Distré og stresset

Mitt første møte med Merete Blakstad var for over to år siden. Jeg var generelt fornøyd med undersøkelsen, og dro derfor til henne igjen på nytt for en rutinemessig undersøkelse grunnet smerter.

Jeg ventet i over en time på å komme inn, og som flere skriver her inne, var hun kun opptatt av maskinen og tastaturet. Hun stilte meg de samme spørsmålene som sist, og det virket som om hun ikke hadde skjønt at jeg hadde vært der før. Undersøkelsen var rask og ubehagelig, og etterpå prøvde jeg å stille henne noen spørsmål rundt graviditet og mulighetene for dette. Hun mente noen av smertene jeg hadde opplevd kunne være endometriose og skriver en hel del i journalen. Jeg spør hva endometriose er og om hun kan forklare for meg. Hun gir meg en flyer fra endometrioseforeningen uten videre forklaring. Så spør hun meg om hun skal skrive ut en resept på p-piller. Jeg sier at jeg synes det ville veldig bakvendt om vi nå skal prøve å få barn? Hun mener det er eneste behandling for endometriose (som hun kanskje tror jeg kan ha, men ikke påviser eller stiller noen spørsmål ved). Jeg går ut med tusen spørsmål og en flyer jeg ikke aner hva jeg skal med. Som pasient kunne jeg ønske hun hadde tatt seg tid til å lese journalen før jeg kom inn, og i tillegg kunne gitt meg en god forklaring og ikke snakket over hodet på meg. Det virker som hun var svært stresset og ikke tilstede, noe som får enhver pasient til å føle seg utrygg og lite velkommen.