En gynekolog uten empati for sine pasienter. Anbefales IKKE!

Jeg ble henvist til gynekolog pga. problemer med urinering, kløe, svie sprekkdannelser (sår) ved kjønnslepper, og generell ubehag i vagina. For det første forstod Berg ikke hvorfor jeg var blitt sendt til gynekolog. Berg antok også jeg hadde herpes før hun engang hadde tatt prøver eller undersøkt meg. For det andre varte den gynekologiske undersøkelsen kun et par minutter før jeg ble bedt om å kle på seg. Det ble ikke tatt en grundig undersøkelse av pasients indre og ytre vagina med forklarende informasjon. Det ble kun tatt en Herpes prøve, og jeg følte hun ikke ønsket å bruke tid på meg. Som helsepersonell kan man bare ikke anta eller tro en pasient har en sykdom, spesielt når det handler om alvorlige sykdommer som kan føre til store emosjonelle ubehag. Jeg var nervøs en uke før jeg fikk svar på mine prøver, som ikke en gang ga samsvar med det gynekolog hadde kommet frem til. Prøven var negativ. Gynekolog viste også inkompetanse da pasient selv foreslo hva årsaken kunne være. Berg sa det ikke var mulig å få sår/sprekkdannelser av vestibulitt, en sykdom som jeg fikk påvist av utenlandsk gynekolog i fjor. Da jeg fortalte om min tilfredshet med behandling i utlandet og med disse legene og gynekologene, ble følgende utsagt sagt av Berg: ”Da får du flytte tilbake til X da vet du.” Da jeg selv gikk igjennom min journal i X, leste igjennom alle mottatte vedlegg av tidligere gynekolog igjen, samt leste seg grundig opp på sykdommen, så er fakta at det er mulig med sprekkdannelser og smerter pga. vestibulitt. Som gynekolog bør denne sykdommen tas alvorlig, og jeg ble møtt med en inkompetent og lite empatisk holdning. Fraråder denne gynekologen på det sterkeste, og anbefaler alle misfornøyde pasienter å sende inn en formell klage til Fylkesmannen. Jeg begynte å gråte etter et besøk på Oslogynekologene hvor hun jobber, og kommer aldri til å sette min ben hos henne igjen.