Her er det bare å smøre seg med tålmodighet!

Vi kan starte med det som i utgangspunktet skal bety noe; legen. Fremstår for meg, svært dyktig og lydhør, noe som i mine øyne er nøkkelegenskaper hos en fastlege. I tillegg er han verdens hyggeligste fyr.

Dessverre er dette det eneste positive med dette legekontoret. Jeg er normalt sett hos legen én gang i året, og da forventer jeg at ting går som det skal når jeg først er der.

Først og fremst må du planlegge dagen din ut i fra når du skal ringe, med tanke på de innviklede telefontidene de har. Forklaringen av åpningstidene av den automatiske telefonbeskjeden tar lenger tid enn det totalt burde ta å bestille time. Den samme beskjeden sier at du kan sende en mail, men da må man være registrert med mobilnummer inne i deres system, og etter 4-5 år er man tydeligvis ikke automatisk registrert.

Neste steg blir derfor å komme i kontakt med hun som sitter i frontdesken. Hva skal man si... Dama nærmer seg sikkert pensjonsalder og ønsker ikke å løfte en finger mer enn hva hun må, den siste tiden før hun skal nyte sine resterende dager på Gran Canaria. Kundeservice eksisterer i hvert fall ikke i hennes vokabular.

Klarer du å unngå dragens ild uten at det koker over i topplokket, får du kanskje satt opp en time, halvannen uke frem i tid. Sier du at det er akutt, blir du henvist til legevakta... Men, skulle du være så heldig og faktisk få en time, er det ingen vits i å møte opp til oppsatt tidspunkt (så sant du ikke har den første timen på dagen). En gang bestilte jeg time til kl. 10 og tok meg formiddagen fri fra jobb. Da klokken slo 13:30, virket det ikke som om jeg var i nærheten av å slippe til (husk å ta med lader til telefonen, så du kan holde deg aktiv).

Jeg nevnte tidligere at han er verdens hyggeligste fyr, og det er dessverre hans akilleshæl. Det er alltid en eller annen han "bare må prate litt med" før det blir din tur, og det er aldri en 5-minutters prat.

For deg som jobber kveld/natt, eller ikke gjør noe som helst, og som har tid til å sitte på et venterom en hel dag, og som ønsker en sykt hyggelig og koselig lege du kan jatte med i flere titalls minutter når du først er der, da har du akkurat funnet din nye fastlege!