Anbefales ikke

Jeg gikk til Ketil Olsholt for søvnapné og kan dessverre ikke anbefale ham for denne tilstanden.

Jeg opplevde ham som lite grundig og og rett og slett litt useriøs, og jeg fikk ingen hjelp. Jeg oppfattet ham også som glemsk og litt fraværende/uinteressert.

Som eksempel på at han var useriøs, kan jeg nevne at han flere ganger trakk frem Otrivin som et middel mot kronisk tett nese. Da jeg spurte om man ikke kunne bli avhengig av det, fortalte han meg at et (lett identifiserbart) familiemedlem av ham brukte det i begge nesebor hver kveld og spurte retorisk: "Hva er verst, å bli avhengig eller å ikke få puste?" Samtidig understreket han at han ikke anbefalte Otrivin. Men det var jo vanskelig å tolke det på noen annen måte... Jeg likte heller ikke at han ga meg slik helseinformasjon om et familiemedlem, og håper ikke han er like slepphendt med informasjon den andre veien. Dette er bare ett av mange eksempler fra en veldig dårlig oppsummeringssamtale. Jeg føler overhodet ikke at de rådene jeg fikk hjalp meg eller at jeg fikk noen økt innsikt i sykdommen.

Genelt opplevde jeg at alt tok lang tid og måtte purres på, og Olsholt var lite tilgjengelig. Han hadde ikke egen epostadresse eller telefonnummer, og han svarte aldri på henvendelser før jeg purret på svar. Det tok lang tid å få time, det tok lang tid å få søvnregistrering, og det tok lang tid å få oppfølgingssamtale. Svar på mail kom ikke uten at jeg purret. Da jeg ba om henvisning til noen andre etter at jeg ikke fikk hjelp, tok det et halvt år til. Det viste seg blant annet at Olsholt hadde glemt å sende henvisningen videre. Han glemte også å sende meg kopi.

På den positive siden vil jeg si at Olsholt virker som en vennlig person, men for meg fungerte han ikke som lege. Jeg syntes også det ble for mye spørsmål om hva jeg jobbet med og om jeg trives i jobben og denslags, men der har nok folk ulike preferanser. Noen etterlyser at leger skal være mer sosiale, mens jeg foretrekker at de holder seg til det jeg er der for.