Fødselshjelp og kvinnesykdommer

Arild Tandberg er gynekolog i Lillehammer

Siste vurderinger av Arild Tandberg

Aldri mer

Klinikk: Arild Tandberg Skrevet

Ble sendt til denne gynekologen da jeg var 20 år pga smerter i eggstokkene. Ung og usikker møtte jeg opp på kontoret hans. Da jeg satt i stolen foran denne legen ble jeg spurt om min bakgrunn, hvor foreldrene mine kom fra, om begge foreldrene mine var fra Asia, altså ingenting om hvorfor jeg var der.

Etter samtalen sendte han meg inn i undersøkelsesrommet der jeg skulle ta av meg buksa,og gjøre meg klar. Jeg satte meg i gynekologstolen og ventet på at han skulle komme inn. Etter fem minutter stakk han hode inn og da han så at jeg satt der uten bukse virket han brydd, sa unnskyld og stakk hode ut igjen og lukket døra. Jeg ble overlatt til meg selv i enda noen minutter før jeg måtte gå bort til døra for å be han komme inn å gjøre undersøkelsen.

Da han endelig kom inn, informerte ikke hva han gjorde underveis. Det var uhyggelige overraskelser under hele undersøkelsen. Måten han så på meg mens han stakk ultralyd «pinnen» i meg var bare grøss og gru. Følte meg ikke ivaretatt og at makta var hos han. Timen ble avsluttet med at han prøvde å trenge den svære tommelen i analen min (uten å informere om det i forkant), noe som resulterte i at jeg rykket til og skrek pga smerte. Han snudde seg raskt mot søppelbøtta, vrengte av seg de blå hanskene og gikk mot døra mens han sa at jeg kunne kle på meg igjen før han forsvant ut døra. Jeg satt igjen med mange spørsmål ang hele undersøkelsen fysisk. Hadde helt glemt hvorfor jeg faktisk ble sendt dit av fastlegen.

Ferdig påkledd åpnet jeg forsiktig døra ut mot hans kontor og trodde jeg skulle sette meg ned i stolen foran han for å få svar på om noe var galt med eggstokkene mine, men nei, ble bare sendt rett ut til sekretæren for å betale. Gikk derfra med flere spørsmål enn da jeg kom, fikk heller ikke svar på hvorfor jeg hadde vondt i eggstokkene. I etterkant fant jeg ut at man har rett til å ha en kvinnelig sykepleier tilstede under undersøkelser.

Pga denne legen har jeg hatt problemer med å la andre mannlige gynekologer undersøke meg.

Er du ung og aldri vært hos en mannlig gynekolog før, anbefales ikke denne gynekologen.

dyktig, effektiv og vennlig lege

Klinikk: Arild Tandberg Skrevet

Jeg har hatt dr. Tandberg som gynekolog i flere år nå, og har aldri vært misfornøyd. Han er alltid presis, så han viser respekt for pasientens tid. Har informerer underveis om han skal gjøre og oppsummerer etter undersøkelse. Jeg føler meg godt i varetatt av han.

Behagelig lege

Klinikk: Arild Tandberg Skrevet

Å gå til gynekologen er vel egentlig aldri helt komfortabelt, men Dr.Tandberg er dyktig.
Han er kjapp og effektiv, forklarer bra underveis og tar seg tid til å lytte.
Han et lett og blid, noe som gjør hele opplevelsen bedre.
Har aldri opplevd at han et forsinket, heller det motsatte, at man kan komme inn før tiden.
Rent og fint lokale.
Føler meg helt trygg og så komfortabel som jeg kan bli...

Følte meg ikke ivaretatt

Klinikk: Arild Tandberg Skrevet

Det første som slo meg var at jeg synes legen regelrett virket sur fra begynnelsen, smilet mitt ble ikke tilbakegjeldt ved håndhilsen. Jeg presenterte så at jeg hadde plages med "ubehagelige symptomer" over lenger tid og fortalte dessuten hva en lege hadde kommet fram til under en tidligere undersøkelse; nemlig at jeg hadde for sur PH i underlivet og at det var overflod av de gode melkesyrebakteriene, noe som gir sopplignende symptomer.

Jeg ble da avbrutt med et snurt "det er ikke mulig" fra legen.
Jeg sto på mitt og forklarte videre at dette er en noe uvanlig tilstand som heter cytolytisk vaginose og at jeg var utredet av overlegen ved Olafiaklinikken i Oslo. Først da trodde han på meg og svarte med at "ja, de vet jo hva de driver med."

Han spør videre om hva slags beskyttelse jeg anvender og om jeg har vært gravid.
Det blir ikke spurt noe videre om jeg har fast partner, tidligere sykehistorie eller om hva mine symptomer i det hele tatt innebærer eller hvor lenge de har vart . Jaja, tenker jeg og satser på at han kanskje var en mann av få ord som heller ville gjøre en grundig undersøkelse for å få svar.

Han kommuniserer ikke under undersøkelsen i det hele tatt. Får ingen informasjon om hva som skjer, det kalde spekulumet kjøres opp i skjeden uten forvarsel.

Etter undersøkelsen er over (tok ca. 2 min) , ser han i mikroskopet og finner ikke overflod av melkesyrebakterier, men derimot noe sopp. Så bra sier jeg, jeg påpeker at jeg selvsagt fikk mensturasjon rett før legetimen, noe som påvirker ph-en i underlivet, men jeg avslutter spørsmålet mitt da han ikke virker interesert i å høre noe mer mas fra meg. Jeg spør isteden; sjekket du om ph-nivået mitt nå var normalt? "Nei." ble svaret.

Jeg tok som en selvfølge at det ble undersøkt for ALLE muligheter som kan være bakgrunn for mine symptomer. (dette er standard selv ved gratis helseklinikker hvis du har symptomer) Spesielt siden jeg betalte fullt tillegg for ekstrautstyr brukt ved prøvetagning i tillegg til konsultasjonsgebyret. Hvordan kunne legen ikke utelukke for eksempel kjønnssykdommer?

Jeg blir fortalt at jeg kan gå på apoteket og kjøpe canesten eller få diflucan av han. Jeg sier jeg gjerne ønsker å få diflucan, da jeg har benyttet meg av utallige canesten-kurer tidligere, men da hadde han
plutselig trukket tilbake tilbudet sitt om å gi meg resept allerede...Han mente jeg bare kunne dra på apoteket først og prøve canesten og heller "komme tilbake til han," hvis dette ikke fungerte.

Så etter å ha brukt 480 kr av mitt studiestipend på denne ubrukelige timen, hvor jeg likegjerne kunne dratt på en gratis helsestasjon og følt meg bedre ivaretatt og grundigere undersøkt, måtte jeg handle for 400 kr på apoteket for å kjøpe canesten og melkesyrebakterier!
1/3 av det jeg har å leve for er nå brukt opp, så jeg får vente til neste måned for å få bukt med symptomene mine som fortsatt er til stede den dag i dag!

Veldig Merkelig

Klinikk: Arild Tandberg Skrevet

Virket veldig kald. Snakke nesten ikke,smiler ikke,i undersøkelse benk så er det hengt opp masse små dokker hekser..tror ikke jeg skal til han igjen. Rart at han få lov å være lege,kan hende han er flink. Jeg hadde håpet å få vite mer om han her på vurdering. Men det stå jo ingenting