Hyggelig og dårlig forberedt

Vårt førsteinntrykk av doktor Magnus var meget godt. Han hadde en vennlig og litt humoristisk tone, og brukte god tid på å forklare oss ulike ting ved vårt tilfelle. Vi reagerte dog litt på tendenser til generalisering basert på gjennomsnitt i medisinsk statistikk og brukt på oss som enkelttilfelle av typen: 'alle aborter er genetisk betinget' - Det kunne han jo ikke vite om oss, og særlig ikke før han hadde gjort en utredning. Under utredningen var han hyggelig og oppmerksom inntil en dag han også selv innrømmet at han ikke var i form. Denne dagen skulle han gi oss resultatet av utredningen, som var positivt, og også et ganske negativt budskap. Han stilte uforberedt til timen og ga oss det som vi opplevde som en traumatisk opplevelse ved kun å fokusere på det negative budskapet. Videre ble denne 'historien' fortalt på en så forenklet måte at det fra vår side ble oppfattet som en svært upresis fremstilling. Til senere håper vi at han i fremtiden kan vektlegge å fortelle budskap på en mest mulig hensynsfull måte, og unngå uttalelser av typen 'x, du holder på å gå ut på dato'. I tillegg håper vi at han vil vektlegge å presentere nyanserte budskap.