Tone Dorthe Sletten

Tlf: 73 80 95 00 ‐ Si gjerne at du fant nummeret på Legelisten.no Vis kart
Tone Dorthe Sletten er en av 172 fastleger i Trondheim

Siste vurderinger av Tone Dorthe Sletten

Den beste!

Jeg har hatt Tone som lege i nå snart tolv år. Jeg får alltid hjelp med det jeg trenger hjelp til. Ja, man må vente litt for å få komme inn noen ganger, men når jeg er inne til time gjør hun alt hun kan for å hjelpe meg. Hun alene er en grunn til at jeg ikke vil flytte fra Trondheim. En dyktig, tydelig og god lege!

Imponert

Jeg har vært hos Tone i et halvt år. Jeg er imponert over hvor langt hun strekker seg for å hjelpe pasientene. Hun er kanskje ei travel dame, men når det virkelig gjelder- så er hun der og ordner opp! Tusen hjertelig takk. Hilsen ei veldig veldig takknemmelig dame.

Fantastisk!

Tone har fulgt meg gjennom oppturer. Det blir en del venting hos Tone, men det er helt greit. Jeg vet at jeg får den tiden jeg trenger når det er min tur. Jegliker at Tone er direkte og ikke jatter med når det trengs.

Legen for meg.

Tone har vært min lege i mange år. Ja, det kan være vanskelig å få en planlagt time og ja ventetid er ikke uvanlig. MEN disse kan begrunnes med at hun gir deg tid når du har behov for det, hun ringer om det er behovet, hun deltar på samarbeidsmøte ved behov, disse tar tid også. Ærlig sagt vet jeg ikke hvordan det hadde gått med meg uten den støtte jeg har fått gjennom en lang periode med fravær av helse. Ja hun kan være direkte, men bare når jeg har behov for det. Hun investerer masse i sine pasienter og da synes jeg at vi skal være rause. Ikke alltid man får det man vil kanskje, men det man trenger! Jeg frykter å måtte finne en ny fastlege da jeg tror neppe jeg finner en lege som jeg vil stole på like mye.

Bør bli litt mer lydhør og ydmyk

Jeg kjenner meg igjenn i alle de negative omtalene av Dr. Sletten her. Hun bagatelliserer alvorlig sykdom, kverrulerer på henvisning til spesialist om man i det hele tatt får det. (Måtte en gang dra på legevakta fordi hun nekta å henvise meg for alvorlig akutt sykdom)

Hvis jeg skal gi et råd til Tone: sett telefonen din på lydløs, pasientene dine er ikke interessert i å høre på dine private samtaler eller at du skal bruke tiden deres på SMS'ing. Venter du en veldig viktig telefon er det ok, men da må du heller si det til pasienten. Men telefoner fra barn som jeg forstår er relativt voksne bør du kanskje ikke ta med pasienter tilstedet og argumentere for eller slik med barna dine på telefon. Om du må ta telefonen, så si at du er opptatt med en pasient. Regner med de fleste som ringer deg på mobilen vet du er fastlege og bør ha forståelse for at du ringer tilbake om 5-10 minutter når konsultasjonen er ferdig.

Ellers er det umulig å komme igjennom på telefon på legesenteret innen rimelig tid. Og i allefall å få time i løpet av de neste 2-3 ukene. Og man ringer jo ikke legen før man er syk stort sett.

Ventetiden er også helt hårreisende. Når jeg har hatt første timen på dagen har jeg ofte ventet en halvtime, og Tone har kommet halsende inn døra et kvarter etter at timen skulle begynt. Så det er jo ikke så rart at ventetida ellers blir times lang når man starter dagen med en halvtime på etterskudd.

Ikke bra

Bagatelliserer symptomer og sykdommer. Bl.a kronisk sykdom som ble avfeid helt til jeg kom meg til en spesialist.
Bruker to måneder på å skrive henvisning (hvis hun i det hele tatt gjør det, noen ganger blir det helt glemt, man må purre på hver dag i flere uker før det skjer noe), noe som jo er et stort problem når NAV skulle hatt dem på dagen, eller forsikringsselskapet må ha papirene før de kan vurdere forsikring.
Bruker timen som du betaler for til å ta imot personlige telefoner og sms-er.
Helt umulig å få time på mindre en enn mnd ventetid. Alltid stressa og mye å gjøre. For mange baller i lufta kan det virke som.

blir ikke møtt med empati

Jeg har hadd denne damen som fast lege i snart 3 år men har kun vært hos henne 2 ganger da hun aldri har mulighet og utrolig lang ventetid så har jeg alltid havnet hos vikar. De 2 gangene jeg har vært hos henne har det vært timesvis på venting, og rett ut av døra igjen så fort jeg kom inn. Hun har mer eller mindre bestemt seg på forhånd hva som er galt, jeg kom inn på akutt time hos henne pga en spontanabort, hun ville ikke sykemelde meg eller henvise meg til gynekolog, hun mente det ikke var noe vits om det var "liv laga" jeg følte meg totalt overkjørt og gikk derifra både lei meg og rådvill. Hun er direkte og veldig kjapp, ser nesten ikke på deg og vil gjerne ha deg ut før du er kommet inn. Desverre er min opplevelse av denne legen at hun har null empati og er veldig dømmende, hun vil ikke se sammenhengen i sykdommsbilde som evt kan forebygge fremtidlige skader, hun er kun intressert i det som kommer frem av opplysninger per dags dato, hun sa også rett ut at hun ikke hadde tid til og lese igjennom journalen min og at det sikkert ikke var det viktigste, endte med at jeg hentet ut journalen min og er nå på leit etter ny fastlege.

Konkret,rett på sak, ydmyk

Jeg kom til Tone bare for 2 år siden, og forklarte med en gang hva jeg krevde av henne, jeg hadde gjort mitt av forarbeid og veit at hun har kompetanse både som allmennlege og barnelege. VI er en krevende familie for en familie med ulike utfordringer, men hun er flink til å innrømme når hun ikke strekker til, og hun er ærlig nok til å si ting som de er. En lege skal ikke holde deg i hånda han skal finne ut og vurdere hva som feiler deg, den lange ventetiden er verd det når du får den tiden du trenger når du er inne selv. er jeg ikke enig med henne er hun respektfull nok til å lytte, og hun er en god lege for oss.

Ikke noe særlig

Jeg fikk beskjed om å slanke meg, selv om jeg teknisk sett iflg BMI er undervektig.

Hun er angivelig psykiater, men har fortsatt mye å lære når det gjelder kommunikasjon med pasienter. Det er som andre her skriver ikke mulig å diskutere, og psykiske problemer diagnostisert av psykolog er iflg henne bare hypokondri. Av samme årsak er mine fysiske sykdommer ikke blitt fulgt opp og kanskje ikke trengt sykehus innleggelser om hun var litt mer lydhør for at det faktisk ER sykdom.

Savner og litt blikk kontakt, og syns ikke det hører hjemme i en legekonstultasjon å ta private telefonsamtaler/SMS.

En varierende fastlege

Jeg har hatt Tone som fastlege i en 5-6år og kjenner meg godt igjen i de fleste beskrivelsene av henne - gode som dårligere.

Første hindring i veien, er at det er nesten umulig å få time i nær fremtid som ikke er hastetime. Minst 3-4 uker. Den andre utfordringen er å komme igjennom på telefon når man er syk og trenger hastetime pga sykmelding. Jeg blir nesten overrasket når noen endelig svarer og det har flere ganger hendt at jeg ble fint nødt til å prøve på nytt igjen neste dag. Jeg har ved et par tilfeller droppet telefonen til slutt og bare møtt opp på legekontoret.

Men når jeg endelig kommer gjennom er det stort sett ikke noe problem å få komme inn til henne. (selv om jeg også har sett en god del til de andre legene på kontoret)

I de fleste tilfellene jeg har vært hos henne har det gjeldt vanlige sykdommer som influensa eller omgangssyke. Noen ganger er det man nesten så vidt innenfor døra før hun raser ned gjennom skjemaet som hun fyller ut på pcen (stort sett uten å kikke opp vel å merke) før sykmeldingen er på plass og man blir sendt ut igjen. Andre ganger er det helt motsatt der jeg blir stirret i senk med dette dumme spørsmålet: Hvorfor i all verden tror du at du har influensaen? Og må så remse alle symptomer før hun i det hele tatt gidder å sjekke feberen, de hovne mandlene eller den snørrete nesen- dessuten burde den hese stemmen også være et hint.

Jeg er nok litt forsiktig av meg (ikke at jeg er beskjeden) men at jeg er høflig og ikke så høyrøstet. Så jeg har litt vanskeligheter med å være krevende og føler det er vanskelig å åpne seg opp til en person som signaliserer at hun egentlig ikke er interessert i å finne ut av hva som feiler deg fordi hun har kategorisert som mindre alvorlig. Og jeg kjenner meg godt igjen i den følelsen av å være hypokonder når man er hos henne.

Når jeg kom til henne fordi jeg har hatt gjentatte allergiske reaksjoner, så vil jeg gjerne vite hva jeg er allergisk mot- selv om ingen av standardprøvene gjorde utslag (katt, hund, pollen etc) og jeg ikke hadde en allergisk reaksjon når jeg endelig fikk en legetime. Og når hun ikke gadd å kikke på noen føflekker fordi det "er vanlig i min alder å få flere føflekker"- så hadde det ikke tatt lange tiden å kikke opp for å gi meg en bekreftelse på at er var orden.

Jeg synes det er litt skummelt å tenke på at siden hun er så avvisende nå når det gjelder mindre alvorlige henvendelser. Hvordan kan hun da oppdage mer alvorlige sykdommer i et tidligere stadium? Hvor syk må man være før hun gjennomfører mer grundigere undersøkelser? Dette får meg til å føle meg enda mer som hypokonder.

Men når man kjenner mennesker som har dødd i for ung alder pga for sen diagnose (her er det også snakk om noen som ikke tok seg selv alvorlig nok til å oppsøke lege ved plager) så må man nesten tenke bedre føre var enn etter snar!

Men det har faktisk hendt et par ganger at jeg har blitt positivt overrasket av henne også - for jeg har sett et hint av et glimt i øyet og et smil.

Jeg har flere ganger lett etter ny fastlege, men har ikke funnet ledig lege i nabolaget. Men har oppdaget varsling-systemet her- så da blir det kanskje et bytte om ikke alt for lenge!

Selv om hun ikke er rett lege for meg, tror jeg hun kan være en perfekt fastlege for personer som liker å gå rett på sak og som ikke har noen problemer med å snakke for seg og er konkrete i praten. (Og som kommer først til legen når en vurderer det selv som alvorlig/akutt)

Mitt beste råd til Tone: Ta deg tid til å kikke litt mer på pasientene dine. Hold øyekontakten så lenge de ser på deg i disse situasjonene: Når du hilser velkommen, når pasientene forteller om plagene og når pasienten drar. En positiv effekt av dette er at du vil lettere gjenkjenne pasientene dine. Mye lettere å være blid og hyggelig mot noen du kjenner enn de som bare er et utfylt skjema.

Veldig dårlig erfaringer!

Denne legen anbefaler jeg alle å styre unna. Alltid forsinka. Ingen varme eller genuin interesse. Så aldri et eneste smil. Ut fra min bmi er jeg normalvektig, men fikk likevel beskjed om å slanke meg siden jeg hadde forbigående ryggplager. Hilser såvidt når du kommer inn døra, men stirrer deretter på skjermen resten av legitimen. Faglig sett er hun sikkert ok men det hjelper så lite når man framstår som sur, mutt og likegyldig.

Den beste legen jeg har hatt

Tone er en svært dyktig lege. Min opplevelse er at hun tar seg god tid, lytter og kommer med gode råd. Hun har hjulpet meg på en uvurderlig måte, og hun fortjener all ære og ros hun kan få. Jeg har aldri angret på at jeg byttet til henne som fastlege og jeg kommer ikke til å bytte til noen andre. Kort sagt er jeg så fornøyd som det kan gå an å bli.

En utrolig flink lege

Tone er dedikert i arbeidet sitt, og strekker seg langt for å hjelpe pasientene sine. Hun lytter til hva som blir sagt, og hun kommer med gode innspill. Trenger man øyeblikkelig hjelp kommer man inn på dagen, og er det behov for vanlig konsultasjon, er ikke ventetiden så lang her heller. Dr. Sletten er en lege med mye kompetanse og med et flott humør. Klaffer kjemien, kan du nok ikke finne en stort bedre fastlege!

Anbefales ikke!

Vet ikke hvor jeg har henne ifht hennes legekompetanse, dessverre.

Trivelig dame, men altfor inkompetent. Som flere her skriver, så gjør hun nesten seg opp mening før man får snakket ferdig. En fastlege skal heller ikke sitte og skrive SMS og ta private samtaler under en legetime! Jeg ønsker å føle meg hørt, men dessverre føler jeg at jeg er nødt til å gå ut med en gang. Stressa fastlege, dessverre...

Bare unngå rett og slett!

Har ikke hatt denne legen som fastlege, men vært til henne når min lege på samme senter har vært på ferie eller borte av andre årsaker.

Legen er påståelig og har gjort seg opp en mening før du rekker å komme inn døra. Lite villig til å lytte til deg som pasient, og du sitter der med en følelse av å være hypokonder og at du har sløst bort hennes tid, selv om hun gjerne er en time eller to forsinket.

Hun kunne gjerne vært litt mer ydmyk i forhold til hva pasienten selv opplever som problematisk, og ikke være så skråsikker på at hun selv har rett.

Stresset og uempatisk

Byttet til denne legen ifjor høst, men blir nå å bytte igjen. Det er sjelden det feiler meg noe, men har vært hos henne to ganger, og begge gangene har jeg følt meg i veien og vært skuffet når jeg dro derifra.

Raskt bytte

Har kun ett besøk å vise til, men svært dårlige førsteinntrykk av Tone.
Var første pasient, måtte likevel vente 30 min (helt greit, jobber med kunder selv innen helse og har til en viss grad forståelse for forsinkelser).

Hun kom ut og ropte navnet mitt, sprang så foran meg og inn på rommet sitt.
Jeg hadde aldri vært der før, og rakk ikke å følge henne, noe som gjorde der vanskelig å finne frem - siden hun ikke viste vei.

Fikk ingen hilsen/presentasjon, selv om det var første besøk.
Fikk ikke så mye som en hang blikkontakt, da hun bare stirrer i skjermen.
Jeg hadde en del spørsmål (har sjeldent tid til legebesøk), og følte det som en byrde, og valgte derfor å ikke fullføre spørsmålene mine, bestemte meg for å skifte fastlege der og da.

Dårlig førsteinntrykk. En fastlege er ingen psykolog, men jeg har faktisk krav om empati og interesse fra fastlegen. På samme måte som jeg ser dette som en selvfølge fra meg i egen jobb.
Har man ikke dette, burde man finne seg en annen jobb, uten så mye menneskekontakt.

Flink og tilgjengelig, naar det haster

Jeg har hatt Tone som fastlege i noen aar. Hun er flink og lyttende og alltid tilgjengelig viss det haster. Vanlige timer maa en vente lenge paa. Naar hun ikke vet bedre sjol, saa er hun rask til aa bestille time til eksperter.

Stresset fastlege som virker å være lite interessert i pasienten

De gangene jeg har vært hos fastlegen har hun virket svært stresset og lite interessert i pasienten. Hun virker å ha lite tid til å lytte til hver pasient og ivrer etter å bli ferdig. Denne oppførselen skaper lite tillit mellom pasient og fastlege. Opplever også manglende oppfølging. På den positive siden har det vært lett å få time til denne fastlegen.

Veldig travel lege.

Vennlig og faglig dyktig, men veldig stresset. Har hatt henne som fastlege i noene år, men har til dags dato ikke kommet inn på time til avtalt tid. Regn med ventetid 30 min+. Veldig raske konsultasoner der man sitter ytterst på stolen klar til å dra, fordi man får inntrykk av at legen har svært dårlig tid og egentilig ikke har tid til å høre på hva jeg har å si. tar telefoner og svarer på sms i løpet av konsultasjonen. Det kan virke som om hun har bestemt seg for hva problemet er før jeg kommer.