Thomas Tønseth

Autorisasjon (1997)

Thomas Tønseth er en av 603 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Thomas Tønseth

Ikke godt inntrykk

Jeg begynte hos Tønseth etter å ha stått lenge på venteliste da min daværende fantastiske fastlege ble pensjonist. Tiltross for Tønseths rykte som en god lege for min kategori innenfor LHBT oppfattet jeg han som arrogant, veldig forutinntatt, noe fordomsfull og tidvis meget hånlig, samt at har en ubehagelig tendens til å mistenkeliggjøre og avfeie det man ber om hjelp om til å få undersøkt. Han var min fastlege i flere år. Han snakker også i en infantiliserende tone, noe som er lite egnet til å skape tillit hos et godt voksent menneske. Opp igjennom årene var det flere hendelser jeg har reagert på. Det har f.eks. vært konkrete, meget fysiske symptomer på to separate tilstander som begge ble vurdert til å ikke være noe som helst og at jeg «kjente for godt etter». Dette kunne jeg selvsagt ikke være enig i. Tønseth har vist lite interesse i å få undersøkt fysiske symptomer. Etter den siste opplevelsen byttet jeg fastlege og fikk god og rask hjelp, inkludert operasjon, så jeg er uenig i Tønseths vurdering av de to nevnte eksemplene. Forøvrig er alle henvisninger han har fortatt etter sterkt press fra meg som pasient, der jeg satt igjen med en oppfatning om at det ble gjort for at maset skulle ta slutt. Ikke vits å stå i kø her. Det finnes andre fullt ut kompetente leger.

Elendig når det gjelder kommunikasjon

Var tidligere syk og bestilte legetime. Sa jeg skulle ta 2 tester og betalte omtrent 500kr. Snakket med han igjen siden jeg hadde vært borte hele uka fra skolen. Mente jeg løy og gjorde det bare for å unngå skolen. Ga meg bare legemelding for dagen jeg var der og dagen før. Tidligere fått regninger på 350-400kr for en legeerklæring og fikk en nå nylig som plutselig kosta 250kr. Hold unna om du er ung, for han tror deg ikke uansett og sender en faktura som er skyhøy

Det blir bare halvveis og man blir usikker.

En "effektivitet" som oppleves som stress og raskeste enkleste løsning på problemet, ingen helhetlig vurdering eller videre oppfølging - kan oppleves på grensen til kort og avvisende. Det er mange som har en stressende arbeidssituasjon, men leger må uansett være de siste som fritas fra en imøtekommende holdning/kommunikasjon.

Effektiv og dyktig

En dyktig og hyggelig lege med stor faglig kompetanse. Det er imidlertid vanskelig å få time, og når man først kommer inn går det fort unna for å rekke neste pasient. Det er få oppfølgingsspørsmål relatert til tidligere legebesøk/behandling, og følelsen av ikke helt å bli sett er til stede. Han er vennlig og imøtekommende, men samlebåndsfølelsen er til stede og skaper begrenset rom for dialog og oppfølging av om det som ikke går bra.

Fin fyr

Tar pasientene på alvor, samtidig som han beholder sin medisinske integritet. Har forståelig nok mange som ønsker time hos han, men han forsøker å være så fleksibel som det går an. Har opplevd at han bruker tid av lunsjpausen for å få tid til pasienter.