Per Johan Askim

Sørkedalsveien 10 D 0369 Oslo
Per Johan Askim er en av 530 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Per Johan Askim

Håll er undan!

Dr Per Johan Askim borde aldrig fått bli godkänd lege.

Alltid långa väntetider och en kall lege som inte har tid eller har engagemang av att hjälpa mig som patient.

Receptionisterna har ingen känsla för service. De visar inget intresse av vara tillmötesgående och informationen mellan dem och Per Johan Askim blir gång på gång fel.

Håll er undan fastlegene Colosseum!

Overfladisk og kald

Jeg har nå hatt han som fastlege i mange år. Det eneste han sier er at det sikkert er stress, ikke noe farlig og at det går over. Snakker, men lytter ikke i det hele tatt og har bestemt seg før du kommer inn i rommet. Jeg står nå på venteliste hos ny fastlege. Alltid lange forsinkelser der i tillegg og frekke sekretærer.

Traumer i lang tid....

Dette er det absolutt jævligste jeg har vært ute for. Styr for guds skyld unna denne horrible mannen!! Jeg er veldig rund i kantene, men når legen nesten kjefter deg ut pga medisiner som din forrige lege har satt deg på, da går det for langt. Jeg tok med med journalen å sa til han at han var den værste legen jeg hadde opplevd. En gammel firkantet gubbe som ikke har noe med mennesker å gjøre. Pensjonsalderen burde være langt lavere for enkelte... :/

En lege som virker dømmende

En lege jeg gruet meg til å møte igjen, dømmende. Føle at han himler med øynene. Tar deg ikke seriøst. Spurte hvorfor jeg ikke jobber 100% etc. Små spydig, virker som han vil ha deg ut raskest mulig.

Ingen omsorg for pasientene

Ingen omsorg, ingen oppfølging etter alvorlige diagnoser. Alltid travel og forsinket. Føler ikke at legen bryr seg om meg. Overflatisk. Gjør ingenting annet enn å skrive ut henvisninger og resepter.

Ikke bra. Og utålmodig

Han høres ikke hva pasienter sier en gang. Altid hastverk og ikke hjelpsomme I det hele tatt. Altid forskinka.

God og forståelsesfull lege!

Per Askim er lege av den gode gamle sorten som tar seg tid til å høre hva du har å si og gjør sitt beste for å hjelpe deg. Jeg har hatt ham som fastlege i rundt 12 år og har vært meget fornøyd.

Det er dessverre alltid lang ventetid på telefonen og dagens sekretær er kort og har en lite vennlig approach.

Ellers har jeg intet negativt å si.

Hyggelig lege, men burde vært flinkere til å lytte

Jeg har hatt Askim som fastlege noen år, men har bestemt meg for å bytte til en annen lege nå. Årsaken er flere enkeltepisoder som tilsammen gjør at jeg ikke lenger kjenner meg godt nok ivaretatt der.

Eksempelvis skulle jeg innom for å be om en helsesjekk, etter at jeg lenge hadde følt meg slapp og energiløs. Jeg er en person som går svært sjelden til lege, men Askim responderte på henvendelsen som om jeg skulle vært en gjenganger og hypokonder. Først etter at han hadde sjekket journalen min, og funnet ut at jeg aldri hadde gjennomført noe som minnet om en grunnleggende helsesjekk, fikk jeg en slags godkjenning på at jeg ikke kom i urimelig ærend.

Jeg har også hatt et par andre episoder, der jeg mener at denne legen kunne og burde behandlet meg med større respekt og tillit til mine vurderinger, blant annet en gang han hadde gitt meg feil prøvetakingsutstyr, og først ikke ville høre da jeg påsto at jeg fortsatt hadde symptomene jeg hadde testet negativt for.

Askim er en hyggelig, og i og for seg imøtekommende lege, men for meg er vanskelig å ha full tiltro til ham etter disse episodene.

Empatisk og dyktig lege som følger opp pasientene

Har benyttet Askim i over 10 år som fastlege. Hadde en periode med hyppigere besøk enn ønskelig, og ble godt ivaretatt og fulgt opp. Tok situasjonen svært alvorlig, konfererer med andre spesialister ved behov (eller henviser pasienten videre ved behov). Fulgte opp ved å ringe å høre hvordan det gikk etc. Askim tar seg god tid, og lytter til hva jeg har å si. Gir en god opplevelse, selv om det medfører litt venting på venterommet. Opplever vi har en god dialog, og kommer til å beholde han selv om jeg flytter til nabokommunen.

Får som regel time samme da eller dagen etter hvis det haster, ellers tar det nok noen dager.

Hans vikar dr. Bergan er også super.

Sekretærene kunne vært bedre, men det fungerer - og kan ikke vurdere legen ut i fra resepsjonen/sekretæren.

Useriøst

Jeg har vært til "behandling" hos han flere ganger. Dessverre skjer det hver gang, at jeg betaler for noe jeg ikke får, og at mine behov blir tilsidesatt for hans egen vinning. Han er stort sett på ferie når jeg trenger han, og han lytter ikke på hva du har å si. Total mangel på respekt, og empati for meg som pasient. Det er alltid lang ventetid, og resepsjonistene er frekke. Spesielt på telefonen. Har opplevd å vente 30min + i vent på svar, og at de løfter røret, legger på, og tar seg en times lunsj pause, uten at de kunne løfte røret å enten bedt meg ringe tilbake, eller ta imot bestilling av legetime som tar to minutter uansett.

den beste fastlegen i byen

Kjempe bra oppfølging for meg selv og mitt barn. Fikk time på dagen, og blir godt ivaretatt

Kaldt og arrogant lege

Følte meg undertrykket, han er ikke bra må ikke komme til denne lege, han bare lese data han kommunisere ikke med pasient og er veldig kaldt som mennesker.

Siste valg.

Relevant info om sykdom og sykdomstilfelle ble ikke fanget opp eller journalført.
Annet som derimot var helt urelevant, var journalført og skapte kun forvirring for videre behandling hos spesialist og i kontakt med Nav. Fordomsfull og et genrelt inntrykk av rot og sannsurium i oversikt over sykdomssituasjon.
Stort sett alltid forsinkelser.

Solid lege med egne meninger

Askim var min fastlege fra 2005 fram til 2009, da jeg ved en tabbe byttet til et dårligere legekontor. Jeg har forsøkt å bytte tilbake, men det har ikke vært ledig kapasitet. Jeg har vært til konsultasjon hos han ca 5-6 ganger. Askim framstår som en solid og kompetent lege, og jeg har aldri følt meg utrygg på hans vurderinger i forhold til medisinsk forsvarlighet. På godt og vond er han også en lege med egne meninger, på godt mener jeg at han utstråler faglig trygghet og kompetanse, på vondt mener jeg at han kan være litt avfeiende hvis du ymter frampå at du kunne tenke deg en annen behandling.

Mine opplevelser med legesekretærene har vært av større betydning. Den ene av de er helt super; hyggelig, blid, og tar de nødvendige snarveiene som kan bør og må tas. Den andre framstår som firkantig og lite sammarbeidsvillig. Hun fikk meg til å gråte i frustrasjon og smerte fordi hun nektet å verifisere at jeg hadde en avtale med Askim om resept for tilbakevendene sykdomstilstand, ved avlagt prøve, uten konsultasjon. Jeg vet selvfølgelig ikke om de samme sekretærene jobber der i dag.

Jeg tilbrakte mye tid på venteværelset, ofte 20-40 etter avtalt tid, men dette er noe jeg dessverre påberegner på et hvert legekontor.

Vikaren Eir Marie Elsness Bergan har jeg bare helt supre erfaringer med. Hun framstår både dyktig, effektiv og hyggelig.

Hjelpsom

Dette er en fin lege. Hadde han som fastlege i mange år,men byttet etter at jeg flyttet. Alle leger har dårlig tid men Dr. Askim tar seg tid hvis han ser det er ekstra behov for det. Han tok meg alltid seriøst og jeg satte stor pris på hans empatiske kvaliteter.

Folk er forskjellige

Jeg er veldig fornøyd med at han følger opp henvisninger, finner beste spesialister, medikamenter i samarbeid med meg ol. Men jeg kan klare meg uten sosialt småprat. "påtrengende" empati og personlige samtaler - det er ikke det jeg kommer for. Det er sikkert andre pasienter som setter stor pris på dette - folk er jo forskjellige. Av og til har jeg inntrykk av at han har bestemt seg før jeg får åpnet munnen om hva som feiler meg - og hva som er rett behandling, og jeg synes kanskje han er litt ivrig etter å skrive resepter. But again - det er sikkert mange som setter pris på det. Konklusjon - kommer aldri til å bytte fastlege, selv om den kvinnelige vikaren er min favoritt.

Omtenksom og grundig

Jeg har hittil vært veldig fornøyd med denne legen. Har lytter skikkelig og gjør en grundig jobb med å undersøke. Han nøler heller ikke med å henvise til videre undersøkelser eller spesialister ved behov.

OK legekontor

Vente opptil en time på legekontoret. Legen virker travel og noe upersonlig, ellers sikkert en solid lege. Assistentlegen virker solid, tillitsvekkende og har god oversikt. Ellers meget hyggelig betjening på legekontoret, unntatt noen som må være midlertidig tilsatte.

Faglig dyktig, behagelig vesen, til å stole på, men - og det er et stort men:

Han har alt for liten tid til pasientene. Føler at han ikke kommuniserer med meg, men med datamaskinen. Han avbryter og sier at han ikke har tid. Sitter liksom på nåde. Nå har han fått vikar, og jeg foretrekker å bruke vikaren. Trist at det er blitt sånn.

En utmerket og engasjert lege som viser at han bryr seg.

Fremstår som ekte engasjert, og tar seg alltid tilstrekkelig tid til å gå inn i saken og komme med begrunnede forslag og konklusjoner. Respekt for mine synspunkter og behov.