Hyggelig person, men kom for all del ikke med mer enn ett problem

Jeg hadde Lie som fastlege for noen år siden. De første gangene jeg var til konsultasjon synes jeg han var en veldig hyggelig og hjelpsom lege. Han virket som at han kunne det faglige bra, gav også henvisning til spesialist når dette var nødvendig. Dessverre gjorde jeg en gang den "tabben" å forsøke å komme til en time med mer enn ett problem jeg ønsket å diskutere. Etter å ha først fått diskutert det første problemet, nektet han plent å høre på hva jeg hadde å si om det andre. Ikke nok med at jeg ikke fikk forklart hele situasjonen, mine synspunkter for om tidligere behandling hadde virket ble ikke tatt til følge. Det skal sies at problemet var av kosmetisk art og i så måte ikke alvorlig, men for meg vitnet dette om manglende evne til å lytte til pasienten, og en "ovenifra og ned" måte å kommunisere på. Leger har selvsagt også et tidsskjema å holde, men i dette tilfellet slapp jeg ikke inn før over 30 minutter etter avtalt tid og var selv inne til konsultasjon sikkert rundt 10 minutter.