Svitlana Shkabura

Friisebrygga Legesenter AS Kvinne, 38 år

Autorisert2009
Ledige plasser 3 av 850
Vil du bytte til denne fastlegen?

Friisebrygga Legesenter AS

Friisebrygga 3 3921 Porsgrunn
Svitlana Shkabura er en av 36 fastleger i Porsgrunn

Siste vurderinger av Svitlana Shkabura

Manglende medfølelse.

Jeg bemerket meg at andre hadde reagert på denne legens framferd, da jeg valgte henne som fastlege, men siden jeg alltid har blitt behandlet meget bra i møtet med helsevesenet, de få gangene det har vært nødvendig i min levetid, så jeg tenkte ikke noe mer over det, utover at anmeldelsene kunne være urettferdig fremstilt.

Har hatt kontakt med henne to ganger. Første gang var ok.

Ved andre kontakt var jeg antatt ca. 7 uker på vei. Jeg hadde en ganske kraftig blødning på morgenen og ønsket en konsultasjon. Jeg ble lovet at hun skulle ringe meg opp rett etter lunsj. Cirka klokken halv tre (etter telefontiden var over) ringte jeg tilbake, da jeg ikke hadde hørt noe. Jeg opplevde henne som nedlatende og avvisende og jeg fikk en følelse av at jeg ikke skulle ringt. Hun avfeide meg med at spontanaborter var vanlige.

Jeg sa som sant var at det var jeg klar over og at det i så fall ikke var noe å gjøre, men jeg ønsket en sjekk for å se om det var tilfelle, eller om det fortsatt var liv. Hun presterte da å si at "hva skulle være vitsen med det?" Jeg ble paff over hennes holdning og ordvalg og repliserte at selv om det muligens ikke var noe å gjøre, var det av stor personlig betydning for meg og min samboer å vite om det fremdeles var liv i den svært etterlengtede spiren. Alternativt var det greit å få vite om det f.eks. ville bli nødvendig med en utskrapning. Etter irettesettelsen fikk jeg hjelpen jeg trengte, om enn motvillig fra legens side. (Oppfølgingen på ST Skien var for ordens skyld eksemplarisk- og det var liv!).

Folk er forskjellige. Dette er kun min subjektive oppfatning. Jeg kan forstå at henvendelser om diffuse plager kan være lettere å avfeie i en hektisk konsultasjonshverdag, men min forespørsel var altså av en svært konkret karakter. Jeg har aldri møtt på lignende og valgte etter hendelsen å bytte til en annen fastlege.

Solid, seriøs og lyttende

Har hatt henne som lege i tre år, og er stort sett fornøyd. Hun lytter til det du har å si, tar deg seriøst og kommer med gode forslag til løsninger. For min del var jeg innom i en periode med stressproblemer, og vi hadde flere gode timer med samtaleterapi. Disse hjalp meg til å komme raskt tilbake i arbeid igjen. Kan som hos alle andre travle fastleger gå litt fort frem enkelte ganger, men når hun merker at du trenger litt ekstra tid, så får du det.

Seriøs, målrettet og effektiv

Svitlana er sammenfattet seriøs, målrettet og effektiv. Altså innehar hun alle de egenskaper jeg ønsker meg av en fastlege.

Jeg kan forstå at "hypokondere" og folk som har innbilte sykdommer som egentlig bunner i manglende arbeidslyst eller "synd på meg"-syndromet ikke føler seg "hjemme" hos Svitlana, men for den som faktisk er syk, så trengs en lege som er...

- seriøs i utøvelsen av sitt arbeid
- målretta i å stille rett diagnose
- effektiv i å ikke oppnå resultater

Og dette har du i Svitlana :-)

tror ikke på ME pasienter

Jeg hadde henne som lege i nesten ett år og opplevde at hun ikke tok meg seriøst, og flere ganger sa hun direkte at hun ikke trodde ME var en ekte sykdom. Hun ble defensiv og snakket ned til meg da jeg ba om å få sjekke et par ting i journalen min (man har rett på innsyn i egen journal) og spurte hvorfor siden hun mente at jeg ikke ville forstå det som stod der. Hun trodde heller ikke på noe av det jeg sa da jeg fortalte om at jeg hadde hatt et uvanlig sykdomsforløp i forbindelse med livmorhalskreft. Dette er en av de dårligste legene jeg har hatt. Det var også en stor kamp å få overført journalen min til ny lege etter at jeg byttet.

Manglende medfølelse

Har vært hos henne tre ganger, hver gang har jeg blitt sjokkert over hennes manglende innsikt i andres følelser. Hun har hver gang fått meg til å føle at jeg ikke skulle ha kommet og bagatalisert hva jeg har fortalt.
Til opplysning så har mine plager vært av fysisk karakter
Legen frarådes på det sterkeste