Svend Øyvind Sandem

SiO Helse

1982

Siste vurderinger av Svend Øyvind Sandem

Grundig og trygg lege

Har vært hos Sandem to ganger denne våren, og har opplevd å bli møtt på en strålende måte ved begge besøk. Føler at han tar det jeg sier på alvor og gir grundige og gjennomtenkte svar. Ved siste besøk ble jeg henvist videre uten noe "mas". Akkurat som det skal være.

Jeg ser med forbauselse at kommentarfeltet er veldig svart/hvitt, for min del er jeg veldig fornøyd.

Dyktig, profesjonell og empatisk lege

Har vært hos denne legen to ganger, og har utelukkende positive erfaringer. Han lytter godt, og han har vist interesse for å løse mine problemer. Forstår ikke hvorfor andre her ikke er fornøyde, siden jeg opplever han både som dyktig, profesjonell og empatisk.

Meget dyktig lege med innsikt og stor even til oppfølging. Alltid parat

Grundig og grei, systematisk. Lytter og drøfter. Reflekterer over problemstillinger og tar alltid meg med

Svært skuffet!

Jeg fikk en time hos Sandem da min fastlege ikke var tilgjengelig hos SiO ved Blindern. Jeg ble underveis i samtalen møtt med svært lite empati. Tonen hans var irettesettende og nedlatende. Han virket mer opptatt av kostnadsbildet enn å ha et pasientfokus. Jeg ble opprørt og gikk tidligere fra legetimen.

Hyggelig start, bratt nedover

Virket hyggelig ved de første timene, om enn noe "treg".

Siste timen jeg hadde var grusom. Hadde flere tunge problemer jeg virkelig trengte hjelp med av både fysisk, psykisk og praktisk art, det var vanskelig å få. Følte meg forferdelig der jeg satt.

Jeg gikk fra timen med tårer i øynene og bytter nå fastlege. Sandem er nok dyktig, men må følge litt med i tiden. Jeg går til legen for hjelp og ekspertise, nettopp fordi jeg ikke er fastlege. Svarene hans var fort kalde, avfeiende og arrogante, følte meg fort dum der jeg satt.

Litt mer ydmykhet, forståelse og samarbeidsvilje hadde vært fint. Han tar seg tid til spørsmålene man har, men det hadde hjulpet om han var litt mer løsningsorientert og tok seg tid til mer ettertenkte svar, så man føler seg klokere enn da man kom og hjulpet.

jaja jeg fikk i hvertfall en henvisning...

jeg fikk time hos denne legen da min fastlege ikke var tilgjengelig. Jeg kom med et problem som jeg har hatt lenge og som jeg er god kjent med egenbehandling av. Altså når jeg går til lege, er det fordi det har blitt værre enn det jeg kan ordne hjemme (mao trenger mer avansert behandling). Interresant at noen iløpet av 15 min kan få deg til å føle deg så dum, at det du sitter igjen med etter et besøk er at du ikke kan noen ting (om noe du har hatt i 15 år).

Ikke tilfreds

Har hatt noen konsultasjoner hos Sandem når min egen fastlege f.eks. har hatt ferie. Det har vært lite gode legetimer. Sandem opplevdes ikke betryggende da jeg var urolig, og heller ikke interessert i hva jeg prøver å fortelle om. Han er teknisk og kan fint skrive ut en sykemelding, men var ikke god på å informere om/drøfte hvilke muligheter jeg hadde ved en brå forværring av eksisterende sykdom.

proff

Jeg er sjokkert over alt som blir skrevet her, jeg synes denne legen er helt strålende. Han kalte meg inn på en oppfølgingstime etter at jeg hadde vært der, og han brydde seg virkelig.

Han var rolig, avslappet, og hadde gjort det lenge så han kunne faget sitt.

Til deg som ser for deg at legen din skal være som i en tv-serie: kvikk i replikken, kjekk og sjarmerende med glimt i øyet - vi lever i den virkelige verden, og dette er en virkelig lege.

Dårlig erfaring

Var hos Sandem for nesten 5 år siden, og husker enda den legetimen med gru. Han avbrøt meg midt i konsultasjonen og sa at symptomene jeg beskrev ikke stemte overens med virkeligheten. Jeg opplevde det som om han sa "det der går ikke an så derfor kan du umulig ha vondt". Ingen kan si om noen har smerte eller ikke, det er en subjektiv opplevelse. Jeg opplevde han som veldig kald og arrogant. Han er sikkert en dyktig fagperson, men som lege må man også kunne kommunisere med mange ulike mennesker. Han fikk meg til å føle meg som verdens minste person med et problem som ikke var reellt. Husket at jeg lusket meg ut fra legekontoret og satte meg i et hjørne på kantina og grein...

Rolig og empatisk

Var syk, influensasymptomer og hoste, fikk tatt blodprøve og undersøkt. Virket som legen tok meg på alvor, fikk ikke noe svar der og da, men CRP var noe høy så jeg fikk oppfølgingstime to dager etterpå. Da var mellomørebetennelsen på plass og jeg fikk antibiotika. Synes det er fint at legen ikke skriver ut ab før man er sikker på at det trengs.

Dyktig og rolig lege

Sandem er en hyggelig og dyktig lege som alltid har tatt meg veldig seriøst og er flink til å ta alle prøver. Han er grundig og rolig, og flink til å forklare.
Han er kanskje ikke den mest 'kommunikative og pedagogiske', men en hyggelig og flink lege.

Meget misfornøyd pasient

Har dårlig erfaring med denne legen.
Opplevde han som arrogant, frekk og lite samarbeidsvillig.
Avfeide absolutt alle innvendinger jeg hadde, og hørte ikke på det jeg hadde å si.Har aldri vært så skuffet og lei meg etter en legetime som her.

Very satisfied with dr Sandem

Hi, I decided to add my opinion about doctor Sandem because I'm a bit surprised and think that some of the comments are exaggerated. I've been to this doctor 3 or 4 times during last few weeks and I'm very satisfied. First of all, he seems to have a good intuition (sent me at once for a EB virus test, which gives just the same symptoms as tonsillitis and which plenty of doctors treat as tonsillitis, as i heard). Secondly, he always gave me good explanations, and shows empathy. The fact that he may be more calm and not very talkative person does not make him automatically a bad doctor. I really recommend doctor Sandem.

En utrolig lite kompetent lege, forferdelig over det hele

Legebesøkene denne våren har vært det jeg har gruet med mest til med Sandem som fastlege.

Første konsultasjon med han var helt forferdelig. Jeg skulle ta opp en rekke ting jeg var usikker på, og kom til han akkurat fordi jeg trengte hjelp, trengte oppklaring, og trengte faglig kunnskap (det er vel derfor man går til lege?). Ingen av disse tingene fikk jeg. Han slang et par medisinord min vei, og forklarte de ikke, neida, sa bare "så sånn er det". Når jeg prøvde å spør mer om hvorfor det var sånn, og om han kunne forklare mer, sa han bare; "nei nå er timen over og jeg har vel forklart godt nok". Han bør også lære seg å skru opp volumet på stemmen sin et par hakk, et høreapparat skal ikke være nødvendig når man skal til legen.

IKKE GÅ TIL SANDEM!

Frustrerende

Min erfaring er at legen mangler elementære kunnskaper. Jeg studerer medisin, og er helt sjokkert... Nytter ikke å komme med forsiktige forslag eller invendinger. Føler meg ikke trygg. Det er godt mulig jeg har hatt "uflaks" eller misforstått budskapene hans. Dette tar jeg høyde for. Det positive er at man får time raskt, og han er svært behjelpsom med mer praktisk rettede oppgaver som resepter og henvisninger.

Etter min mening kan han med fordel i større grad lytte til hva pasienten sier.

Mangler kunnskap og er selvgod

Dårlig kunnskap om sykdommen jeg var innom for, svært selvgod, begynte å krangle med meg om min rett til en henvisning, andre trengte den mer enn meg, selv om jeg har fått henvisning hvert femte år i 20 år fra andre leger...
Helt fryktlelig lege, arrogant og nedlatende.

Slik skal en lege være

Jeg hadde en del konsultasjoner hos denne legen i løpet av studietiden. Sandem lyttet alltid oppmerksomt, viste forståelse og sympati, virket interessert i meg og mine små og store problemer, og var virkelig opptatt av å hjelpe. Han gjorde vurderinger og tiltak som har hatt stor betydning for min livskvalitet senere. Jeg er virkelig forundret over noen av de mindre positive vurderingene her.

Manglende empati og forståelse - elendige råd

Først må jeg bare si at gjennom mine år som student på Blindern, har jeg vært hos de aller fleste av legene i Studenthelsetjenesten, og mener samtlige av disse er svært dyktige og tar pasientene på alvor. Et kjempebra tilbud, takk takk!

MEN, én gang kom jeg til Sandem og jeg har sjelden følt meg så forbanna og lei meg som etter den konsultasjonen.
Jeg møtte veggen, var utbrent og slet med depresjonssymptomer. Tidligere hadde jeg gått til en av de andre legene der for å få hjelp, men denne oppfølgingstimen fikk jeg altså hos Sandem.

Ung jente, moderat til alvorlig deprimert får følgende beskjed:
"Kanskje du kan få deg noen flere venner, eller en kjæreste. Da vil du sikkert bli glad igjen" (ikke direkte sitert, men ikke langt unna).
Jeg gikk aldri til han igjen. Det er det mest useriøse noen har noensinne sagt til meg, og jeg rapporterte det selvfølgelig, uten at jeg tror det fikk noen følger.
Det å si noe sånt, det å bagatellisere noe så alvorlig på den måten, og å få pasienten din til å føle seg som en bitteliten sutrekopp uten venner - det er uforståelig for meg at det er mulig.

Jeg fikk like etterpå både psykologtilbud og medisinsk oppfølging via Studenthelsetjenesten, da jeg heldigvis ignorerte de useriøse og idiotiske rådene Sandem ga meg, og ikke lot det gå inn på meg til tross for at det var ganske nedtrykkende.

Tar et forbehold om at dette faktisk er 3-4 år siden, og mannen har forhåpentligvis bedret seg. Eller kanskje han hadde en dårlig dag. Eller kanskje han ikke tror på psyiske problemer eller utbrenthet. Mulig han er kjempegod på andre ting, og at andre pasienter trives svært godt med ham, men dersom du har problemer av en psyisk art som utbrenthet, ikke gå til Sandem. Gå til noen som vet og forstår at det er et reelt problem, og som faktisk kan hjelpe deg med å komme over kneika.

Uinteressert og lite empatisk

Jeg har aldri vært hos en så tafatt og lite interessert lege!

Lyttende og hyggelig

Jeg er vel heller blant dem som går ofte til lege. Jeg har svært god erfaring med denne legen, og det er synd jeg har en annen fastlege i dag. God intuisjon, og legger merke til mer enn det jeg sier.