Lite interessert og avvisende

Jeg fikk dr. Aziz som lege og kom til ham med flere plager, noen nye og noen jeg hadde gått med lenge (som delvis hadde blitt verre). Jeg hadde ikke gått mye til lege i fortiden. Jeg ønsket en helhetlig vurdering for å finne ut om jeg har en underliggende sykdom.

Legen hadde aldri helt tid til å høre på alt sammen, og henvisningene som han sendte til spesialister, hadde feil og mangelfull informasjon - og ble alltid avvist. Allerede fra første time fortalte han meg - uten å engang ha hørt alt jeg hadde å si - at slike "vondter" var antakelig noe man bare måtte leve med. Han hadde tydeligvis bestemt seg fra starten av at jeg ikke hadde noe seriøst som var verdt å se nærmere på, og behandlet meg deretter mer eller mindre som en hypokonder.

Kommunikasjonen med kontoret hans foregikk på SMS (slitsomt nok), og det var dårlig oppfølging. Noen ganger mottok de ikke svar på henvisningene selv om jeg hadde mottatt dem. Jeg skulle ha en telefontime med legen for å følge opp noe de skulle ha tatt hånd om flere uker tidligere, da jeg fikk beskjed om at han var borte, og jeg skulle bli kontaktet da han var tilbake. Det gikk nesten to måneder uten at jeg hørte noe. Jeg byttet fastlege.