Stephan Peter Schmidbauer

Rodeløkka Legesenter Fastlegegruppe

1987

4 av 2000

Rodeløkka Legesenter Fastlegegruppe Telefonnummer24 13 13 0024 13 13 ... – Si gjerne at du fant nummeret på Legelisten.no
Solhauggt 2 0565 Oslo
Stephan Peter Schmidbauer er en av 534 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Stephan Peter Schmidbauer

Vikar

Har hatt denne legen i over fem måneder, men aldri møtt han og derfor vært hos vikar. Vanskelig å få tak i over telefon for timebestilling da han sjeldent er tilstede. Vikar setter ikke opp timer. Ellers ikke så lang ventetid og det fungerer helt greit å få ordet drop-in time. Vikar viser lite kunnskap til psykisk helse og kronisk utmattelse. Ble selv bedt om å finne ut hva jeg skulle gjøre med mine vansker. Fikk ellers gode tips til hva jeg kunne gjøre fremover.

Hastverk, lite kunnskap

Stephan er etter min mening ikke en som har den nødvendige kunnskapen han kanskje burde ha hatt i en alder av 60+.

Etter uttalige besøk hos han gjennom årene har jeg fått et inntrykk at han bare vil bli ferdig med meg fortest mulig dessverre. Han vet ofte ikke hva problemet er - da løser han alltid saken med å henvise deg til en spesialist som tar uker før det er din time.

Stephan er hyggelig, men er en lege som alltid har hastverk og i hans øyner er de symptomene som du har alltid «normalt».

Prikkfritt forestilling

Var min fastlege i over 20 år og stod for noen infløkte diagnoser som hjalp. Tok imot problemstillinger med alvor og i enkelte tilfell var raskt og effektivt til verks da det gjaldt. Anbefales.

Korrekt og oppdatert.

Har hatt Dr. Schmidtbauer som fastlege i
16 år.
Han er dyktig, profesjonell, og meget hjelpsom.
Han har alltid stilt opp selv eller sørget for å henvise meg til en spesialist.
Dr. Schmidtbauer opptrer profesjonelt og etter min mening helt korrekt i sitt yrke. En lege man kan stole på. Kort og presis. Intet sludder.

Kafka-lik erfaring av leger-besök

Kom in utan tidsbestillning med infektion som pågått i 2-3 uker och plötsligt eskalerat till smärtsam och blödande.

- Efter att ha väntat i 2.5 timmar blev jag insläppt till en annan läkare. Ingen aning vem detta var eller varför jag kommit dit, och förklarade att jag ville till den läkare jag kommit för att besöka. "Inga problem, men då får du börja om med ny kölapp". ???

- Till slut kom jag rätt. Han lyssnade på vad jag sa och verkade mottaglig för information, vilket upskattas. Gav dock samtidigt ett oengagerat intryck.

- Han beslöt ta prov för bakterie. Det var bekvämt att kunna ta prov på plats och vänta på svar. Däremot så skulle det ta 5 minuter att få svar, så efter 40 minuter frågade vad som skett. Då frågade de Legern varför han inte gett mig svaren. Han verkade förvånad och släppte in mig för att ge besked.

- Hans slutsats var att det inte var bakteriellt, istället troligen virus, och ordinerade vila.

- Med akut smärta med redan långvariga allvarliga besvär så bad jag om hänvisning till specialist. Han var tillmötesgående, men skrev en som i praktiken inte gjorde någon skillnad i att få tid eller tillgång.

- Gick till slut till privat läkare och fick korrekt diagnos med en gång. Nekrotisk bakterieinfektion som snabbt kan bli farlig, men lätt avhjälps med penicillin (!?).

- Kontaktade fastlegern för att få en konkret hänvisning för uppföljning med offentlig specialist eftersom jag inte har råd att gå till privat specialist för allting. Korthuggen ton med slutsats att det blir till att sätta sig i väntrummet utan tidsbeställning och vänta igen.

Där gick gränsen.

En hel del av detta är säkert inte fastlegerns feil, snarare helt enkelt en skrattretande dålig primärvård. Har bott i många länder i Europa, men aldrig upplevt något liknande. Min slutsats är att det enda man vill från en fastleger är snabb tillgång för effektiv hänvisning till specialist, trevligt bemötande är en bonus. Denna fastleger imponerade inte på mig på någon av dessa punkter.