Rikke Adele Raftemo

Stensparken Medisinske Senter

1989

Ventetid

Se antatt ventetid før du kan få plass på legens liste

Stensparken Medisinske Senter

God til og lytte
Tar seg tid
Stresser ikke
Veldig hyggelig
Stensparken legesenter kan jeg trygt anbefale
til andre

Effektiv og seriøs

Min opplevelse av Rikke Adele Raftemo er at hun er direkte, effektiv og seriøs. På mitt første besøk ble vi raskt kjent med hverandre og hennes tydelige stil og talemåte syns jeg passer godt. Jeg er ikke ofte hos legen og setter pris på at vi kommer raskt til saken. Jeg har anbefalt denne legen til mine voksne venner men kan godt forstå at hennes væremåte ikke passer alle, f.eks. barn og de som har behov for en fastlege som virkelig setter seg ned og bruker empati. Men det har ikke jeg, så jeg liker henne.

Ikke spesielt fornøyd

Jeg følte Rikke var nedlatende og hoppet til konklusjoner uten å ha spurt meg om bakgrunnsinformasjon på forhånd.

Jeg ønsket også henvisning til psykolog, men følte ikke at jeg ble tatt alvorlig. Hun sa at det var veldig lange ventelister. Det å spørre om henvisning til psykolog var grundig gjennomtenkt fra min side, og noe jeg hadde kviet meg for å spørre om. Følelsen av å bli avvist i min foreløpig svakeste tid var ikke hyggelig.

En lege som tar meg på alvor!

Rikke er faglig meget dyktig, hun er direkte, og sier det som er nødvendig for at man skal forstå hva som er problemet. De ganger jeg selv har erfaring med symptomer og kjenner diagnosen, så lytter hun også til det, men hun er, som en lege skal være, alltid undersøkende og kritisk, selv om man som pasient kjenner sin egen kropp best. Jeg ville aldri hatt en lege som ikke stiller spørsmålstegn til en lekmann sine påstander.

De ganger Rikke har vært usikker, har hun alltid henvist meg til spesialist. Jeg opplever Rikke som en ærlig person, med godt humør, men man må tåle å komme til en lege som er ærlig, om man skal velge Rikke som fastlege.

Svadaprat er ikke Rikke sin stil, så om du ønsker å snakke om vær og vind, gå heller på kafé med en god venn.

Nedlatende og lite empatisk

For hos denne megen for noen år siden. Opplevde han som arrogant og nedlatende i måten hun snakket til med på. Opplevde henne som lite forståelsesfull i forhold til psykiske vansker. Opplevde at hun har stor tro på alternative behandlingsformer i stedet for medikamenter for for eks søvn - slik som psykomotorisk fysioterapi noe som ikke hjelper for meg i det hele tatt som har en kronisk psykisk lidelse.

Flink lege, men ikke riktig match for meg

Jeg har hatt Raftemo som lege en del år, men har ikke gått særlig ofte til legen. I starten brukte jeg en del tid på å venne meg til hennes stil/væremåte, men syntes at det gikk seg til etterhvert som jeg "knakk koden" hennes. Hun har mye humor, men kan direkte og brå i kommunikasjonen med pasientene sine. Så lenge man takler det er det ok. Hun har også vist omsorgsfulle sider, da innholdet i legetimen har vært av en slik karakter. Det har vært fint å være pasient hos henne da.
Hun er også alltid presis.

Likevel har jeg altså valgt å bytte lege. Jeg klarer aldri å slappe helt av når jeg er hos henne, og tør ikke å spørre om alt jeg har på hjertet. Hun blir litt for brå for min smak, og jeg føler ofte at hun haster videre og ikke har tid/tålmodig til å lytte på alt jeg har å si. Nå er jeg gravid, og føler ikke at oppfølgingen er optimal.

Kanonbra lege for voksne, men ikke for småbarn

Har hatt Rikke som fastlege i 8 år. Har vært veldig godt fornøyd (jeg er kvinne på ca 30 år). Hun er rask og effektiv, og ofte sitter latteren løst. Har følt meg godt ivaretatt, og har aldri hatt en negativ opplevelse, inntil nå nylig. Nå har jeg akkurat blitt mor for første gang, og tok med meg min tre uker gamle datter til legetimen. Det var katastrofe. Rikke viste ingen som helst forståelse for at datteren min gråt, og da jeg spurte om å få amme henne mens vi satt der (fordi hun helt tydelig var sulten), så fikk jeg beskjed om at det var det ikke tid til. Så da måtte vi heller sitte og rope til hverandre for å overdøve min datters såre gråt, og jeg ble helt svett. Veldig tydelig at Rikke ikke er vant til å håndtere barn, og hun ble veldig stresset og ukomfortabel. Hennes nye kontor på Stensparken er forøvrig helt elendig lagt opp i forhold til barnevogn. Jeg måtte bære hele vognen opp en trapp (ikke bra når man har tatt keisersnitt og ikke skal løfte ting) og når man først har kommet seg inn så er det veldig trangt og klønete. Derfor blir jeg nå nødt til å bytte legekontor til noen som er mer barnevennlig. Oppsummert: Anbefaler mer enn gjerne Rikke for voksne, men ikke for spedbarn.

Ikke fornøyd

Jeg skiftet til Rikke for en stund siden. Dessverre var jeg ikke fornøyd med måten var ovenfor meg. Jeg opplevde at hun både var avvisende og krass. Det er viktig for meg at en lege har både den medisinske kunnskapen, men også de sosiale kunnskapen til å håndtere mennesker i vanskelige situasjoner.

Da jeg spurte om henvisning til psykolog, ga hun meg diagnosen deprimert uten nok informasjon eller den faglige bakgrunnen til å definere dette.

Positivt er det dog at hun er veldig presis og jeg har opplevd å få time raskt.

Ikke min type lege

Hadde henne som lege et par år, og byttet da jeg opplevde henne som sleivete og autoritativ, og som lite sensitiv i sin pasientkontakt. Noen kan sikkert like stilen hennes som "tough love", og oppleve henne som humoristisk. For mitt vedkommende foretrekker jeg en lege som lytter, og som ikke vitser med de helseproblemer jeg måtte ha. Byttet lege, og ble veldig fornøyd.

Effektiv, men litt for rask

Jeg opplever Rikke som hyggelig og direkte. De gangene hun har vært usikker har jeg raskt fått henvisning til spesialist. Det er lett å bestille time og jeg har sjelden ventet lenger enn ti minutter på venteværelset. Noen ganger virker hun konsentrert og som hun forstår hva du sier, andre ganger virker det som om hun ikke hører noe av hva du sier og har tankene et helt annet sted. I tillegg kan diagnosene bli stilt i raskeste laget, som gjør at man som pasient må finne ut av ting på egenhånd - dette kan være ressurskrevende og slitsomt når man ikke er 100% frisk. Dette har gjort at jeg ikke har tillit til denne fastlegen lenger og har valgt å bytte. Hvis du ikke er opptatt av rett diagnose og god behandling, men mer opptatt av å ikke måtte tilbringe tid på venteværelset, kan jeg anbefale denne fastlegen.

Dyktig, hyggelig og direkte

Jeg har hatt Raftemo som fastlege i 8 år. Det er lett å bestille time over PasientSkyappen og hun er presis på tiden når jeg har time. Jeg er ikke ofte til lege, men føler jeg blir tatt på alvor når jeg er der og at hun er faglig dyktig. Raftemo er direkte i kommunikasjonen noe jeg setter veldig pris på. Hun har også en god dose humor!

Skuffet over resepsjonen

Etter at Rikke Raftemo flyttet legepratisen sin til Stensparken har det nærmest blitt umulig å komme frem på telefon. Generelt er legekontoret trangt og kronglete. Med bruk av rullestol eller barnevogn er dette kontoret ikke tilfredsstillende. Jeg vurderer derfor sterkt å bytte lege pga dette. Rikke Raftemo selv kommer med enkelte sleivete kommentarer, men ellers en ok lege.

Helt grei lege, men forferdelig sentralbordbetjening

Jeg har hatt Rikke Raftemo som fastlege i flere år og jeg har egentlig ingenting å utsette på henne, selv om jeg heller ikke kan si jeg har vært spesielt imponert. Hun har vært grei nok. Men etter at hun flyttet til Stensparken Medisinske Senter ble det svært vanskelig å reservere time. Når jeg forsøker å reservere fra pasientsky.no får jeg aldri time på tidspunktet jeg ber om og de gir meg annen tid uten å kommunisere endringen på annen måte enn på selve pasientsky-siden (ingen epost eller sms). Mitt største ankepunkt er likevel betjeningen av sentralbordet - eller snarere mangel av betjening. Det siste året har jeg forsøkt å ringe minst 10 ganger og har blitt sittende i kø i mer enn halvtimen hver gang. I mange tilfeller ble jeg bare avbrutt etter lengre tids venting. Jeg velger derfor nå å bytte fastlege.

Ufølsom og krass

Jeg hadde Rikke som fastlege i mange år. Ikke før jeg flyttet og byttet lege skjønte jeg at det ikke er normalt å grue seg til å snakke med legen sin.

Om hun er faglig dyktig har ikke jeg noe inntrykk av, men det sitter langt inne for henne å henvise til spesialist ihvertfall. Mine problemer ble ikke tatt på alvor, og de var av en "delikat" art. Jeg fortalte henne at jeg vegret meg for å snakke om de og at hun var den første jeg hadde spurt om hjelp. Allikevel lo hun det nærmest bort og sa noe sånt som at folk er forskjellige og noe må man leve med.
Ikke bra.

Lite tillitsvekkende

Jeg gikk til denne legen en stund. På et tidspunkt fikk jeg smerter, tegn på at det var noe galt i underlivet. Det ga ikke utslag på infesksjonstester, og ble derfor nærmest tullet bort. Fikk spørsmål om "tror du at du er så spesiel som..." i forbindelse med ting jeg følte var unormalt. I ettertid har jeg fått dette undersøkt og vært gjennom to perasjoner. En for en medfødt feil, og en for komplikasjoner som oppstod som følge av en medfødt feil. Jeg håper Rikke Raftemo kan lytte bedre til sine pasienter i fremtiden.

Konstruktiv og behjelpelig

Jeg anbefaler Rikke som fastlege, og bytter nå kun lege på grunn av flytting. Som en ekte nordlending er Rikke direkte i talemåten og går ikke rundt grøten som mange andre. Hun er effektiv og løsningsorientert. Videre har hun fulgt meg godt opp når det har vært noe. Vil du ha en lege som er direkte og sier ting slik de er velger du Rikke, vil du ha en lege som syr putene under armene på deg så du ikke kommer deg noen vei velger du en annen.

Og så må du ikke stille spørsmål

Det var lett å få time og kontoret var sentralt i Oslo.
Første møte var hun grei og åpen, og tok problemene mine seriøst, kom med gode råd, men da jeg stilte henne faglig spørsmål lurte hun på om jeg var deprimert.
En meget arrogant lege.

Spesielt god og effektiv

Grua meg litt til å få ny fastlege, men timen hos Rikke var et meget gledelig møte. Har kun vært der en gang, men ser fram til å ha henne som fastlege i svangerskapet. Virker snill, empatisk, men også humoristisk og kompetent. Oppdatering følger.

Lyttende og hyggelig

Jeg synes rikke er en veldig hyggelig dame. Man får veldig raskt timer etter bestilling, sammenlignet med andre leger på vanlige legekontor.

Hun tar seg tid til å høre på alt du har å si og stresser ikke. Veldig lett å få time i tillegg til at man slipper å bli sendt rundt til gynekologer osv.

Det som trekker litt ned er at hun bestemte seg for at noe var som det var og at man ikke kunne få gjort så mye med det, selv om det ikke ble noe bedre.

Angrer på at jeg byttet til en nærmere lege selv om jeg bor nesten en time unna Oslo.

Erfaren, selvsikker og omsorgsfull

Jeg ser at noen har brukt ord som sint, for direkte etc. Det er urettferdig etter min mening. Jeg opplever hennes kommunikasjonsstil som direkte og bestemt basert på lang erfaring og faglig dyktighet. Det er viktig å ha en fastlege som er effektiv og som tar de riktige avgjørelsene. Rikke hører på hva du sier og hun tar deg på alvor, men du er aldri i tvil om hvem som er legen. Jeg har en kronisk sykdom som kan være vanskelig å oppdage og helt sikkert vanskelig for en lege å ta opp med pasienten da det er mye stigma knyttet til diagnosen. Rikke forklarte meg på en god og trygg måte hvorfor hun sendte meg videre i spesialishelsetjenesten slik at jeg ikke var redd eller spesielt lei meg. Dette har ført til at min helse er betraktelig bedre og min livskvalitet er veldig mye bedre.

Rikke er ikke sint, brå eller noe slikt. Rikke er bestemt og selvsikker på grunn av stor faglig dyktighet og lang erfaring. Hun er dyktig til å kommunisere. Hun har lang ventetid fordi hun har full pasientliste. Ikke uten grunn.

Du må aldri vente på henne. Noe som er en bragd når man har inne så mange pasienter som en fastlege har i løpet av en dag. Det skal også nevnes at hun tar seg særlig god tid til pasientene. Hun virker aldri overarbeidet eller ukonsentrert. Er du en av hennes pasienter er du i trygge hender.