Jan Gunnar Svendby

• Allmennmedisin
  • Samfunnsmedisin

Autorisasjon (1984)

Ingen på venteliste

Kroken Legekontor AS Telefonnummer77 60 48 5077 60 48 ...
B A Løvolds veg 12 9022 Krokelvdalen
Jan Gunnar Svendby er en av 80 fastleger i Tromsø

Siste vurderinger av Jan Gunnar Svendby

Følelsen av å aldri bli tatt på alvor.

Jeg har ikke vært veldig mange ganger til denne legen, men de gangene jeg har vært der, har jeg følt at jeg overhodet ikke har blitt tatt på alvor, og føler at legen sitter med et "overbærende" flir om munnen og bare venter på at jeg skal bli ferdig med å "klage". Jeg blir ikke ordentlig undersøkt, og får alltid bare høre "dette ser jo bra ut", selv om det overhodet ikke føles sånn. Da hadde det vært fint å føle at man ble tatt på alvor og at legen tok seg tid til å undersøke nærmere.

Det som gjorde at jeg endelig byttet til en annen fastlege, var at jeg uheldigvis hadde min første svangerskapskontroll hos Svendby. Det var en helt forferdelig halvtime, hvor både jeg og samboer følte oss nærmest trampet på. Jeg prøvde å spørre etter erklæring for å få tilrettelegging på arbeidsplassen, hvorpå jeg ble møtt med et smil og at "det er jo ikke noe sånt skjema vi leger har", jeg fortalte at jeg hadde kjent livmoren, og hørt hjertelyd, og at jeg hadde lest at man kunne kjenne livmoren fra uke 11 (ifølge boken Kroken legekontor deler ut), der eneste svar var: "ja, nå er det ikke vi som har skrevet denne boken da". Han tok seg noen få sekunder til å lete etter livmor og hjerteslag (uten å respondere på at vi allerede hadde hørt og kjent), før han sa: "neeei, det er nok for tidlig ennå". Ikke lenge etter var vi til jordmor- ingen problemer med å kjenne hverken livmor eller hjerteslag. :)

Trekker et lettelsens sukk over å ha byttet fastlege og endelig kommet meg til jordmor! Klart kjemien nok vil ha noe å si, ser flere her inne er fornøyde- men jeg synes ikke man skal gå ut fra en svangerskapskontroll med følelsen av at legen prøver å motbevise at du er gravid.

Kjip fyr

Virker meget uinteressert, nedtalende og kjip.
- Men, til tross for det er han en meget dyktig lege.

Ikke så bra.

Ser ikke sammenhenger, noe som nok er veldig vanlig blant leger. Det hender at pasienten har bedre innsikt en legene. Det er vel ikke så rart, en kjenner best sin egen tilstand. Denne Legen virker nedlatende, uinteressert, smiler, litt merkelig. Sikkert bra nok med enkle saker.

En grei lege men et kipt legekontor

Svendby kan være noe kjip på sykemeldinger når behovet virkelig er tilstede, men er ellers faglig dyktig og grei. For øvrig er Kroken Legekontor noe etter i utvikling sammenlignet med feks Tromsdalen. Ved Kroken Legekontor kan man sitte å vente i telefonen i opp mot en halv time før man kommer igjennom til fastlegen (telefontid), det burde vært en ordning der fastlegen kan ringe opp pasienten når han er ledig. For øvrig er legesekretærene litt sure og tverre og lite samarbeidsvillige.

Merkelig

Stirrer i luften mrd et lite smil om munnen uansett hva du spør om, virker nedlatende. Undersøker aldri, og kommer med konklusjon før man har fått snakket ferdig.