skrekkfilm opplevelse!

Helt forferdelig. Dette stedet er en fabrikk som driver med uforsvarlig helsebehandling. Jeg er sykepleier og har jobbet i mange år på øre nese hals kirurgisk avdeling i sykehus og har aldri opplevd noe lignende. Jeg fulgte en pasient fra start til slutt og forstår fortsatt ikke at det går an å drive med slik helsebehandling i Norge. Pasienten selv, ved utreise mente at opplevelsen han slik at han ble usikker på hvor i verden han var i - han mente at sånn som det var kunne ha speilet behandling i hvilket som helst land men ikke Norden.

Pasienten er en voksen man som fjernet mandlene.
Minuttene før operasjonen fikk han 4 piller i tørkepapir fra en arbeider bak ekspedisjonen. Hun sa kun at de pillene måtte han ta. Uten å sjekke identiteten til pasienten eller forklare hva pillene var.

I operasjonsrommet var kirurgen og sykepleieren i hast. Alt ble forklart etter at det ble gjort. Sykepleieren ba pasienten å sette seg i operasjonstolen og dytter pasienten ned over før hun ba ham å ligge på ryggen.

Pasienten ble stikket og en venekanyle ble satt inn i håndleddet og kun etter det nevnte kirurgen hva han hadde gjort. Mens legen ga bedøvelsen som satt pasienten i søvn(narkose) så forklarte han hva han gjorde. Det gikk ikke 4 minutter før pasienten var fullstendig bedøvet og jeg ble bedt ut av rommet som pårørende.

Etter en halv time blir pasientene sent ut til et lite rom med 3 små senger og uten noe som helst skjerming (gardiner eller skjermebrett). Pasientene blir løftet fra operasjonstol til et lavt seng på en utalt hårdhendt måte og satt i sideleie uten hensyn til harde bevegelser. Så løper en sykepleier fram og tilbake mellom de tre pasienter som er nyligoperert.

Pasienter blir sent hjem så snart de våkner fra narkose. Det vil si: 1 time etter operasjonen. På sykehuset der jeg jobber er pasienter bedt om å vente under observasjon i mist 4 timer før de kan reise hjem etter å ha fjernet mandler. For ikke så lenge siden var rutinen 6 timer.

Noen føler på presset og drar hjem i drosje halv våken.

Pasienten som jeg fulgte hadde det dårlig med smerter, og fikk 2 doser mer intravenøs morfin. Kastet opp 2x. Besvimte 1x. Fikk blodtrykksfall med kaldsvette 3-4x. Ble gitt 1 dose med Efedrin (en slags adrenalin) for å kvikke pasienten opp og når det ikke var nok fikk han en andre dose (sub kutant) og sent hjem med puls på 55, kaldsvette, kvalm og svakt - i drosje - 2 timer etter operasjonen.

Rett og slett en skrekkfilm opplevelse.

Så må man også betale kr. 950 for opplevelsen - hvor kr. 650 av det er for uspesifiserte forbruk "m.m." som de kan ikke svare for hva det gjelder eller handler om når vi spurte om det.