Vennlig, likandes, men lite interessert og grundig.

R. var hyggelig og vennlig, og lett å like. Og er legen slik, blir det lett tolket som "flink". Men R. tok nesten ikke egne initativer til å undersøke ting som ikke var enkle å finne ut av. Selv måtte jeg komme med en flere egne forslag til ham om mine symptomer før han sa seg enig og skaffet meg utredning på et sykehus. Den første gangen jeg var hos ham måtte jeg bestille en ny time for å utrede problem nr. 2 og 3, selv om jeg ikke hadde brukt mer en femten minutter på nr 1, han hadde ikke tid til mer enn ett om gangen. I det hele tatt virket han mest interessert i å ha en rask gjennomstrømning av pasienter, og dette virket viktigere enn å undersøke problemene mine skikkelig. Jeg likte først R. godt som menneske, deretter mindre godt som fagperson, og til sist rett og slett dårlig, da han ble sint og utba seg en forklaring fordi jeg til slutt ville bytte lege! Ville ikke hatt denne legen om jeg mistenkte at jeg hadde en alvorlig sykdom, jeg fikk nemlig grunn til å tvile på at han ville tatt den nødvendige tiden, om det var komplisert og kronglete på finne ut av. Jeg byttet lege.