Aldri mer

Ble sendt til denne gynekologen da jeg var 20 år pga smerter i eggstokkene. Ung og usikker møtte jeg opp på kontoret hans. Da jeg satt i stolen foran denne legen ble jeg spurt om min bakgrunn, hvor foreldrene mine kom fra, om begge foreldrene mine var fra Asia, altså ingenting om hvorfor jeg var der.

Etter samtalen sendte han meg inn i undersøkelsesrommet der jeg skulle ta av meg buksa,og gjøre meg klar. Jeg satte meg i gynekologstolen og ventet på at han skulle komme inn. Etter fem minutter stakk han hode inn og da han så at jeg satt der uten bukse virket han brydd, sa unnskyld og stakk hode ut igjen og lukket døra. Jeg ble overlatt til meg selv i enda noen minutter før jeg måtte gå bort til døra for å be han komme inn å gjøre undersøkelsen.

Da han endelig kom inn, informerte ikke hva han gjorde underveis. Det var uhyggelige overraskelser under hele undersøkelsen. Måten han så på meg mens han stakk ultralyd «pinnen» i meg var bare grøss og gru. Følte meg ikke ivaretatt og at makta var hos han. Timen ble avsluttet med at han prøvde å trenge den svære tommelen i analen min (uten å informere om det i forkant), noe som resulterte i at jeg rykket til og skrek pga smerte. Han snudde seg raskt mot søppelbøtta, vrengte av seg de blå hanskene og gikk mot døra mens han sa at jeg kunne kle på meg igjen før han forsvant ut døra. Jeg satt igjen med mange spørsmål ang hele undersøkelsen fysisk. Hadde helt glemt hvorfor jeg faktisk ble sendt dit av fastlegen.

Ferdig påkledd åpnet jeg forsiktig døra ut mot hans kontor og trodde jeg skulle sette meg ned i stolen foran han for å få svar på om noe var galt med eggstokkene mine, men nei, ble bare sendt rett ut til sekretæren for å betale. Gikk derfra med flere spørsmål enn da jeg kom, fikk heller ikke svar på hvorfor jeg hadde vondt i eggstokkene. I etterkant fant jeg ut at man har rett til å ha en kvinnelig sykepleier tilstede under undersøkelser.

Pga denne legen har jeg hatt problemer med å la andre mannlige gynekologer undersøke meg.

Er du ung og aldri vært hos en mannlig gynekolog før, anbefales ikke denne gynekologen.