Rikke Adele Raftemo

Stensparken Medisinske Senter

Thereses gate 35B 0354 Oslo
Rikke Adele Raftemo er en av 529 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Rikke Adele Raftemo

En lege som tar meg på alvor!

Rikke er faglig meget dyktig, hun er direkte, og sier det som er nødvendig for at man skal forstå hva som er problemet. De ganger jeg selv har erfaring med symptomer og kjenner diagnosen, så lytter hun også til det, men hun er, som en lege skal være, alltid undersøkende og kritisk, selv om man som pasient kjenner sin egen kropp best. Jeg ville aldri hatt en lege som ikke stiller spørsmålstegn til en lekmann sine påstander.

De ganger Rikke har vært usikker, har hun alltid henvist meg til spesialist. Jeg opplever Rikke som en ærlig person, med godt humør, men man må tåle å komme til en lege som er ærlig, om man skal velge Rikke som fastlege.

Svadaprat er ikke Rikke sin stil, så om du ønsker å snakke om vær og vind, gå heller på kafé med en god venn.

Nedlatende og lite empatisk

For hos denne megen for noen år siden. Opplevde han som arrogant og nedlatende i måten hun snakket til med på. Opplevde henne som lite forståelsesfull i forhold til psykiske vansker. Opplevde at hun har stor tro på alternative behandlingsformer i stedet for medikamenter for for eks søvn - slik som psykomotorisk fysioterapi noe som ikke hjelper for meg i det hele tatt som har en kronisk psykisk lidelse.

Flink lege, men ikke riktig match for meg

Jeg har hatt Raftemo som lege en del år, men har ikke gått særlig ofte til legen. I starten brukte jeg en del tid på å venne meg til hennes stil/væremåte, men syntes at det gikk seg til etterhvert som jeg "knakk koden" hennes. Hun har mye humor, men kan direkte og brå i kommunikasjonen med pasientene sine. Så lenge man takler det er det ok. Hun har også vist omsorgsfulle sider, da innholdet i legetimen har vært av en slik karakter. Det har vært fint å være pasient hos henne da.
Hun er også alltid presis.

Likevel har jeg altså valgt å bytte lege. Jeg klarer aldri å slappe helt av når jeg er hos henne, og tør ikke å spørre om alt jeg har på hjertet. Hun blir litt for brå for min smak, og jeg føler ofte at hun haster videre og ikke har tid/tålmodig til å lytte på alt jeg har å si. Nå er jeg gravid, og føler ikke at oppfølgingen er optimal.

Kanonbra lege for voksne, men ikke for småbarn

Har hatt Rikke som fastlege i 8 år. Har vært veldig godt fornøyd (jeg er kvinne på ca 30 år). Hun er rask og effektiv, og ofte sitter latteren løst. Har følt meg godt ivaretatt, og har aldri hatt en negativ opplevelse, inntil nå nylig. Nå har jeg akkurat blitt mor for første gang, og tok med meg min tre uker gamle datter til legetimen. Det var katastrofe. Rikke viste ingen som helst forståelse for at datteren min gråt, og da jeg spurte om å få amme henne mens vi satt der (fordi hun helt tydelig var sulten), så fikk jeg beskjed om at det var det ikke tid til. Så da måtte vi heller sitte og rope til hverandre for å overdøve min datters såre gråt, og jeg ble helt svett. Veldig tydelig at Rikke ikke er vant til å håndtere barn, og hun ble veldig stresset og ukomfortabel. Hennes nye kontor på Stensparken er forøvrig helt elendig lagt opp i forhold til barnevogn. Jeg måtte bære hele vognen opp en trapp (ikke bra når man har tatt keisersnitt og ikke skal løfte ting) og når man først har kommet seg inn så er det veldig trangt og klønete. Derfor blir jeg nå nødt til å bytte legekontor til noen som er mer barnevennlig. Oppsummert: Anbefaler mer enn gjerne Rikke for voksne, men ikke for spedbarn.

Ikke fornøyd

Jeg skiftet til Rikke for en stund siden. Dessverre var jeg ikke fornøyd med måten var ovenfor meg. Jeg opplevde at hun både var avvisende og krass. Det er viktig for meg at en lege har både den medisinske kunnskapen, men også de sosiale kunnskapen til å håndtere mennesker i vanskelige situasjoner.

Da jeg spurte om henvisning til psykolog, ga hun meg diagnosen deprimert uten nok informasjon eller den faglige bakgrunnen til å definere dette.

Positivt er det dog at hun er veldig presis og jeg har opplevd å få time raskt.