Bør bli litt mer lydhør og ydmyk

Jeg kjenner meg igjenn i alle de negative omtalene av Dr. Sletten her. Hun bagatelliserer alvorlig sykdom, kverrulerer på henvisning til spesialist om man i det hele tatt får det. (Måtte en gang dra på legevakta fordi hun nekta å henvise meg for alvorlig akutt sykdom)

Hvis jeg skal gi et råd til Tone: sett telefonen din på lydløs, pasientene dine er ikke interessert i å høre på dine private samtaler eller at du skal bruke tiden deres på SMS'ing. Venter du en veldig viktig telefon er det ok, men da må du heller si det til pasienten. Men telefoner fra barn som jeg forstår er relativt voksne bør du kanskje ikke ta med pasienter tilstedet og argumentere for eller slik med barna dine på telefon. Om du må ta telefonen, så si at du er opptatt med en pasient. Regner med de fleste som ringer deg på mobilen vet du er fastlege og bør ha forståelse for at du ringer tilbake om 5-10 minutter når konsultasjonen er ferdig.

Ellers er det umulig å komme igjennom på telefon på legesenteret innen rimelig tid. Og i allefall å få time i løpet av de neste 2-3 ukene. Og man ringer jo ikke legen før man er syk stort sett.

Ventetiden er også helt hårreisende. Når jeg har hatt første timen på dagen har jeg ofte ventet en halvtime, og Tone har kommet halsende inn døra et kvarter etter at timen skulle begynt. Så det er jo ikke så rart at ventetida ellers blir times lang når man starter dagen med en halvtime på etterskudd.