Lang erfaring, men innbyr ikke til tillit og trygghet

Augestad har offentlig avtale og lange ventelister Hun driver med metakognitiv terapi.
Jeg fikk plass etter kort tid grunnet langt sykdomsbilde. Første timen ble avlyst kvelden før grunnet hennes sykdom. Deretter tok det et halvt år før jeg på ny tok kontakt, siden jeg ikke hadde hørt noe. Da fikk jeg ny time, men hun hadde da dobbeltbooket, slik at jeg måtte gå og deretter komme igjen senere. Det er en stor belastning for en som har behov for psykiatrisk hjelp. Jeg har tidligere gått hos flere svært dyktige behandlere; psykolog og psykiater. Jeg har derfor godt sammenlikningsgrunnlag. Augestad opptrer meget profesjonelt, og er sikkert svært dyktig i sitt fagområde, men hun viser ingen varme eller noe forsøk på å trygge pasienten. Dette til tross for at hun sier det er grunnleggende i sin behandling. Det er terapeuten som skal skape et trygt rom for terapi, ikke pasienten. Jeg opplever dr. Augestad som kjølig, litt arrogant og langt fra så profesjonell som hun nok ønsker å fremstå. Arrogansen ligger i at jeg opplevde at hun snakket ned til meg - gjerne med en litt avvæpnende latter, og gjentatte ganger henviste til sin lange erfaring. Jeg fikk ingen begrunnelser for hennes meninger, og hennes motvilje til å samarbeide med annen en offentlig behandlingsinstitusjon hvor overlegen ønsket samarbeid med dr. Augestad rundt min behandling. Hun takler konstruktive og negative tilbakemeldinger svært dårlig.