Hyggelig og empatisk men treig

Ola er opptatt av å se deg som pasient helhetlig. Og du kan like godt gå til han med psykiske plager, som med fysiske.Han framstår som levende engasjert i pasienten, og det er tydelig at han ønsker gode løsninger for den enkelte.

Han kan til tider bli noe oppslukt i egne anekdoter og må tøyles inn. Da jeg har opplevd å ikke få spurt om det jeg trenger, og allikevel ha gått alt fra 5-20 minutter over tiden. Han har også en tendens til å avbryte mye, noe som kan gjøre deg usikker på om han helt får med seg viktig informasjon.

Han har allikevel en respekt for deg som pasient som en sjeldent ser. Og du får selv (iallfall tidvis), være med å diskutere behandling og løsninger for de utfordringene eller plagene du har. Han forstår at du selv kjenner kroppen din, og tar dette med i beregningen. Og er i tillegg flink til å berolige deg som pasient, og en er trygg på at det finnes en løsning.

Alt dette går dessverre på bekostning av tiden, og gjør at han er kronisk forsinket. Jeg har opplevd alt mellom 10-60 minutter. Han er også sjeldent til stede, noe som gjør det å bestille time noe mer utfordrende.

Ellers på Edda legesenter, vil jeg si at det å ta blodprøver på laben, bestandig oppleves som trygt. Noe som er spesielt viktig for en som har fobi mot nåler og nålestikk. Også i luka inne på senteret blir en møtt av hyggelige ansatte.

Det å kontakte senteret derimot er hakket mer utfordrende. Og en opplever tidvis å bli møtt på en mindre hyggelig måte. Feks. Ved spørsmål om å kunne få en kvinnelig lege til GU. Da jeg ble nærmest utspurt om hvorfor det var så viktig for meg. Dama ga seg ikke før jeg truet om å gå til en privat lege for bedre behandling.