Kafka-lik erfaring av leger-besök

Kom in utan tidsbestillning med infektion som pågått i 2-3 uker och plötsligt eskalerat till smärtsam och blödande.

- Efter att ha väntat i 2.5 timmar blev jag insläppt till en annan läkare. Ingen aning vem detta var eller varför jag kommit dit, och förklarade att jag ville till den läkare jag kommit för att besöka. "Inga problem, men då får du börja om med ny kölapp". ???

- Till slut kom jag rätt. Han lyssnade på vad jag sa och verkade mottaglig för information, vilket upskattas. Gav dock samtidigt ett oengagerat intryck.

- Han beslöt ta prov för bakterie. Det var bekvämt att kunna ta prov på plats och vänta på svar. Däremot så skulle det ta 5 minuter att få svar, så efter 40 minuter frågade vad som skett. Då frågade de Legern varför han inte gett mig svaren. Han verkade förvånad och släppte in mig för att ge besked.

- Hans slutsats var att det inte var bakteriellt, istället troligen virus, och ordinerade vila.

- Med akut smärta med redan långvariga allvarliga besvär så bad jag om hänvisning till specialist. Han var tillmötesgående, men skrev en som i praktiken inte gjorde någon skillnad i att få tid eller tillgång.

- Gick till slut till privat läkare och fick korrekt diagnos med en gång. Nekrotisk bakterieinfektion som snabbt kan bli farlig, men lätt avhjälps med penicillin (!?).

- Kontaktade fastlegern för att få en konkret hänvisning för uppföljning med offentlig specialist eftersom jag inte har råd att gå till privat specialist för allting. Korthuggen ton med slutsats att det blir till att sätta sig i väntrummet utan tidsbeställning och vänta igen.

Där gick gränsen.

En hel del av detta är säkert inte fastlegerns feil, snarare helt enkelt en skrattretande dålig primärvård. Har bott i många länder i Europa, men aldrig upplevt något liknande. Min slutsats är att det enda man vill från en fastleger är snabb tillgång för effektiv hänvisning till specialist, trevligt bemötande är en bonus. Denna fastleger imponerade inte på mig på någon av dessa punkter.