Ble verken sett, hørt eller godt nok undersøkt

Jeg har gjennom mange år hatt ulike problemer med øynene og synet. Etter undersøkelse på sykehus ble jeg anbefalt å ha en fast øyelege som kan følge opp dette. Jeg ble derfor henvist til Oslo øyelegesenter og møtte opp til avtalt time. Etter forundersøkelser kom jeg inn til legen. Da jeg kom inn, startet han umiddelbart å undersøke meg, uten å stille meg noen spørsmål eller informere om hva han skulle gjøre. Da han ikke sa noe, prøvde jeg å informere om hva som var mine synsproblemer. Han ga ikke noen form for respons på dette.

Etter undersøkelsen ble jeg bedt om å sitte ned ved skrivebordet mens han skrev i journalen. Deretter sa han at alt er bra og «du trenger ingen kontroll». Jeg følte meg fullstendig oversett og han ikke hadde gjort det jeg var kommet for.

Når jeg kommer til en legeundersøkelse, forventer jeg:
• å bli spurt om hva som er problemet/problemene; hvorfor jeg kom til denne undersøkelsen
• at legen tar opp sykehistorie som er relevant for synspsoblemene
• At legen gir respons på min informasjon

Da jeg sa at jeg ved en legeundersøkelse forventer dette, stilte han seg uforstående og sa at han jo har henvisningspapirene. Derfor trengte han ikke å snakke med meg! Helt utrolig! Han trenger ikke å snakke med pasientene fordi han har bestillingen fra fastlegen!

Mine råd er:
• Unngå denne legen dersom du ønsker å bli behandlet som et menneske som har to øyne, i stedet for to øyne som skal undersøkes.
• Unngå denne legen dersom du ønsker å kunne kommunisere og få informasjon.
• Unngå denne legen dersom du ønsker en grundig undersøkelse tilpasset det som de(t) aktuelle problem(ene).