Dyktig lege, men overbelastet praksis

Hadde Waaler som fastlege i noen år og var veldig fornøyd pga hans kunnskaper, behagelige vesen og omsorg for meg som pasient. Det var temmelig vanskelig å få timer på kort varsel, og ordinære timer hadde minst 4 ukers ventetid. Derfor måtte jeg alltid bestille ny time når jeg ut fra en time, slik at jeg hadde en time liggende som eventuelt kunne avbestilles hvis jeg ikke trengte den. Waaler pleide (i hvert fall før, vet ikke om det er sånn nå lenger) å ringe tilbake om ettermiddagen hvis man ikke fikk time og isteden la igjen beskjed på hans telefonsvarer, noe som ga tilfredsstillende legehjelp hvis man ikke fikk legetime. Det kunne være vanskelig å nå gjennom på telefon. Her var det en helsesekretær som var behjelpelig og fikset ting og sa det jeg trengte å vite på telefonen, og en eller to andre som var helt håpløse og bare sutret ett eller annet avvisende og slang på røret. Man skjønte at det disse sa, ikke var til å stole på, de var altfor bedagelige til å ta ansvar. Så når man ringte, måtte man håpe på at den rette helsesekretæren svarte. Ble til slutt nødt til å bytte fastlege fordi jeg fikk et barn og var avhengig av å ha mulighet til lege på kort varsel. Antallet pasienter hos Waaler er nok for høyt i forhold til at han bare jobber 3 dager i uken, og belastningen gjør at det danner seg altfor lang ventetid. Antallet pasienter burde vært redusert.