Uengasjert og bedagelig

Takk for meg! Etter cirka syv år med Tunby som fastlege, takker jeg endelig for meg. Skjønt; Takk og takk, fru Blom.

Det er godt mulig Jan Reidar Tunby en gang var en hjelpsom og engasjert lege. Den tiden er tilsynelatende forbi. Tunby virker uengasjert, kald og matlei etter det som kanskje er mange bedagelige år på baken i offentlig sektor.

Mitt førsteinntrykk for syv år siden: "Bedagelig og lat". I praksis betalte jeg for å se på at han googlet problemet mitt, for så å lese opp konklusjonen fra den første og beste internettsiden han fant. Dette løste på ingen måte min situasjon, og det var på langt nær noen betryggende opplevelse å skrive hjem om.

Spørsmålene hans har vært nokså generelle, og virker rutinemessige. Ergo: Du føler deg verken sett, lyttet til eller tatt på alvor – verken som pasient eller individ. Her får man følelsen av å bli behandlet litt på autopilot.

Det virker som om han helst vil forklare så lite som mulig, bruke så lite tid som mulig og engasjere seg så lite som mulig i deg som pasient. Minste motstands vei. Fort og gæli, liksom. "Du betaler i skranken."

Inntrykket er at denne legen sikkert faget sitt, men sorry: I møtet med ham har jeg aldri følt meg skikkelig sett eller hørt – til tross for at timebestillingen har gått rimelig greit.

En fastlege som virker kald og uinteressert? Sånn skal ikke møtet med norsk helsevesen være!