Finn F..

Forferdelig uprofesjonell. Jeg var der i uke 12+5 som gravid fordi jeg og min mann ønsker tidlig ultralyd bare "fordi". Anbefaler Ultralydklinikken over Gyn Tromsø. Lokalet var gammelt og nedslitt, sur og grinete personale og gamle maskiner fra 1970-tallet om jeg skulle ha gjettet. Kunne ikke høre hjertelyd på fosteret eller skrive ut ul-bilder på maskinen. Legen brukte ikke hansker verken da han rullet kondomet på ultralydstaven for innvendig undersøkelse eller utførte selve undersøkelsen, samme lege tok det for gitt at jeg ikke var allergisk mot latex, noe jeg var men han hadde ikke annet liggunderlag eller kondomer. Lå helt sårbart og blottet i kort genser uten mulighet for å dekke meg noe til. Har vært flere ganger hos gynekolog opp igjennom årene, men aldri vært borti noe som dette før. Legen ba meg ikke engang om å slappe av før han startet med innvendig ultralyd, han bare kjørte på med penetreringen uten at jeg var forberedt. Etter innvendig ul tok han utvendig ul imens han sto mellom beina mine der jeg lå naken fra under brystet og ned med beina i bøyler. Armhårene hans berørte venusbegeret mitt og han ga oss ingen informasjon, han sa ingenting annet enn "her har vi fosteret". No shit Sherlock. Jeg måtte si til min mann hva vi så på skjermen og spørre om det ene og det andre, men de hadde for dårlig utstyr til å kunne sjekke den generelle anatomien til fosteret. (Private klinikker utfører ikke aktivt screening av f.eks. nakkefold, kjønn, fosterutviklingsavvik osv.) Vi måtte ta bilde av skjermen med telefonene våre for å få bilder. 750 kr betalte vi for denne undersøkelsen som varte i 10 minutter max. Da vi var ferdig der ville jeg bare gråte, jeg var rett og slett traumatisert og grøsser med tanken den dag i dag, er 17 uker og skal heldigvis snart på ordinær ultralyd på sykehuset her hvor jeg bor. Jeg ringte Ultralydklinikken for å høre om de hadde en ledig time samme dag siden vi var tilreist til Tromsø fra vår hjemby, desverre hadde de stengt. Aldri mer Gyn Tromsø, kan ikke skjønne at de driver lovlig! JEG kunne ha gjort en bedre jobb i kjelleren min! Styr unna!