Morten Wangestad

Magnat Fastlegesenter

1985

Blir varslet når nye vurderinger blir publisert

Morten Wangestad er en av 535 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Morten Wangestad

Flink fastlege

Morten er flink og effektiv. Han fikser det meste og gjør grundige undersøkelser med henvisning til spesialister. Laboratoriet er også bra med flinke medarbeidere. Jeg løper ikke ned dørene der akkurat, så den eneste gangen jeg ble litt lang i maska var da jeg kom med en KRAFTIG influensa (ca. 20 år siden sist det var så gæent), så fikk jeg 3 dager sykemelding. Synes det var litt unødvendig, for jeg måtte ned igjen å få en uke til etter at de 3 dagene var gått. Ellers er jeg for at en ikke får sykemelding sånn for den minste ting, men akkurat der kunne han kanskje ha sett litt i journalen først.

Trygg og omsorgsfull

En utrolig god fastlege. Tar alle problemer på alvor, og er trygg og snill ved konsultasjon. Følger opp og foretar nødvendige henvisninger.

Du føler deg trygg

Jeg har hatt Wangestad som fastlege i noen år nå. Ja, han kunne vært mer tilgjengelig, men når du er klar over det, er det ingen problem. Wangestad er en profesjonell og trygg lege. Han dytter ikke på deg resepter og enkle løsninger, og forstår det, når det er noe ekstra du ønsker han skal svare på. For min del er Wangestad en mann jeg kan stole på, og som har behandlet meg korrekt i alle år. Han er mitt førstevalg.

Dyktig lege og et godt menneske

Jeg har brukt Morten Wangestad som min fastlege i over 10 år, og er veldig fornøyd. Morten er svært erfaren, ærlig og direkte i sin dialog, også når ting er vanskelige. Han er flink med barna, og jeg opplever han som støttende, en klok lege og et godt menneske. Det eneste er at han ikke er den mest tilgjengelige legen, siden han jobber kun 3 ukedager på det fastlegesenteret jeg bruker, slik at man ikke får annet enn akutt-timer, om de fins, samme dag. (Han er også på en annen klinikk.) Dette er likevel ikke et problem siden det er mange andre fastleger på samme senter.

Kan ikke anbefales

Jeg har brukt ham som fastlege i flere år, går nokså sjeldent til legen.

Men når jeg trengte en konsultasjon eller en henvisning, måtte jeg vente ofte en uke eller mer for å få time, siden denne legen jobber bare noen dager i uken. Ofte var det helt umulig å komme gjennom på telefon for å bestille konsultasjon. Da var jeg nødt til å bruke Volvat eller andre private helsetjenester, siden det hastet.

Denne legen viste aldri interesse for plager/problemstillinger jeg la frem under konsultasjonen. Dette til tross for at jeg ikke bad om sykemelding (jeg har ikke vvært sykemeldt én eneste gang i løpet av de siste 20 år). Hele hans holdning utrålte avvsing og en slags usikkerhet i kommunikasjonen - som var ganske stressende for meg som pasient.

Han avviste flere ganger mine forespørsler om henvisning til videre utredning, og jeg som pasient følte gjentatte ganger at jeg "egentlig bare finner på sykdommer eller plager". Jeg er en hardtarbeidende person som prøver å holde meg frisk, trener, spiser sunt og liker jobben min. Hva skulle min motivasjonen for å oppsøke lege så være? Finne på sykdommer? Bruke min arbeidstid til å snakke med Dr. Wangestad?

Samtalene med ham var vanskelige, ofte stoppet opp og denne legen viste manglende empati. Heller ikke evnen eller et ønske å forstå, hva pasienten formidlet. En skuffende og etter min mening uprofesjonell holdning - som på lengre sikt kan påføre pasienten skade eller forverre vedkommendes tilstand.

Jeg leste andre anmeldeler her før jeg skrev min vurdering, og jeg må ærlig si at jeg ikke kjenner igjen noen av momentene hvor denne legen beskrives som fantastisk, god og lyttende. På meg virker han heller som effektiv (vanlig konsultasjon 10 min), påståelig og lite tilstedeværende for pasienten.