Både positivt og negativt

Først det positive: Hun fremstår som imøtekommende, ser deg inn i øynene og møter deg med et smil. Hun er flink med barna. Forklarer godt, tar dem på alvor. Hun er også rask med å svare på resepthenvendelser.

Dessverre har jeg hatt blandet erfaring når det gjelder samtale/ oppfølging mtp psykisk helse. Virker noe uerfaren her. Jeg er en oppegående dame med høy utdannelse, men som dessverre har hatt noen tøffe livserfaringer. Hun snakket til meg som om jeg var en «dum». Avbrøt meg og virket stresset. Var overtydelig med å si at nå hadde hun IKKE tid til mer. Jeg satt igjen med en følelse av at jeg stjal tiden hennes, enda jeg hadde bestilt en lengre samtale. Jeg vil legge godviljen til og håpe på at hun bare hadde en dårlig dag.

Hva kan bli bedre? Et godt tips kan være å ikke avbryte hardt. Gi pasienten ro til å få frem det som er vanskelig. Si på en vennlig måte at «jeg vil gjerne høre mer om dette, la oss følge opp med en del 2». Det er utrolig viktig å møte mennesker som føler seg sårbare med respekt og tålmodighet. Faktisk kan det gjøre noens dag bedre og åpne veier til bedre helse.