Jan Gunnar Svendby

Tlf: 77 60 48 50 ‐ Si gjerne at du fant nummeret på Legelisten.no Vis kart
Jan Gunnar Svendby er en av 69 fastleger i Tromsø

Siste vurderinger av Jan Gunnar Svendby

Kjempebra lege

Jan Gunnar er en tålmodig lege med mye erfaring.
Han er alltid bekymret for pasientens helse og han gjør det med sin rolig fremgangsmåte. Han er en lege som en god venn og jeg kan bare anbefale ham.

Dyktig og tar pasienten på alvor

Jeg var skeptisk til legen i begynnelsen da jeg syntes han fremsto litt overlegen og absolutt ikke snakkesalig. Etter noen timer hos han, syntes jeg han viste en ny side, var mer snakkesalig og virkelig tok mine problemer på alvor. Han er alltid i godt humør!

Følelsen av å aldri bli tatt på alvor.

Jeg har ikke vært veldig mange ganger til denne legen, men de gangene jeg har vært der, har jeg følt at jeg overhodet ikke har blitt tatt på alvor, og føler at legen sitter med et "overbærende" flir om munnen og bare venter på at jeg skal bli ferdig med å "klage". Jeg blir ikke ordentlig undersøkt, og får alltid bare høre "dette ser jo bra ut", selv om det overhodet ikke føles sånn. Da hadde det vært fint å føle at man ble tatt på alvor og at legen tok seg tid til å undersøke nærmere.

Det som gjorde at jeg endelig byttet til en annen fastlege, var at jeg uheldigvis hadde min første svangerskapskontroll hos Svendby. Det var en helt forferdelig halvtime, hvor både jeg og samboer følte oss nærmest trampet på. Jeg prøvde å spørre etter erklæring for å få tilrettelegging på arbeidsplassen, hvorpå jeg ble møtt med et smil og at "det er jo ikke noe sånt skjema vi leger har", jeg fortalte at jeg hadde kjent livmoren, og hørt hjertelyd, og at jeg hadde lest at man kunne kjenne livmoren fra uke 11 (ifølge boken Kroken legekontor deler ut), der eneste svar var: "ja, nå er det ikke vi som har skrevet denne boken da". Han tok seg noen få sekunder til å lete etter livmor og hjerteslag (uten å respondere på at vi allerede hadde hørt og kjent), før han sa: "neeei, det er nok for tidlig ennå". Ikke lenge etter var vi til jordmor- ingen problemer med å kjenne hverken livmor eller hjerteslag. :)

Trekker et lettelsens sukk over å ha byttet fastlege og endelig kommet meg til jordmor! Klart kjemien nok vil ha noe å si, ser flere her inne er fornøyde- men jeg synes ikke man skal gå ut fra en svangerskapskontroll med følelsen av at legen prøver å motbevise at du er gravid.

Kjip fyr

Virker meget uinteressert, nedtalende og kjip.
- Men, til tross for det er han en meget dyktig lege.

Ikke så bra.

Ser ikke sammenhenger, noe som nok er veldig vanlig blant leger. Det hender at pasienten har bedre innsikt en legene. Det er vel ikke så rart, en kjenner best sin egen tilstand. Denne Legen virker nedlatende, uinteressert, smiler, litt merkelig. Sikkert bra nok med enkle saker.

En grei lege men et kipt legekontor

Svendby kan være noe kjip på sykemeldinger når behovet virkelig er tilstede, men er ellers faglig dyktig og grei. For øvrig er Kroken Legekontor noe etter i utvikling sammenlignet med feks Tromsdalen. Ved Kroken Legekontor kan man sitte å vente i telefonen i opp mot en halv time før man kommer igjennom til fastlegen (telefontid), det burde vært en ordning der fastlegen kan ringe opp pasienten når han er ledig. For øvrig er legesekretærene litt sure og tverre og lite samarbeidsvillige.

Merkelig

Stirrer i luften mrd et lite smil om munnen uansett hva du spør om, virker nedlatende. Undersøker aldri, og kommer med konklusjon før man har fått snakket ferdig.

Den beste legen jeg har hatt

Han er lytteøre og tar meg på alvorlig.
Han er tilgjengelig for meg bestandig

En dyktig og seriøs lege.

Har fått hjelp og veiledning i forhold til ting som er tatt opp.
Gir god informasjon. Har også fått tilsendt informasjon om ting jeg har tatt opp.
Har blitt søkt videre til Mr,Rtg uten problemer.
En erfaren lege som absolutt er å anbefale
God oppfølging

Faglig flink og menneskelig

Har vært min fastlege i mange år.
Lytter og tar seg god tid.
Føler at han virkelig bryr seg:))

Tar tak i ting

Byttet til Svendby etter å ha vært syk i ca 1 1/2 år uten at den forrige fastlegen min bare "surra" rundt. Da jeg endelig bytta fikk jeg all den hjelp jeg trengte hos Svendby og mer til, og han har hele tiden sendt meg til riktig behandling :) I dag er jeg mye bedre, og det er mye takket være legen og den gode oppfølginga jeg har fått hos han.

aldri mer

tar seg ikke tid til å lytte ordentlig, å spørr hele tia : ka du trur det kan være"..hadde æ vissta ka det va hadde æ ikke gått til legen.. Har hvert flere gang der på akuttime, men nu takke æ alltid nei når æ får han.

Dyktig lege

Lytter til det jeg har å si og deretter gir han sin vurdering. Skriver henvisning hvis jeg har behov for det. Har en lun humor og er hyggelig. Er også flink med unge pasienter (f.eks min sønn).

Beste jeg har hatt

Nøler ikke med å bestille time på UNN om det skulle være behov, f.eks røntgentime.

"Hva tror DU det er"

Viser ingen interesse, har en konklusjon før du er ferdig å forklare hva som plager deg og undersøker deg ikke. Hvis du ønsker henvisning til spesialist kan du gå hjem igjen. Dessuten er Kroken legekontor utrolig tverre, man må ha med utskrifter fra lovdata for å få utskrifter du har rett på. Sender de journalen din til ditt nye legekontor kan du være sikker på den ikke kommer frem!

erfaren lege.

lytter, er erfaren og bruker godt tid. Er alltid imøtekommende. Er veldig fornøyd.

Ikke byens beste lege

Hører ikke etter. Virker ikke interessert og stirrer ut i luften mens man er der. Får ikke et ordentlig svar. Kommer ikke til å bruke denne legen flere ganger.

Mangelfull oppfølging

Dersom du forventer å få svar på prøver/undersøkelser etter henvisning til sykehus, så vil du sannsynligvis ikke få det, med mindre disse prøver/undersøkelser viser at noe er galt med deg.
Tror de fleste med meg ønsker å bli orientert selv om undersøkelsen viser at du er frisk.

Grei, beroligende og hyggelig person med glimt i øyet.

Han lytter godt og nøye på hva du har å si.
Her blir du ikke avbrutt når du prater.
Rolig og behagelig vesen.
Stiller sikker dianose.
Flink og erfaren lege.