Manglende kunnskap om psykiske plager

Styr unna denne fastlegen dersom du sliter med psykiske helseplager. Jeg er litt usikker på om hun rett og slett mangler vesentlig kunnskap om psykisk helse eller om hun aktivt velger å ta det svært lite seriøst.

Det første Somaye ba meg om da jeg byttet fastlege til henne, var å ringe mitt gamle legekontor for å overføre journalen min. Dette kostet meg 150 kroner, som for så vidt er 'fair enough' men da forventer jeg også at Somaye tar seg tid til å lese journalen som har blitt overført. Etter å ha gått til henne i drøye 4 måneder, har hun fremdeles ikke kikket på journalen min. Hadde hun lest journalen, hadde hun blant annet sett at jeg har slitt med psykiske helseplager siden 2012 og at jeg har vært i behandling siden. Jeg kom til henne for å bli henvist til DPS på nytt, men fikk beskjed om at det ikke var noe vits ettersom jeg "manglet en alvorlig psykisk lidelse" og at jeg derfor ville få avslag. Hun printet derfor ut en artikkel om jernmangel, anbefalte meg jevnlig fysisk aktivitet og ønsket meg lykke til.

Jeg stusser også veldig på hvorfor hvert legebesøk varierer så voldsomt prismessig. Av en eller annen grunn kostet det meg mer å snakke med henne i 7 minutter enn det gjorde å snakke med henne + ta blodprøver. Hun har i tillegg prestert å kreve 100 kroner ekstra for hva enn slags tjeneste hun glemte å legge til ETTER at jeg allerede hadde betalt.

+ Det er kort ventetid, både for å få ny legetime og når man venter på å komme inn til legen.

+ De som jobber i resepsjonen ved Stensparken medisinske senter er stort sett veldig hyggelige og imøtekommende.

+ Somaye er alltid veldig hyggelig, selv om hun kanskje kan ha tendenser til å virke litt nedlatende. Men hun virker å stort sett alltid være i godt humør.

- Hun bør bli litt flinkere til å lese seg opp på pasientens sak før hun tar dem inn til timeavtale. Hun bør vurdere å journalføre enten under samtalen eller etter, slik at hun slipper å spørre de samme spørsmålene hver gang.

- Hun bør jekke seg litt ned og innse at fysisk aktivitet og sunt kosthold IKKE er den eneste og beste kuren for alle slags psykiske helseplager.