Svitlana Shkabura

Tlf: 35 93 39 00 ‐ Si gjerne at du fant nummeret på Legelisten.no Vis kart
Svitlana Shkabura er en av 36 fastleger i Porsgrunn

Siste vurderinger av Svitlana Shkabura

Trygg og kunskapsrik

Ærlig, oppriktig, tillitsbyggende og vennelig.
Svitlana er virkelig god lege som yter det beste for sine pasienter.

Særdeles godt fornøyd med henne og angrer ikke at jeg byttet til henne for et par år siden

Hun er flink til å lytte og flink til å forklare. Har alltid en følelse av at jeg blir tatt på alvor og at hun har tid - selv i en travel hverdag. Hun kaller en spade for en spade når det trengs hvilket jeg setter stor pris på. For meg er hun en perfekt fastlege som jeg håper blir i Porsgrunn så lenge jeg har bruk for fastlege.

Manglende medfølelse.

Jeg bemerket meg at andre hadde reagert på denne legens framferd, da jeg valgte henne som fastlege, men siden jeg alltid har blitt behandlet meget bra i møtet med helsevesenet, de få gangene det har vært nødvendig i min levetid, så jeg tenkte ikke noe mer over det, utover at anmeldelsene kunne være urettferdig fremstilt.

Har hatt kontakt med henne to ganger. Første gang var ok.

Ved andre kontakt var jeg antatt ca. 7 uker på vei. Jeg hadde en ganske kraftig blødning på morgenen og ønsket en konsultasjon. Jeg ble lovet at hun skulle ringe meg opp rett etter lunsj. Cirka klokken halv tre (etter telefontiden var over) ringte jeg tilbake, da jeg ikke hadde hørt noe. Jeg opplevde henne som nedlatende og avvisende og jeg fikk en følelse av at jeg ikke skulle ringt. Hun avfeide meg med at spontanaborter var vanlige.

Jeg sa som sant var at det var jeg klar over og at det i så fall ikke var noe å gjøre, men jeg ønsket en sjekk for å se om det var tilfelle, eller om det fortsatt var liv. Hun presterte da å si at "hva skulle være vitsen med det?" Jeg ble paff over hennes holdning og ordvalg og repliserte at selv om det muligens ikke var noe å gjøre, var det av stor personlig betydning for meg og min samboer å vite om det fremdeles var liv i den svært etterlengtede spiren. Alternativt var det greit å få vite om det f.eks. ville bli nødvendig med en utskrapning. Etter irettesettelsen fikk jeg hjelpen jeg trengte, om enn motvillig fra legens side. (Oppfølgingen på ST Skien var for ordens skyld eksemplarisk- og det var liv!).

Folk er forskjellige. Dette er kun min subjektive oppfatning. Jeg kan forstå at henvendelser om diffuse plager kan være lettere å avfeie i en hektisk konsultasjonshverdag, men min forespørsel var altså av en svært konkret karakter. Jeg har aldri møtt på lignende og valgte etter hendelsen å bytte til en annen fastlege.

Solid, seriøs og lyttende

Har hatt henne som lege i tre år, og er stort sett fornøyd. Hun lytter til det du har å si, tar deg seriøst og kommer med gode forslag til løsninger. For min del var jeg innom i en periode med stressproblemer, og vi hadde flere gode timer med samtaleterapi. Disse hjalp meg til å komme raskt tilbake i arbeid igjen. Kan som hos alle andre travle fastleger gå litt fort frem enkelte ganger, men når hun merker at du trenger litt ekstra tid, så får du det.

Seriøs, målrettet og effektiv

Svitlana er sammenfattet seriøs, målrettet og effektiv. Altså innehar hun alle de egenskaper jeg ønsker meg av en fastlege.

Jeg kan forstå at "hypokondere" og folk som har innbilte sykdommer som egentlig bunner i manglende arbeidslyst eller "synd på meg"-syndromet ikke føler seg "hjemme" hos Svitlana, men for den som faktisk er syk, så trengs en lege som er...

- seriøs i utøvelsen av sitt arbeid
- målretta i å stille rett diagnose
- effektiv i å ikke oppnå resultater

Og dette har du i Svitlana :-)

tror ikke på ME pasienter

Jeg hadde henne som lege i nesten ett år og opplevde at hun ikke tok meg seriøst, og flere ganger sa hun direkte at hun ikke trodde ME var en ekte sykdom. Hun ble defensiv og snakket ned til meg da jeg ba om å få sjekke et par ting i journalen min (man har rett på innsyn i egen journal) og spurte hvorfor siden hun mente at jeg ikke ville forstå det som stod der. Hun trodde heller ikke på noe av det jeg sa da jeg fortalte om at jeg hadde hatt et uvanlig sykdomsforløp i forbindelse med livmorhalskreft. Dette er en av de dårligste legene jeg har hatt. Det var også en stor kamp å få overført journalen min til ny lege etter at jeg byttet.

Manglende medfølelse

Har vært hos henne tre ganger, hver gang har jeg blitt sjokkert over hennes manglende innsikt i andres følelser. Hun har hver gang fått meg til å føle at jeg ikke skulle ha kommet og bagatalisert hva jeg har fortalt.
Til opplysning så har mine plager vært av fysisk karakter
Legen frarådes på det sterkeste

En bra lege som virkelig hører på pasienten

En bra lege som virkelig hører på pasienten og er ærlig

Svært dyktig, proff og nøyaktig!

Hadde rett og slett flaks! Flyttet fra Oslo og måtte velge en ledig fastlege, Svitlana var en av de ledige navnene. Hun er kjempedyktig, ung og veldig nøyaktig. Hun tok seg god tid, lyttet og kom med gode råd. Dette er en lege jeg allerede har anbefalt til venninner av meg. Til jenter; GU-undersøkelsen var faktisk et høydepunkt, hun fikk meg til å slappe av og det ble tilogmed litt god humor, og det har jeg ikke opplevd før:-) Svitlana anbefales på det varmeste!! Håper hun blir i Porsgrunn!!

Seriøs lege, som ikke legger noe i mellom

Hun er kunnskapsrik og veldig direkte.
At hun er veldig direkte setter jeg stor pris på.
Har absolutt ikke behov for en lege som pynter på sannheten, eller legger noe i mellom.

God oppfølging.
Har vært positiv overrasket ved flere anledninger ifht. hvor nøye hun er i oppfølgingen.

Føler absolutt at hun tar seg tid til meg, og ikke haster av gårde til neste pasient.
Veldig fornøyd med Svitlana.

God lege

Kom med sønnen min etter legebytte og hun tok meg på alvor. Var ikke like imøtekommende mot mannen min, når han var inne med dattra mi.

Dårligste legen jeg har hatt

Hun skriver feilaktige opplysninger i legeerklæringer, følger ikke opp og skylder på pasient anngående dårlig oppfølging (det er vel ikke pasientents ansvar og bli fulgt opp). Virker som det er en språkbarriere der, så det kan være årsaken til at hun skriver feil, men jeg tviler på det. Ikke bruk denne legen om du har ME eller lignende, hun tror ikke på at du er syk.

Godt førsteinntrykk

Skulle bare ha en fem minutters samtale, for å få en resept. Tok seg tid til å ta opp andre prob. Var hyggelig, imøtekommende og ærlig. Rett på sak!