Birgit Urnes Dahl-Jørgensen

SiO Helse

1980

Siste vurderinger av Birgit Urnes Dahl-Jørgensen

Tar eg på alvor, men virker noe hektisk

Jeg har hatt Dr. Dahl-Jørgensen som lege i.l. av mine tre år som student. Opplever henne som en lege som tar meg på alvor, uansett om det er små eller store ting jeg kommer med. Opplever også at hun henviser meg videre hvis det er etter mitt ønske. Hun virker svært dyktig i faget sitt.

Dr. Dahl-Jørgensen kan dog virke noe stresset, og fokuset er tydelig på å være effektiv. Hun har ikke tid til utenomsnakk, og er tydelig klar på at timen er over, og at hvis jeg har noe mer må jeg bestille ny time.

Samlet sett er jeg fornøyd med Dahl-Jørgensen, da en dyktig lege er det viktigste for meg. Har lært at hvis jeg har mye på hjerte får jeg heller bestille dobbelt-timer.

Skuffende og frustrerende

Jeg er midt i en langvarig sykemelding med ME og måtte bytte fastlege midtveis fordi den forrige slutta - Dahl-Jørgensen ble anbefalt og jeg var veldig positivt innstilt. Hun gjorde ett godt førsteinntrykk men det var dessverre alt. Hun hadde ikke kapasitet til å følge meg opp og etter 5 måneder, der jeg hadde vært hos henne minst to ganger hver måned, mente hun at hun ikke kjente meg og hadde fremdeles ikke oversikt over sykdomsbildet mitt. Jeg fikk avslag på min søknad om AAP hos Nav fordi legeerklæringen hun skrev for meg ikke var grundig nok og at hun ikke hadde satt opp noe videre behandling for min tilstand; noe jeg har mast om siden dag 1 hos henne. Jeg har rett og slett ikke fått den hjelpen jeg skulle ha og legen har dessverre gjort en veldig vanskelig situasjon enda verre.

Distré og hektisk lege

Mitt generelle inntrykk av Dahl-Jørgensen er at hun er profesjonell og effektiv - dog noe overarbeidet.

Timen starter ofte med at hun etter rundt 10 min over timens planlagte tidspunkt unnskylder seg og sier at hun har det travelt. Hun går rett på sak - men starter likevel med å spørre rundt grunnen til timeavtalen og tidligere medisinsk historikk. Det virker altså som om hun ikke har helt oversikt over hvem jeg er, hvorfor jeg er hos henne eller legejournalen min. Hun fremstår som noe distré, uryddig og surrete.
Hva kommunikasjon angår mangler det forståelse og hun kunne fremstått som mer personlig og empatisk ovenfor meg som pasient.

Utenom det overnevnte er det relativt lett å få time. Hun er også hyggelig og effektiv.

Veldig dyktig lege

Jeg er kjempefornøyd med henne som lege, følte jeg ble tatt på alvor og ble raskt henvist videre ved behov. Kjenner meg ikke igjen i vurderingene som sier at hun er lite empatisk. Hyggelig lege, opplevde henne bare positiv og dyktig! Veldig synd at jeg må bytte lege da jeg er ferdig som student.

God lege

Jeg hadde Dahl-Jørgensen som lege gjennom studietiden og har vært svært fornøyd. Det kan periodevis være vanskelig å få time hos henne pga stor pågang. Ofte noe ventetid før timen. Som lege er hun empatisk og imøtekommende, kanskje noe tradisjonell, men svært dyktig. Henviser videre når hun mener det er nødvendig. Jeg har satt stor pris på å kunne ha Dahl-Jørgensen som fastlege!

overarbeidet lege?

Det er forholdsvis lett å få time hos henne. Selve timene går veldig raskt unna, hun har alltid veldig dårlig tid. Hun virker i tillegg å være veldig glemsk. Etter flere år med henne som fastlege (jeg er riktignok sjeldent syk) presenterte hun seg for meg som om hun aldri hadde sett meg før.
Hun glemte grunnleggende informasjoner om meg (kosthold, tidligere sykdommer, sykdommer i familien). Jeg måtte ofte følge opp for å i det hele tatt få resultater fra diverse undersøkelser.
Hun tar seg knapt tid til å snakke med pasientene og virker ofte veldig distré. Jeg har inntrykk av at hun leser journalen kun overfladisk før timene.

Den beste legen mor kunne hatt

Lyttende, omsorgsfull, meget dyktig, varm, nøyaktig. Mors blodtrykk sank straks Dahl-Jørgensen hadde lyttet til henne.

Profesjonell, enkelt og greit.

Mitt første inntrykk var bra, ettersom hun er rask, effektiv og veldig profesjonell.

Derimot så mangler den personlige kontakten til pasienten som jeg gjerne ønsker i fra en fastlege. Dette kan være grunnet at hun er såpass effektiv som hun er.

Men når man selv må følge opp og spør om hva dem spesifikt kan hjelpe en med, så oppleves dette som ekstremt negativt.

Dyktig lege

Flink og effektiv. Tar deg som pasient på alvor, og er flink til å henvise videre. Har fulgt meg i to svangerskap, og har god og bred kunnskap om alt en alt en fastlege skal kunne.

En solid doktor

Doktor Dahl-Jørgensen er den beste fastlegen jeg har hatt, og jeg synes det er trist å måtte bytte, men jeg er ferdig med studiene.
Helsesenteret har lange køer, men jeg har alltid fått time i rimelig tid. BDJ kan virke knapp, men det er nok mest fordi hun har knapt med tid. Jeg har alltid forberedt punktvis hva jeg trenger hjelp til, og forteller henne det når timen starter. Slik blir tiden disponert riktig og vi blir alltid ferdige.
BDJ er profesjonell, ryddig og emptatisk. Anbefales på det varmeste.

Grundig

God lege som tar deg på alvor. Jeg opplevde hennes som kunnskapsrik og grundig. Kan være litt vanskelig å få time hos henne.

Nøye og effektiv lege som tar deg på alvor

Har hatt Dahl-Jørgensen som fastlege i flere år, inkludert svangerskapskontroller, og er svært fornøyd med henne. Hun er kjapp og effektiv, men tar pasienten på alvor. Du bør som pasient være forbredt til timen dersom du har spørsmål, ettersom det ikke er så mye tid til småprat med mindre du gir uttrykk for at du ønsker å prate. Jeg følte meg svært trygg og godt ivaretatt, spesielt gjennom hyppige og grundige svangerskapskontroller. Hun virker faglig godt oppdatert og skriver ikke ut unødige resepter. Kan sikkert virke litt streng, men opplever at hun har empati for deg som pasient.

God lege, lite tid til pasienter.

Jeg hadde Dahl-Jørgensen som lege som student, og har bare gode erfaringer med henne. Hun er grundig og effektiv, tok tester og fulgte godt opp. Jeg opplevde henne som enkel å snakke med.

Studenthelsetjenesten har dessverre kjempekøer, og det tok veldig lang tid å få timer, med mindre det var snakk om akutt sykdom.

Effektiv

Effektiv lege, men noe ordknapp. Kan passe for noen. Virker til tider stresset selv om hun kanskje ikke er det. Tar deg seriøst og tar prøver som kreves, men har kanskje litt liten tid til å se deg som et helhetlig menneske. Et klassisk eksempel på en litt gammeldags lege, men ellers intet å utsette.

På godt og vondt

Hun er en effektiv lege, og ganske faglig sterk.

Mens hun som oftest henviser når hun er usikker, er hun ikke alltid god på å vite hvor og hvordan noe skal henvises. Jeg har virret rundt i årevis uten å få ordentlig henvisning til riktig sted. Det kan riktig nok understrekes at jeg er et vanskelig tilfelle, og jeg har forståelse for at det ikke er lett for henne. Hun har ved et par anledninger vært kjapp på avtrekkeren med å avfeie meg, men igjen er dette noe jeg har forståelse for. Hun er absolutt en god lege, men ikke noe for mitt spesifikke tilfelle.

Ellers er hun en god allmennpraktiker og veldig god på de mer banale problemene som skulle feile deg.

Tar ofte ganske lang tid å få time, og hun er ofte litt forsinket. Hun har nok mange pasienter og liten tid. Dette kan gjøre at man blir litt stresset og ikke alltid får sagt alt som må sies, og så ender man med å kaste bort tid på flere timer enn nødvendig.

Hyggelig, nøye, presis og effektiv

Hyggelig, nøye, presis og effektiv lege. Det føles trygt å gå til en så strukturert og kunnskapsrik lege. Litt ofte forsinket.

Den beste fastlegen man kan ha

Hun er grundig, henviser raskt til spesialist hvis det trengs, følger opp i tilfeller det har blitt henvist videre og tar seg tid til både å se og spørre om forhold utover det man er der for. Hun er rask og effektiv, og kan muligens virke stressa, men det går ikke utover kvaliteten. Jeg er heldig som har henne som fastlege og kunne ikke tenkt meg noen annen. Det eneste minuset er at det ofte tar tid å få time hos henne, men er det noe som haster, tar hun seg alltid tid til en telefon.

Grundig

Jeg oppfatter Dahl-Jørgensen som grundig. Hun har alltid dårlig tid og det er vanskelig å få time raskt. Men hun tar den tiden som er nødvendig og man må ofte sitte litt ekstra på venterommet fordi noen pasienter har fått fem minutter mer enn de egentlig skulle. Hun undersøker alt og tar alle tester hun kan ta.

Streng og morsk

Jeg hadde Dahl-Jørgensen som fastlege de første par studieårene mine på Blindern. Det var ikke så stas, for jeg følte meg alltid i veien - hun hadde aldri riktig tid til meg. Flink, sikkert, men ikke akkurat en arm å gråte på.

Dyktig og effektiv

Legen er god til å diagnostisere, gjør adekvate undersøkelser og tar riktige blodprøver.
Hun lytter også villig til pasientenes tanker og ønsker. Hun bruker imidlertid ikke mer tid på konsultasjonen enn hun må, men det er ok siden man får hjelp til det man har behov for.