Anbefales ikke

Presiserer at jeg kun har besøkt en avdeling på hjemmet. Her føler man seg virkelig beklemt og innestengt. Bygningen er gammeldags, korridorene virker mørke og trange, fellesrommet på avdelingen jeg kjenner til ser ut som et venterom. Uteområdet består av en lang smal "tarm " som omslutter bygningen. Problemet er at beboerne ikke kommer seg ut i denne hagen - som er avskjermet på alle kanter - fordi utgangsdørene er låst, og det samme er dørene mellom avdelingene. Disse åpnes med ulike tallkoder. Når derimot tilsynsutvalget kommer på inspeksjon, er alle dører åpne, og de blir fortalt at beboerne kan bevege seg fritt mellom avdelinger og uteområde. Som vanlig besøkende vet man at dette ikke medfører riktighet, og de ansatte forteller da også åpent at de er nødt til å låse alle dører. Kan dette være lovlig?
Jeg kan på bakgrunn av ovenstående ikke anbefale dette sykehjemmet. Vet samtidig at det er mange kritikkverdige forhold rundt omkring på sykehjemmene, og det er desto viktigere å få det opp i dagen.