Peter Coll

• Allmennmedisin
  • Fordøyelsessykdommer
  • Indremedisin

1985

Kanalspesialistene AS Telefonnummer55 20 29 0055 20 29 ... – Si gjerne at du fant nummeret på Legelisten.no
Kanalveien 64 5068 Bergen

Siste vurderinger av Peter Coll

Like mye godt medmennske,som svært dyktig fagmann.

Klinikk: Kanalspesialistene AS Skrevet

Jeg har 2 konsultasjoner bak meg hos Hr.Coll henh.vis.Vulvat og Kanalspesialistene;begge gangene fikk jeg én grundig undersøkelse. Coll meddelte etter timen hva som var problemstillingen;sett bort fra
vevsprøve,etc. - noe som tar lengre tid. Dét ble umiddelbart skrevet en søknad for å få meg videre i Helseapparatet. ,,føler virkelig at jeg har kommet mange
steg videre etter å ha vært hos Lege Peter Coll.

Ikke fornøyd

Klinikk: Kanalspesialistene AS Skrevet

Jeg har vært hos Peter Coll for undersøkelse. Jeg er sjokkert over hans tilnærming til meg som pasient. Lite empatisk, lite forståelsesfull for meg som pasient og uprofesjonell. Han spurte meg om ting, men da jeg svarte var svaret mitt bare "tull". Jeg var litt nervøs (jeg har aldri hatt en slange ned i halsen før) men det "tullet" hadde han ikke tid til. Jeg er traumatisert etter denne opplevelsen med Peter Coll og kommer aldri til å ta en slik undersøkelse igjen takket være han. Eneste hyggelige var sykepleieren som prøvde å trøste meg. Jeg går aldri tilbake der.

En god opplevelse tross alt

Klinikk: Kanalspesialistene AS Skrevet

Jeg har i flere år utsatt Gastroskopi, fordi jeg har fått angst for undersøkelser etter andre opplevelser der jeg ikke ble trodd eller tatt hensyn til når komplikasjoner oppstod underveis. Jeg var derfor nøye på at min fastlege som ville henvise meg forstod hvor vanskelig dette kunne bli for meg, og at stedet jeg ble henvist forstod og ville ta hensyn til dette. Jeg ringte Kanalspesialistene for å forsikre meg om at de hadde fått disse opplysningene, og at jeg kom til å få samtale på forhånd og beroligende. På telefonen ble jeg informert om at det ikke sto noe om dette i henvisningen, at det bare var satt av tid til selve undersøkelsen, og at de ikke hadde informasjon om at jeg skulle utredes for cøliaki. Angsten økte da voldsomt, og jeg hadde mest lyst til å avlyse hele avtalen. Men jeg tok meg sammen og forklarte kort hva legen hadde lovt at de skulle få av opplysninger, og at jeg måtte ha beroligende for å kunne gjennomføre. Det ble da satt av tid til dette og jeg fikk ny time.

Når jeg kom til undersøkelsen ble jeg møtt av hyggelig og imøtekommende personale som forsikret meg om at jeg kom til å få noe beroligende som garantert ville ha god effekt. Jeg ble da litt roligere. Legen tok meg inn til en liten samtale først, og forklarte hvordan undersøkelsen ville foregå, hva enkelte pasienter opplevde som ubehagelig, og hva de fleste syntes gikk greit. Han virket både å ha fått all informasjon han trengte om meg og angsten min, og hva jeg trengte av undersøkelse. Jeg fikk forklart fordeler og ulemper både ved å gjøre undersøkelsen uten beroligende og med. Han rådet meg til å teste uten beroligende først, og vi avtalte at han skulle stoppe og gi meg beroligende hvis jeg ristet på hodet. De skulle ikke gjøre noe jeg ikke var komfortabel med. Til min egen overraskelse gikk jeg med på å prøve. Assistenten ga god og rolig informasjon før jeg fikk bedøvelse i halsen, og denne informasjonen hentet jeg frem igjen når noe ble ubehagelig og klarte derfor å slappe av og fokusere på at dette gikk fint den korte stunden det ville vare. Jeg ble hele tiden forklart hva de gjorde, og hvor lenge som var igjen av undersøkelsen. På denne måten følte jeg meg helt trygg og godt i varetatt, og hele opplevelsen ble redusert til noe som var ubehagelig men svært overkommelig de få minuttene det varte. Jeg har ingenting å utsette på behandlingen jeg fikk. Jeg har forøvrig vært her for et par år siden og tatt Koloskopi også, og til tross for mange skrekkhistorier på forhånd, så gikk også det mye bedre enn forventet.

Profesjonell og nøye.

Klinikk: Kanalspesialistene AS Skrevet

Koloskopi og gastroskopi undersøkelser ble gjennomført på en god måte uten de store ubehag. Støttende og dyktig sykepleier som assisterte.

Usympatisk lege, dårlig og uempatisk kommunikasjon.

Klinikk: Volvat Bergen - Avd. Laguneparken Skrevet

Henvist pga IBS (irritabel tarm), skulle ha koloskopi. Klargjort av hyggelig sykepleier på benken, spør jeg legen om å få se kameradelen som skal brukes, og får et "hvorfor det?" til svar, med fortsettelsen om at jeg kunne stole på ham siden han har gjort dette hundrevis av ganger. Joda, men jeg vil gjerne se den likevel, sier jeg (jeg vil vite hva de skal stikke langt opp i meg, for jeg har IKKE gjort dette hundrevis av ganger!) . Så viser han meg proben og jeg blir beroliget. Jeg får en finger med gele "opp bak", uten forvarsel, meget ubehagelig!

Så starter selve undersøkelsen. Meget smertefullt for meg allerede etter kort tid. Jeg klarer ikke å ligge i ro, og klarer ikke å la være å lage lyd, og får kjeft og korreks på begge deler. Jeg ber om smertestillende.. hvorpå det argumenteres at dette pleier å gå bra med andre pasienter uten bedøvelse. Han fortsetter å skyve proben oppover og jeg står til slutt nærmest i bro og lager høyere lyder pga smerten, og jeg får beskjed om at jeg må dempe meg for at ikke andre "ute" skal høre meg. Jeg ber igjen om bedøvelse, og det argumenteres med at jeg da ikke kan kjøre bil etterpå. Jeg svarer gråtende at jeg kan ta en taxi om så er. Sykepleier som er tilstede setter et middel intravenøst, og jeg blir ganske snart helt avslappet og smertedempet, og undersøkelsen gjennomføres enkelt etter dette. Jeg rekker å si fra om at jeg er helsepersonell og har overgrepshistorikk med meg, rett i forkant av andre forsøk på undersøkelse. Det blir da bare stille ved resten av undersøkelsen, som foregår på en mer skånsom måte.

Etter undersøkelsen, på legens kontor, blir jeg spurt om jeg husker alt som har skjedd , hvilket jeg svarer kort ja på. Legens respons: "Det var synd.", ingen beklagelse, ingenting. Kun videre snakk om funn ved undersøkelsen og beskjed om at det skal tas blodprøver påfølgende dag.

Jeg sitter lamslått med kvernende tanker og bilder ift opplevelsen, i to timer i en kafe like ved, etter dette, før jeg klarer å reise hjem. Jeg er rett og slett i sjokk.. Påfølgende dag opplever jeg kvalme, dunking i hodet, andpustenhet og bare lyst til å løpe vekk, da jeg må tilbake til klinikken for blodprøver. Heldigvis var det hyggelige mennesker på laboratoriet, som gjorde opplevelsen håndterbar. Jeg gikk apatisk i en tåkeboble i dagesvis, emosjonelt og mentalt sjokkert, og opplevelsen fra begynnelse til slutt kjørte om og om igjen i hukommelsen, der jeg kunne føle kroppslig alt som skjedde.

Dette er nå mange år siden, og jeg har forsøkt flere ganger , men ikke klart å skrive ned opplevelsen min.

Nå klarte jeg det endelig, og jeg ser her inne at mange har positive opplevelser, men at det faktisk også er en til som har opplevd, trolig noe av det samme jeg har. -Men ser også at noen med positiv opplevelse har blitt aktivt overtalt til å gjøre undersøkelsen uten bedøvelse, hvilket jeg ikke kan forstå hensikten med. Man vet på forhånd ikke hvordan man opplever slike undersøkelser, og hvorfor skal legen holde tilbake hjelpemidler, når det faktisk er pasientens ønske, og pasienten selv betaler for det.

Hva er hensikten med å snakke folk fra et hjelpemiddel? I andre land får man faktisk narkose for en slik undersøkelse, så hvorfor skal men ikke engang kunne få lett beroligende her uten å måtte gråte seg til det når man allerede ligger sårbar på benken?

Min opplevelse gjør at jeg aldri mer går til denne legen, og tviler på om jeg noen gang vil gjennomføre skopiundersøkelse igjen.