Hans Anders Bernhard Hedlin

Autorisasjon (1993)

Hans Anders Bernhard Hedlin er en av 599 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Hans Anders Bernhard Hedlin

Vikar for Hedlin, Halvor Gilboe

Vi satt og venter i nesten to timer!!! for å komme inn til legen. Det er uhørt! Vikarlegen slapp til og med inn de som hadde avtale en time etter oss. At det går an!!

Tar seg alltid tid, og oppdaterer seg hele tiden

Etter at jeg ble rammet av en heller sjelden sykdom, har Hedlin gjort alt han kan for å sette seg inn i sykdommen.

Han undersøker saker han ikke har greie på, tar i mot tips fra meg som pasient om ting han kan lese for å få mer forståelse og snakker med kollegaene både på legekontoret og spesialister han kjenner til utenom.

Jeg er helt avhengig av en fastlege som holder i trådene mellom spesialister, sykehus, mm - og dette gjør han på en skikkelig måte.

Etter skade fra helsesektoren som har gjort meg kronisk syk er jeg glad for at Hedlin er min fastlege. Uten ham hadde det skjedd lite de siste årene. Han står på, ringer helseforetakene for å ornde opp i problemer og er den støtten jeg virkelig trenger i den vanskelige situasjonen jeg er i.

Han tar også alle problemer på alvor, selv der andre leger ofte vil avslå å sende en pasient videre for utredning fordi alder eller andre ting ikke passer inn i A-4 boksen. Dette har reddet meg fra større skader enn det jeg har i dag. Han stoler på pasienten og seg selv, og sender heller en henvisning videre for mye enn for lite.

Det er ikke enkelt å være fastlege i dag, men han har justert seg til nye tider.

Om jeg skal komme med noe negativt så mangler kontoret fortsatt mulighet for e-resept. Det kan til tider være vanskeleig å komme gjennom på telefonen, men det pleier å være greit etter at alle som trenger hastetime har ringt inn.

Det positive er at det er mulig å bestille og avbestille timer både på nett og pr sms. Samt å bestille faste medisiner på samme måte.

Enkelte ganger kan det være en del forsinkelser pga pasienter som har tatt lenger tid, et hjemmebesøk i all hast eller et traume på kontoret. Som "profesjonell pasient" har jeg alltid med meg strikketøyet eller en bok, og da går tiden fort.

Å vente 20-30 minutter ekstra er ingenting når jeg vet at han bruker den tiden han trenger på meg når jeg kommer inn. Er aldri snakk om å måtte bestille ny time selv om det er flere ting som jeg trenger å ta opp med ham. Det er også enkelt å få dobbel time om man vet at det er mye som må diskuteres i timen.

Dessverre kan helsesekretærene trekek ned helhetsinntrykket på legesenteret, særlig for de om er nye. Men det er legen som skal behandle meg, så det overser jeg glatt.

Jeg gruer meg rett og slett til den dagen han må gå av med pensjon, og håper han beholder sin stilling som fastlege frem til det.

Dedikert lege!

Familien og jeg har nå hatt Dr. Hedling som fastlege i ca ett år og vi er veldig fornøyde. Datteren vår er snart to år og vi får alltid time på dagen når hun er syk. Da hun hadde vannkopper ringte han for å forsikre seg om at det var riktig diagnose.

I forbindelse med min andre graviditet har han også vært flink til å gi raske timer og han tar alle problemstillinger alvorlig.

En veldig dyktig lege som fortjener ros.

"Alltid" til stede og dyktig

Har hatt kronisk sykdom nå i noen år, og har fått god oppfølging gjennom hele sykdomsforløpet. Det han ikke visste om min sykdom har han satt seg inn i. Han har en stor kontaktflate og kontakter andre leger (både allmennleger og spesialister) om han selv er i tvil om noe.

Flere ganger har jeg opplevd at han ringer og maser på sykehuset om det tar for lang tid med innkallinger. Får han ikke respons et sted finner han et annet.

Han kan finne på å ringe med prøveresultater før frokost på en søndag. Alltid blid og har alltid tid til råd om alt mulig. Kan være litt problemer når han skal skrive henvisninger da hans svenske morsmål trenger gjennom her og der, og det da ikke bestandig er like enkelt for andre behandlere å forstå hva han mener. Men han skriver kortfattet og rett på sak.

Ved akutt sykdom får man time på dagen, og ellers tar det stort sett ikke mer enn noen dager før timen er. Til tider lang ventetid på telefonen, men det har blitt mye bedre de siste årene.

Han tar seg god tid til hver pasient, og derfor er han innimellom også en del forsinket. Men så lenge du vet du selv ikke blir kastet ut av legekontoret på minuttet, er det mye enklere å takle.

Helsesekretærene er stort sett veldig hyggelige og imøtekommende, men selvfølgelig med ett unntak. Det byr dog sjelden på problemer. Kontoret i seg selv er ryddig og rent. Gamle blader på venteværelset, men et godt utvalg.

Teknologisk ligger kontoret litt etter andre. De har ikke innført e-resept og har heller ikke en e-postadresse det går an å henvende seg til ved kontakt. Men de har nå fått timebestilling pr. sms og nett, som fungerer utmerket. De kommer sakte men sikkert etter. Ønsker at de bruker den tiden det tar, da en del andre leger har problemer med nettopp e-resept. Godt å vite at de tar personsikkerheten på alvor.

Han har alltid en lengre permisjon på vinteren, og finner da dyktige vikarer som også setter seg inn i pasientenes sykdomshistorie før konsultasjon. Har han pasienter som følges opp jevnlig, skriver han alltid et lite resymé til sin vikar.

Dyktig lege

Har gått til Hedlin i mange år, og har intet å utsette på ham.

Han er profesjonell og gir utdypende svar/tilbakemeldinger.

Det er til tider vrient å faktisk få bestillt time, da telefontiden er som hos de fleste leger og det er mye kø på linja. I tillegg er han som regel noe forsinket, men vel verd ventingen.