Ikke tilstede - og ikke interessert i å forklare

Jeg flyttet til Oslo og skulle finne ny fastlege etter 15 år hos samme lege der jeg bodde før. Valgte Hilde da hun hadde ledig plass på lista. De 4 gangene jeg hadde behov for legetime de 1,5 årene jeg sto på hennes liste møtte jeg legevikar 3 av gangene (uten at det ble opplyst på forhånd). Da føles det som at man får lite kontakt og kontinuitet med sin fastlege.

Jeg har bjørk- og gresspollen allergi, og gjennom 10 år hos min gamle fastlege med utprøving av ulike behandlinger har vi funnet ut at kortisonsprøyte to gang i pollensessongen fungerer ok. Jeg leverte inn komplett legehistorikk fra forrige fastlege da jeg byttet til Hilde, og at jeg har fått denne behandlingen gjennom flere år tidligere. Hun ønsket ikke å behandle meg med kortison, og da ønsket jeg å vite hvorfor hun ikke ville det. Det ønsket hun ikke svare på eller forklare. Da spurte jeg hvilke alternative behandlinger hun kunne foreslå, men hun foreslo kun nesespray og tabletter som jeg har prøvd før og reagert dårlig. Jeg kan akseptere at fastlegen min har sitt medisinske syn på behandling, men legen må kunne forklare og argumentere for hvorfor. Har byttet lege og er under behandling med "vaksine" nå.

En brå overgang fra en åpen og pedagokisk lege, Berit Aadal, i Trondheim.