Hyggelig lege, men burde vært flinkere til å lytte

Jeg har hatt Askim som fastlege noen år, men har bestemt meg for å bytte til en annen lege nå. Årsaken er flere enkeltepisoder som tilsammen gjør at jeg ikke lenger kjenner meg godt nok ivaretatt der.

Eksempelvis skulle jeg innom for å be om en helsesjekk, etter at jeg lenge hadde følt meg slapp og energiløs. Jeg er en person som går svært sjelden til lege, men Askim responderte på henvendelsen som om jeg skulle vært en gjenganger og hypokonder. Først etter at han hadde sjekket journalen min, og funnet ut at jeg aldri hadde gjennomført noe som minnet om en grunnleggende helsesjekk, fikk jeg en slags godkjenning på at jeg ikke kom i urimelig ærend.

Jeg har også hatt et par andre episoder, der jeg mener at denne legen kunne og burde behandlet meg med større respekt og tillit til mine vurderinger, blant annet en gang han hadde gitt meg feil prøvetakingsutstyr, og først ikke ville høre da jeg påsto at jeg fortsatt hadde symptomene jeg hadde testet negativt for.

Askim er en hyggelig, og i og for seg imøtekommende lege, men for meg er vanskelig å ha full tiltro til ham etter disse episodene.