lege som passer best for de som har konkrete problemer, og i mindre grad for de som trenger en samtalepartner. For min del er muligheten for hurtig og effektiv behandling det viktigste, og jeg antar det ofte er en sammenheng mellom den tiden en lege bruker på hver pasient og den tiden neste pasient må vente. I så måte mener jeg Wesnes har en perfekt balanse som tar hensyn til alle pasienter. For øvrig gir han sykemeldinger når det er nødvendig, men ikke lenger enn nødvendig.

Noen pasienter ser jeg har klaget over at han ikke ønsker flere problemstillinger på en konsultasjon, og det har jeg delvis merket selv. Jeg tror ikke han er så rigid, men jeg tror det er viktig at man oppgir alle forhold man ønsker å få konsultasjon om ved timebestilling. Jeg tror det er to årsaker til dette. For det første er det svært lett å få akutte timer på dette legesenteret, men dette krever også at man ikke tar opp ikke-akutte forhold "når man først er der". Da sprekker lett tidsskjemaet. Det andre er at jeg oppfatter Wesnes som en lege som ønsker å forberede seg med utgangspunkt i de symptomer som er oppgitt i timebestillingen, og hvis man tar opp nye problemstillinger i en time er det vanskelig for legen å forberede seg. Jeg har en viss forståelse for dette, men samtidig er det mange som først kontakter lege ved en akutt situasjon og ønsker samtidig å ta opp alle småproblemer man normalt ikke ville brydd seg med å gå til legen for isolert sett. Synes uansett at han har blitt mye mer fleksibel på dette de siste årene.

Om det er noe jeg skulle ønsket forbedret, så er det muligheten for å få time etter normalarbeidstid en dag i uken. Det er irriterende å måtte ta seg fri fra jobb hver gang man skal til legen, men det er vel knapt noen fastleger som tilbyr slik service. I hvert fall slipper jeg å bruke en formue på privatklinikker. Mine barn benytter min samboers fastlege, og der er det ofte 6-8 ukers venting for å få time, og en mye strengere praksis for akutte timer. Dette fører til at ungene vanligvis ender på privatklinikk eller på legevakten. Jeg skjønner ikke at folk aksepterer så lang ventetid på legetime...

Utålmodig

Han var før en dyktig og lyttende lege. I de senere årene virker han lei av sin virksomhet. Han har blitt en dårlig lytter, avbryter raskt, blir fort utålmodig. En får følelse av å være et produkt på en samlebånd. Synd, han er kunnskapsrik, og innrømme når det er ting han ikke vet eller kan.
Får inntrykk av at han er lei av yrket og pasientene.