Maria Anna-Lena Lie

• Fødselshjelp og kvinnesykdommer

1989

Siste vurderinger av Maria Anna-Lena Lie

Nøye på godt og vondt

Hadde Anna-Lena som fastlege mens jeg studerte. Hun er nøye, men det går ut over ventetiden. Hun kan gjerne holde deg en halvtime, og man må regne med at hun er forsinket i programmet pga dette.

Ekstremt nøye med alle prøver, og henviser nesten alltid videre uansett plage. Tester for alt mulig, og selv om det er trygt kan det også være plagsomt å måtte inn til time og prøvetaking hver gang man bare skal fornye en p-pille-resept.
Flink til GU.

Genuint den beste legen jeg har hatt!

Jeg har hatt Maria Anna-Lena som fastlege i løpet av studietiden og har vært strålende fornøyd med henne. Hun er empatisk, følger opp, og henviser gjerne til spesialist hvis man trenger det. Min opplevelse har vært at hun har gått 'above and beyond' det som kreves av en fastlege. Hun tar deg seriøst, gir deg mye råd og veiledning, og anbefaler ofte alternative tiltak i tillegg til det du måtte ha behov for av hjelp.

Det er av og til noe ventetid, men det må forventes. Er det et hastetilfelle blir du imidlertid prioritert. Når det gjelder timebestilling skal det også sies at dette er det SIO som styrer med, ikke legen selv. Jeg ville derfor ikke latt dette gå ut over vurderingen av Anna-Lena.

Jeg gruer meg til å bytte fastlege nå som jeg er ferdig utdannet og ikke kan bruke SIOs helsetjenester mer.

Imøtekommende

Jeg har vært hos Dr. Lie med flere ulike problemstillinger og har hver gang opplevd å bli tatt på alvor.

Jeg opplevde henne som imøtekommende da jeg etter alt for lang tid skulle be om hjelp ift. psykiske plager. Hun gjorde en somatisk utredning og ga meg henvisning samt sørget for oppfølging på de nødvendige områdene.

Første gang jeg tok GU var jeg hos henne og selv om jeg var fryktelig nervøs gjorde hun det til en litt mindre ubehagelig opplevelse ved å gi god informasjon både før, under og etter undersøkelsen.

Dr. Lie har mye og gjøre og timeavtalene er ofte forsinket. Hun kan være vanskelig tilgjengelig til tider med lang ventetid for time. Likevel følger hun alltid opp de underøkelsene hun har gjort med informasjon pr brev eller telefon.

Veldig flink lege!

Jeg er veldig fornøyd med denne legen! Dessverre måtte jeg bytte da jeg var ferdig som student. Hun tar deg seriøst, ringer deg hvis blodprøvene viser noe, og er alltid imøtekommende og hyggelig. Anbefales!

Dyktig, hyggelig og svært god på oppfølging

Jeg hadde Lie som fastlege mens jeg studerte. Hun lytter og stiller relevante spørsmål. Er ikke redd for å slå opp dersom hun skulle være usikker på noe - et kvalitetstegn!! Virker ellers faglig dyktig og flink til å se sammenhenger. Henviser raskt til dyktige spesialister dersom det er aktuelt. Er svært flink på oppfølging - både ringer og sender skriftlige svar.
Kunne være vanskelig å få time hos henne i blant, da hun ikke jobbet der alle dager mens jeg studerte. Fikk likevel time raskt hos andre leger ved SiO Blindern, og har alltid vært fornøyd med de jeg har kommet til, både leger og sykepleiere.

Den beste fastlegen jeg har hatt

Dr. Lie er den beste fastlegen jeg har hatt. Hun er veldig nøye og grundig, god til å lytte og følger alltid opp etter behandling. I tillegg er hun veldig empatisk og det føles naturlig å åpne seg for henne.

En særdeles god lege

Anna Lena er en utrolig god lege. Hun lytter til deg og dine problemer, og tar deg alvorlig. Hun kan om mulig fremstå som en hypokonder, og er ikke redd for å henvise til spesialist. Anna Lena følger alltid opp avvikende prøvesvar, og sender brev eller ringer ved behov. Jeg har tidligere hatt negativ opplevelse av fastlegeordningen, men med Anna Lena får jeg den oppfølgingen jeg trenger, og føler meg trygg på hennes avgjørelser.

Det eneste som er negativt med Anna Lena, er at hun jobber i en redusert stilling, og at hun er en svært populær lege. Hun kan være vanskelig å få tak i, og det er ofte lang ventetid for å få time. Hun har også en tendens til å være forsinket til timene. Kontordamene er alt annet en koselige, men de har man heldigvis ikke så mye kontakt med.

Takknemlig for livet til Maria Anna-Lena Lie.

Dr Lie er unik, fantastisk, meget dyktig lege med spesialisering og høy kompetanse i fødselshjelp og kvinnelige sykdommer.

Jeg valgte Dr Maria Anna-Lena Lie helt tilfeldig og hadde henne som min faste lege i 2005-2010 da gikk på UiO. Jeg var heldig til å gå på svangerskapskontroller hos henne og følte meg meget godt ivaretatt. Jeg følte hele tiden at jeg ble tatt på alvor og opplevde trygghet og tillitt. Hun var i tillegg letthendt og hensynsfull ved gynekologiske undersøkelser. Jeg ble også henvist til flere spesialister ved ønske og behov.

Maria Anna-Lena har meget godt evne til å stille opp riktig diagnose og følge opp sine pasienter. Hun alltid oppfylte sine løfter (i motsetning til andre fastleger som jeg hadde før og etter henne). "Jeg skal ta kontakt" betydde faktisk at hun tok kontakt: enten ringte personlig eller skrev meg et brev! Helt utrolig men likevel sant. Derfor stolte jeg 100% på hennes ord og medisinske vurderinger. Senere gjorde Dr Lie tiltak som har hatt stor betydning for mitt hele liv.

Maria Anna-Lena som person er rolig, saklig, samvittighetsfull og empatisk. Hun er ikke bare en superprofesjonell lege men et kjempegodt menneske med respekt og verdighet, og hun er genuint interessert i å hjelpe sine pasienter.

P.S. Jeg har også blitt tatt godt i mot av de andre som jobbet på SiO Helse da mitt barn eller jeg hadde behov for akutt time, f. eks. Cecilia Marie Leslie og Birgit Dahl-Jorgensen, samt alle sykepleiere på laboratorium var flinke og omsorgsfulle. Sentralbords voksne damer på resepsjon var derimot direkte frekke og likegyldige.

Jeg vil absolutt anbefale Maria Anna-Lena Lie til kvinnelige pasienter på UiO: hun er gull verdt! Jeg måtte bytte med tungt hjerte etter å ha sluttet som student.

Utrolig vennelig, hjelpsom og kyndig fastlege.

Lie er definitivt en utmerket medisinpraktiker, hun tar selv små ting like alvorlig som pasienten og yter sitt beste for at man skal få effektiv behandling. Hun ringer personlig pasienter for å oppdatere om viktige prøvesvar og er alltid like hyggelig å snakke med.

Dårlig tid

Flink og grundig lege, men har en tendens til å bli litt overkjørende. Det føles som om hun ikke har tid til å høre på deg. Det er dessuten ofte lang ventetid og mye forsinkelser.

Stresset lege

Hun er meget ordentlig og flink på noen områder. Hun kan bli bedre på kommunikasjon og kundebehandling, jeg opplevde at hun ikke hadde tid til meg. Jeg hadde ønsket at hun fulgte bedre opp ang sykdom og årsaker til sykdom ved negative bakterie-/sykdomsprøver. Hun kan gjerne oppdatere seg mer på nye forskningsartikler for prevansjon (i forbindelse med migrene med aura).

Anne Lena var min fastlege under studietiden. Hun var den beste legen jeg har hatt og jeg skulle ønske jeg slapp å bytte. Hun har en rolig personlighet, og er veldig flink til å lytte. Hun er veldig god til å forklare, og jeg gikk aldri fra kontoret hennes med ubesvarte spørsmål. Hun tar alle symptomene seriøst og henviser alltid om hun tror det er nødvendig. Hun utøver en veldig god service og ringer alltid om det skulle være noe på prøvene.

Eneste minuset er at hun ikke jobber fullt på SIO, og det kan til tider være ventetid for å få time. Derimot er hun veldig god på å gi raske oppfølgingstimer, og er tilgjengelig på telefon.

Grundig lege

Anna-Lena har vært min fastlege gjennom flere år, og jeg er fornøyd. Hun er svært grundig, og jeg går aldri fra hennes kontor med ubesvarte spørsmål. I noen tilfeller kan hun fremstå som i overkant grundig, og jeg blir alltid sendt videre til spesialister. Dette er nok ikke legen for bekymrede personer eller de som tenderer til hypokonderi, for jeg går alltid derfra med følelsen av å være syk. Men i de tilfellene hvor jeg faktisk har vært det, så har det vært en lettelse å bli tatt på alvor.

Anna-Lena har høyt servicenivå, og jeg har opplevd at hun har ringt meg både i romjulen og etter arbeidstid for å gi svar på blodprøver etc (selv om det ikke var noe alvorlig). Hun er ikke på jobb hver dag, men er allikvel tilgjengelig. Ulempen er at hun ofte er noe forsinket, så det blir litt ventetid på kontoret.

Dyktig og flink

Hun kan feltet sitt og er ikke redd for å henvise der hun synes det er nødvendig. Er effektiv, og trenger ikke å prate i det vide og det breie for å finne ut av ting. Jeg har ikke fastlege for å ha en å prate med, men en som kan hjelpe meg å finne ut av ting og behandle sykdommen jeg har til enhver tid. Sånn sett er hun helt ypperlig.

Raus og solid lege

Anna Lena Lie var fastlegen min gjennom flere år som student. Hun hadde alltid tid, lyttet godt, gjorde grundige undersøkelser og sendte meg alltid videre til spesialister når hun mistenkte at det kunne være behov for det (flere ganger hadde hun rett).

Lie er et staut og solid legeeksemplar. Det eneste negative jeg kan komme på, er at hun noen ganger var litt hypokonder på mine vegne.