Frekk resepsjonist

Har hatt Eivind Hegge Borna som fastlege siden 2012. Har kun vært hos han en gang fra før, og da var han veldig hyggelig. Den gangen kan jeg ikke huske at det var noe drama rundt resepsjonisten.

Erfaringen min fra i dag (fredag 2017-11-03) er kun med resepsjonisten, ikke med Eivind. Nå hadde jeg vært hjemme fra jobb 3 dager, og var nå hjemme 4. dag. Jeg kan kun bruke egenmelding for 3 dager og jeg trengte dermed sykemelding for dag 4 og evt. utover. Jeg kontaktet dermed Legene Bjørnnes & Borna DA for å få en legetime og muligens en sykemelding.

Mona (resepsjonisten) svarte telefonen, og jeg forklarte situasjonen. Hun sa at det ikke var ledig time og at jeg måtte dra på legevakten. Jeg var ikke så gira på å dra på legevakten, der er det som regel lang kø, og mest sannsynlig sender de meg bare hjem igjen fordi det ikke er kritisk nok. Jeg ba Mona om en time neste uke og sa at det er godt nok for meg om jeg får sykemeldingen da.

Jeg ble overasket da Mona hevdet at det ikke var mulig. Å tilbakeskrive sykemeldinger var ikke lov, de hadde fått streng beskjed fra NAV. Jeg ble litt overasket og forsøkte å forklare at dette er normal praksis. "Nei, det er ikke lov" svarte hun med en avvisende og irritert tone.

Overbevist om at hun tok feil eller missforsto så spesifiserte jeg at jeg kun trengte sykemelding for dag 4 og utover. "Nei, det er ikke lov". Like avvisende og enda tydeligere irritert. Her begynte jeg å bli en blanding av oppgitt og irritert selv.

Da jeg forklarte at Eivind har 1900 (jeg hadde glemt hva fastlegen min het, og før jeg ringte logget jeg inn på minhelse.helsenorge.no for å søke det opp, der sto det på samme side antall pasienter på legens liste) pasienter på listen sin, og at ganske sannsynlig vil det hver dag være noen som tar kontakt med behov for sykemelding. Hva er vanlig praksis for de spurte jeg? Hvor på hun svarte "Du er godt informert" i en tydelig frekk tone.

Herfra og ut er jeg litt usikker på hvordan ordvekslingen gikk, jeg hevet nok stemmen, og Mona hevet stemmen enda mer. Mona forslo at jeg kunne bytte fastlege. Jeg forklarte at jeg var fornøyd med fastlegen, men misfornøyde med resepsjonisten. Etter hvert gikk hun med på at de kunne gi meg sykemelding fra dagen jeg tok kontakt. Jeg fikk time førstkommende tirsdag, med vikaren til Eivind, Berit. Jeg tror jeg avsluttet med å fortelle at jeg synes det er uheldig å feilaktig avvise pasienter på den måten hun nettopp forsøkte å gjøre. Jeg kan ikke huske at hun hadde noen kommentar til dette. Jeg avsluttet bevist ikke med "God helg" (det var fredag), men jeg sa "ha det". Hun svarte "ha det" med en bitter tone, tydelig frustrert over å ha "tapt".

Det virket som om utgangspunktet for denne resepsjonisten er at ingen skal ha time. Det faktum at jeg som pasient må krangle med resepsjonisten for å få en time får meg til å lure på hvorfor Eivind benytter Mona som resepsjonist. Dessverre er det ikke Eivind jeg skal møte på tirsdag, men hans vikar. Jeg skal være tydelig ovenfor vikaren om hvor frekk og uhyggelig Mona var. Dessverre tviler jeg på at vikaren er i posisjon til å gjøre noe med resepsjonisten.

Erfaringen med resepsjonisten Mona var så negativ at jeg gir kun en stjerne på samlet vurdering. På øvrige vurderinger har jeg forsøkt å se bort fra samtalen med resepsjonisten, med unntak av "Annet personale".